University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ethics in qualitative research

General data

Course ID: 3502-ADJ-16
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ethics in qualitative research
Name in Polish: ADJ: Etyka w badaniach jakościowych
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

Knowledge of qualitative research techniques and methods.

Formal prerquisites

Knowledge of English language sufficient for comprehensive reading.



Short description:

The aim of the course is to raise students’ awareness of ethical issues and dilemmas encountered in qualitative interviewing and observation. Discussion will be based on reading of handbooks, as well as academic texts describing specific cases.

Full description: (in Polish)

Celem kursu jest uwrażliwienie uczestników i uczestniczek na problemy i dylematy etyczne, jakie napotykamy, realizując wywiady jakościowe i obserwacje. Punktem wyjścia będzie dyskusja o ramach formalnych i prawnych badań jakościowych i ich problematyzacja. W dalszej części przyjrzymy się szczegółowym problemom, które (niemal) każdorazowo muszą być poddane refleksji w toku realizacji badań. Zastanowimy się, czy kodeksy etyczne dostarczają wystarczających wskazówek oraz jak podejmować właściwe decyzje etyczne w terenie. Weźmiemy pod uwagę dobrostan różnych aktorów zaangażowanych w proces badawczy. Pogłębiona dyskusja będzie oparta o literaturę podręcznikową oraz o teksty źródłowe, dotyczące konkretnych przykładów badań.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podręcznikowa:

Marlene de Laine, Fieldwork, Participation and Practice, London, Thousand Oaks, New Delhi 2000.

Mark Israel, Iain Hay, Research Ethics for Social Scientists, London, Thousand Oaks, New Delhi 2006.

Roger Homan, The Ethics of Social Research, London, New York 1991.

Szczegółowa bibliografia zostanie ustalona na początku kursu.

Learning outcomes:

K_W07 Has in-depth knowledge of selected methods and techniques of social research, their limitations, specificity and areas of application

K_W08 Is aware of the importance of a reflective and critical approach to the results of social research, analyses and research procedures

K_W09 Knows how to plan and carry out complex qualitative and quantitative empirical research; is aware of the consequences of methodological choices

K_K10Takes responsibility for planned and performed tasks

Assessment methods and assessment criteria:

Participation in discussion, final paper.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)