Where do sociologists work? On challenges for a nonexistent profession”. Activator
General data
Course ID: | 3502-FAKL736 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Where do sociologists work? On challenges for a nonexistent profession”. Activator |
Name in Polish: | „Gdzie pracują socjologowie? O wyzwaniach dla nieistniejącego zawodu”. AKTYWIZATOR |
Organizational unit: | Institute of Sociology |
Course groups: |
(in Polish) Fak. konwersatoria 30 h (semestr letni) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia adresowane są do studentów studiów I stopnia. Ich głównym celem jest przybliżenie studentom – adeptom socjologii branż, w jakich absolwenci Karowej funkcjonują w trakcie studiów i po studiach. Dodatkowym celem zajęć jest odpowiedzenie na pytanie: jaka jest wartość dodana wykształcenia socjologicznego w momencie podejmowania starań o znalezienie pracy? |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia adresowane są do studentów studiów I stopnia. Ich głównym celem jest przybliżenie studentom – adeptom socjologii branż, w jakich absolwenci Karowej funkcjonują w trakcie studiów i po studiach. Dodatkowym celem zajęć jest odpowiedzenie na pytanie: jaka jest wartość dodana wykształcenia socjologicznego w momencie podejmowania starań o znalezienie pracy? W trakcie trwania kursu: - studenci zbierają dane na temat szans absolwentów na rynku socjologii (dane zastane) oraz umiejscowienia zawodów, w jakich pracują socjologowie w stosowanych przez socjologów skalach zawodów (prestiżu, wynagrodzenia materialnego, złożoności pracy itp.). - odbędzie się co najmniej 6 spotkań z absolwentami socjologii (najczęściej absolwentami IS UW), którzy reprezentują różne branże (agencje badawcze, PR, mediatorzy, ewaluatorzy, HR, mediatorzy, pracownicy instytucji kultury, dziennikarze etc.), - odbędzie się co najmniej jedna wycieczka do miejsca, w którym pracują socjologowie (np. fokusownia w agencji badawczej). Do zaliczenia zajęć potrzebne będzie: - wysoka frekwencja (dozwolona nieobecność na 2 zajęciach), - przygotowanie 2 wypowiedzi pisemnych na temat szans socjologów na rynku pracy (2 prace pisemne na początku kursu), - przygotowanie dłuższego eseju na temat „Ja jako socjolog na rynku pracy za 5 lat”, w którym wykorzystuje się wiedzę zdobytą na zajęciach (przede wszystkim: informacje usłyszane od gości zajęć). |
Bibliography: |
(in Polish) Artykuły i raporty na temat zatrudnialności absolwentów socjologii, w tym: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/53/id/1071 „Po co nam socjologia?”, http://www.is.uw.edu.pl/pl/rekrutacja/%E2%80%9Epo-co-nam-socjologia%E2%80%9D/ H. Domański, Z. Sawiński, k. M. Słomczyński, "Nowa klasyfikacja i skale zawodów. Socjologiczne wskaźniki pozycji społecznej w Polsce", Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2007 W. Kozek, „Rynek pracy. Perspektywa instytucjonalna”, WUW, Warszawa 2013. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych K_W13 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_K13 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych K_W16 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii WIEDZA Student ma wiedzę na temat socjologicznych pojęć służących do opisu świata pracy Student ma wiedzę o metodologicznych zasadach analizy danych zastanych Student zna i rozumie argumenty za traktowaniem pracy jako dobra rynkowego i jako dobra nierynkowego UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi sprawnie analizować i zna najważniejsze bazy danych zawierające informacje na temat rynku pracy Student potrafi prawidłowo identyfikować wskaźniki zjawisk występujących na rynku pracy Student potrafi opisać przebieg instytucjonalizacji rynku pracy w Polsce POSTAWY Student potrafi adaptować socjologiczną wiedzę na temat rynku pracy do własnego środowiska pracy Student jest krytycznym obserwatorem nawiązywanych stosunków pracy i relacji przełożony-podwładny Student potrafi brać udział w dyskusji na temat historii i aktualnej postaci rynku pracy w Polsce, posługując się przy tym pojęciami charakterystycznymi dla socjologii pracy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Pisemny esej końcowy |
Copyright by University of Warsaw.