University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Aesthetics Sensibility and Environment

General data

Course ID: 3501-WES20-S
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Aesthetics Sensibility and Environment
Name in Polish: Wrażliwość estetyczna a środowisko
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Zainteresowania problematyką z pogranicza etyki i estetyki ekologicznie zorientowanej.

Mode:

Classroom

Short description:

The subject of the course will be environmental aesthetics. During the environmental crisis the main objective of it is redefining relation between human and nature. The point of departure of our analysis will be sensual and corporeal human presence in nature. We will analyse contemporary changes in aesthetics sensibility. We will observe too the shift from the external relation to nature which is characteristic to semiotical and hermeneutical poin of views to the internal one (G. Bӧhme), characteristic to phenomenological philosophy and Berleant’s aesthetic engagement. Sensual and corporeal human presence in nature which is based in phenomenological philosophy and Berleant’s aesthetic engagement let to the non-instrumental experience of nature and allowed to overcome environmental crisis.

Full description: (in Polish)

Przedmiotem naszego zainteresowania będzie estetyka ekologicznie ukierunkowana. W dobie kryzysu środowiska naturalnego, do jej pierwszoplanowych zadań należy gruntowne przepracowanie relacji człowieka do natury. Może temu służyć taka problematyzacja estetycznych zagadnień środowiska, w której punktem wyjścia jest zmysłowe usytuowanie człowieka w naturze, a szerzej ujmując kwestię, zmysłowe usytuowanie człowieka w otoczeniach. Interesować nas zatem będzie reorganizacja wrażliwości estetycznej polegająca współcześnie na przejściu od relacji zewnętrznej do natury, problematyzowanej przez filozofie o charakterze semiotycznym czy hermeneutycznym do relacji wewnętrznej (G. Bӧhme), skutecznie opisywanej przez fenomenologię i estetykę zaangażowaną (A. Berleant), które zmierzają do przywrócenia znaczenia naszej obecności zmysłowej i cielesnej w środowisku, jako niezbędnego elementu prowadzącego do przeciwstawienia się instrumentalizacji przyrody pogłębiającej kryzys środowiska naturalnego.

Wybór zagadnień:

1. Wrażliwość i zmysły.

2. O bezinteresowności doświadczenia estetycznego.

3. Estetyka zaangażowana i środowisko.

4. Doświadczenie estetyczne jako jedna z rozlicznych form natury.

5. Ciało – przyroda, która sami jesteśmy.

6. Od pięknej natury do koncepcji atmosfer.

7. Zewnętrzny, powierzchowny i wewnętrzny stosunek człowieka do środowiska.

8. Relacja człowiek – przyroda na przykładzie miasta.

9. Estetyczna polityka środowiska.

10. Praktykowanie krajobrazu.

11. Topofilia i środowisko.

Pełna lista zagadnień zostanie określona po zapoznaniu się z preferencjami seminarzystów oraz realizowanymi przez nich projektami badawczymi.

Bibliography: (in Polish)

G. Bateson, Udział jaźni w adaptacji człowieka do środowiska, w: „Krajobrazy. Antologia tekstów”, Poznań 2014.

A. Berleant, Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka, Kraków 2011.

A. Berleant, Prze-myśleć estetykę. Niepokorne eseje o estetyce i sztuce, Kraków 2007.

A. Berleant, Estetyka i środowisko, w: „Krajobrazy. Antologia tekstów”, Poznań 2014.

G. Bӧhme, Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego, Warszawa 1992.

G. Bӧhme, Antropologia filozoficzna, Warszawa

G. Bӧhme, Charakterystyka fenomenologii Hermana Schmitza, w: „Współczesna fenomenologia niemiecka”, t. 3, Toruń 1999.

A. Carlson, Produktywność i wartość estetyczna krajobrazu rolniczego, w: „Krajobrazy. Antologia tekstów”, Poznań 2014.

J. Dewey, Sztuka jako doświadczenie, Wrocław 1975.

T. Ingold, Krajobraz atmosferyczny, w: „Krajobrazy. Antologia tekstów”, Poznań 2014.

P. Rodaway, Haptyczne geografie, w: „Krajobrazy. Antologia tekstów”, Poznań 2014.

Yi-Fu Tuan, Topofilia i środowisko, w: „Krajobrazy. Antologia tekstów”, Poznań 2014.

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

absolwent zna i rozumie

- w pogłębionym stopniu – metody badawcze i strategie argumentacyjne wybranej dyscypliny filozoficznej oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego

K_W02

- wybrane kierunki i stanowiska rozwojowe współczesnej filozofii w zakresie jednego bloku głównych dyscyplin filozoficznych: 1) logika i filozofia języka, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu 2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna 3) estetyka, filozofia kultury, historia filozofii

K_W06

- w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury

K_W11

Nabyte umiejętności:

absolwent potrafi:

- samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów

K_U01

- wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określać relacje między tymi zależnościami

K_U16

Nabyte kompetencje społeczne:

absolwent jest gotów do:

- aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji

K_K05

- aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych

K_K06

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena udziału aktywności studenta w dyskusjach seminaryjnych i stopnia zaangażowania w pracę badawczą na zajęciach; ocena jakości przygotowania i wygłoszenia referatu zdającego sprawę z indywidualnych badań lub prezentacji poszerzającej zakres problematyki omawianej na zajęciach

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)