Aesthetics Sensibility and Environment
General data
Course ID: | 3501-WES20-S |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Aesthetics Sensibility and Environment |
Name in Polish: | Wrażliwość estetyczna a środowisko |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zainteresowania problematyką z pogranicza etyki i estetyki ekologicznie zorientowanej. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The subject of the course will be environmental aesthetics. During the environmental crisis the main objective of it is redefining relation between human and nature. The point of departure of our analysis will be sensual and corporeal human presence in nature. We will analyse contemporary changes in aesthetics sensibility. We will observe too the shift from the external relation to nature which is characteristic to semiotical and hermeneutical poin of views to the internal one (G. Bӧhme), characteristic to phenomenological philosophy and Berleant’s aesthetic engagement. Sensual and corporeal human presence in nature which is based in phenomenological philosophy and Berleant’s aesthetic engagement let to the non-instrumental experience of nature and allowed to overcome environmental crisis. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem naszego zainteresowania będzie estetyka ekologicznie ukierunkowana. W dobie kryzysu środowiska naturalnego, do jej pierwszoplanowych zadań należy gruntowne przepracowanie relacji człowieka do natury. Może temu służyć taka problematyzacja estetycznych zagadnień środowiska, w której punktem wyjścia jest zmysłowe usytuowanie człowieka w naturze, a szerzej ujmując kwestię, zmysłowe usytuowanie człowieka w otoczeniach. Interesować nas zatem będzie reorganizacja wrażliwości estetycznej polegająca współcześnie na przejściu od relacji zewnętrznej do natury, problematyzowanej przez filozofie o charakterze semiotycznym czy hermeneutycznym do relacji wewnętrznej (G. Bӧhme), skutecznie opisywanej przez fenomenologię i estetykę zaangażowaną (A. Berleant), które zmierzają do przywrócenia znaczenia naszej obecności zmysłowej i cielesnej w środowisku, jako niezbędnego elementu prowadzącego do przeciwstawienia się instrumentalizacji przyrody pogłębiającej kryzys środowiska naturalnego. Wybór zagadnień: 1. Wrażliwość i zmysły. 2. O bezinteresowności doświadczenia estetycznego. 3. Estetyka zaangażowana i środowisko. 4. Doświadczenie estetyczne jako jedna z rozlicznych form natury. 5. Ciało – przyroda, która sami jesteśmy. 6. Od pięknej natury do koncepcji atmosfer. 7. Zewnętrzny, powierzchowny i wewnętrzny stosunek człowieka do środowiska. 8. Relacja człowiek – przyroda na przykładzie miasta. 9. Estetyczna polityka środowiska. 10. Praktykowanie krajobrazu. 11. Topofilia i środowisko. Pełna lista zagadnień zostanie określona po zapoznaniu się z preferencjami seminarzystów oraz realizowanymi przez nich projektami badawczymi. |
Bibliography: |
(in Polish) G. Bateson, Udział jaźni w adaptacji człowieka do środowiska, w: „Krajobrazy. Antologia tekstów”, Poznań 2014. A. Berleant, Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka, Kraków 2011. A. Berleant, Prze-myśleć estetykę. Niepokorne eseje o estetyce i sztuce, Kraków 2007. A. Berleant, Estetyka i środowisko, w: „Krajobrazy. Antologia tekstów”, Poznań 2014. G. Bӧhme, Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego, Warszawa 1992. G. Bӧhme, Antropologia filozoficzna, Warszawa G. Bӧhme, Charakterystyka fenomenologii Hermana Schmitza, w: „Współczesna fenomenologia niemiecka”, t. 3, Toruń 1999. A. Carlson, Produktywność i wartość estetyczna krajobrazu rolniczego, w: „Krajobrazy. Antologia tekstów”, Poznań 2014. J. Dewey, Sztuka jako doświadczenie, Wrocław 1975. T. Ingold, Krajobraz atmosferyczny, w: „Krajobrazy. Antologia tekstów”, Poznań 2014. P. Rodaway, Haptyczne geografie, w: „Krajobrazy. Antologia tekstów”, Poznań 2014. Yi-Fu Tuan, Topofilia i środowisko, w: „Krajobrazy. Antologia tekstów”, Poznań 2014. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: absolwent zna i rozumie - w pogłębionym stopniu – metody badawcze i strategie argumentacyjne wybranej dyscypliny filozoficznej oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego K_W02 - wybrane kierunki i stanowiska rozwojowe współczesnej filozofii w zakresie jednego bloku głównych dyscyplin filozoficznych: 1) logika i filozofia języka, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu 2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna 3) estetyka, filozofia kultury, historia filozofii K_W06 - w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury K_W11 Nabyte umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów K_U01 - wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określać relacje między tymi zależnościami K_U16 Nabyte kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji K_K05 - aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych K_K06 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena udziału aktywności studenta w dyskusjach seminaryjnych i stopnia zaangażowania w pracę badawczą na zajęciach; ocena jakości przygotowania i wygłoszenia referatu zdającego sprawę z indywidualnych badań lub prezentacji poszerzającej zakres problematyki omawianej na zajęciach Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Copyright by University of Warsaw.