University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Contemporary Philosophy of Language: Thought Experiments

General data

Course ID: 3501-WFJ20-S
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Contemporary Philosophy of Language: Thought Experiments
Name in Polish: Współczesna filozofia języka: eksperymenty myślowe
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective seminars

Mode:

Classroom

Short description:

In 2020/2021, the seminar from the series "Contemporary Philosophy of Language" will concern thought experiments.

Full description: (in Polish)

W roku 2020/2021 seminarium z cyklu „Współczesna filozofia języka” będzie poświęcone eksperymentom myślowym. Eksperymenty myślowe to kluczowa metoda uprawiania filozofii. Już w starożytności używano jej do rozwiązywania całego spektrum zagadnień filozoficznych. I tak jest do czasów współczesnych. W trakcie zajęć:

(a) przyjrzymy się rozmaitym eksperymentom myślowym,

(b) zanalizujemy różne teorie opisujące naturę tych eksperymentów,

(c) zbadamy rolę wyobraźni i intuicji w eksperymentach myślowych,

(d) zastanowimy się nad wydolnością tej metody.

Teksty analizowane na seminarium pochodzą z książki „The Routledge Companion to Thought Experiments” (Routledge, 2018).

Bibliography: (in Polish)

1. Katerina Ierodiakonou – „The triple life of ancient thought experiments”

2. Kenneth R. Westphal – „Thought experiments, epistemology and our cognitive (in)capacities”

3. Georg Brun – „Thought experiments in ethics”

4. Elke Brendel – „The argument view: are thought experiments mere picturesque arguments?”

5. Thomas Grundmann – „Platonism and the a priori in thought experiments”

6. Nancy J. Nersessian – „Cognitive science, mental modeling, and thought experiments”

7. Stephen Stich, Kevin Tobia – „Intuition and its critics”

8. Kirk Ludwig – „Thought experiments and experimental philosophy”

9. Daniel Cohnitz, Sören Häggqvist – „Thought experiments in current metaphilosophical debates”

10. James W. McAllister – „Historicism and cross-culture comparison”

11. Julian Reiss – „Thought experiments and idealizations”

12. Letitia Meynell – „Images and imagination in thought experiments”

13. Michael T. Stuart – „How thought experiments increase understanding”

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

Na seminarium analizowane są najnowsze publikacje czołowych filozofów analitycznych. Dzięki odpowiedniemu doborowi lektur student zyskuje wszechstronną wiedzę i dogłębne rozumienie konkretnego, omawianego w danym roku, zagadnienia. Wie, jak przedstawia się najnowszy stan badań. Ma gruntowną znajomość metod i strategii argumentacyjnych stosowanych we współczesnej filozofii analitycznej.

UMIEJĘTNOŚCI:

Przygotowanie, a następnie wygłoszenie referatu kształtuje w studencie, po pierwsze, umiejętność analizy często bardzo złożonych tez i argumentów, które pojawiają się w najnowszych tekstach filozoficznych, i po drugie, zdolność do samodzielnej interpretacji poglądów czołowych współczesnych filozofów.

Uczestnictwo w prowadzonych na seminarium dyskusjach powoduje, że student zyskuje umiejętność precyzyjnego formułowania złożonych problemów filozoficznych, tworzenia nietrywialnych strategii argumentacyjnych, konstruowania zaawansowanych krytycznych argumentów oraz formułowania wszechstronnych odpowiedzi na krytykę.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

„Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, „Tractatus logico-philosophicus”)

Podstawową kompetencją społeczną, którą nabywają uczestnicy zajęć, jest zdolność jasnego, precyzyjnego myślenia. Pozwala ona świadomie kształtować interakcje z otoczeniem i właściwie dobierać środki do realizacji stawianych przed sobą celów. Chroni przed postawą dogmatyczną. Uodparnia na różnego typu manipulacje, np. o charakterze medialnym czy politycznym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Końcowa ocena będzie wypadkową oceny dwóch elementów:

(a) referatu,

(b) udziału w dyskusjach.

Dopuszczalna liczba nieobecności: 4 (po 2 w semestrze)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)