Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Epidemia koronawirusa jako wydarzenie społeczne i polityczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-FAKLek-MGR
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Epidemia koronawirusa jako wydarzenie społeczne i polityczne
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowe umiejętności analizy treści, dobrze by było, gdyby to były osoby po kursie metodologii, a więc mające choćby wstępne umiejętności analizy i interpretacji badań jakościowych i ilościowych.

Skrócony opis:

Seminarium zaplanowano jako analizę przede wszystkim publikacji prasowych polskich i zagranicznych oraz badań, wykonanych w trakcie epidemii. W momencie pojawienia się prac analitycznych, zostaną włączone w zakres zainteresowań i lektur. Zasadniczym celem seminarium będzie próba oceny, jak dalece biologiczny aspekt istnienia ludzi wiąże się z życiem społecznym oraz kulturą i jak można opisać skutki jego oddziaływania na życie społeczeństw i całej ludzkości.

Pełny opis:

W trakcie seminarium, na podstawie lektury i analizy publikacji prasowych (polskich i zagranicznych, tzn. Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, The Economist, ew. tygodniki np. Polityka) będziemy szukali odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób element biologiczny życia ludzi (koronawirus) wpłynął na życie społeczne i kulturę, w szeroko rozumianym sensie, a więc włączając w to gospodarkę – gospodarki narodowe i gospodarkę globalną. Jednym z problemów będzie sposób interpretacji epidemii w kategoriach kulturowych (zapomniana tradycja) oraz politycznych. Jednym z zagadnień będzie tu kwestia lęku i strachu przed zakażeniem – jej rola i sposób zarządzania lękiem przez ludzi, społeczeństwa, państwa. W jaki sposób epidemia – i dlaczego? – tak dramatycznie zmieniła życie ludzi i społeczeństw na całym świecie? Jaką rolę przyjęły na siebie rządy państw demokratycznych i niedemokratycznych? W jaki sposób wykorzystały elity polityczne – partyjne – epidemię dla własnych, a nie społecznych, celów politycznych, czyli zapewnienia sobie władzy? Warto też rozważyć, dlaczego covid-19 tak drastycznie wpłynął na stan gospodarki? To zasadnicze pytania, ważne, na które trudno będzie zresztą w pełni znaleźć odpowiedź na jednosemestralnych zajęciach, niemniej jednak spróbujemy to uczynić na tyle, na ile się da. W dodatku ważne miejsce zajmą wyniki badań, przeprowadzonych w trakcie epidemii, dotyczących różnych aspektów życia, w tym także badania warsztatowe studentów IS, realizowane w r. 2020.

Literatura:

1. Artykuły, informacje, publicystyka z Gazety Wyborczej, Rzeczpospolitej, The Economist oraz ew. inne publikacje prasowe.

2. Wyniki badań studentów IS z 2020r.

3. Antoni Sułek, Śmierć prawdziwym zwycięzcą.

4. Sonia Shah, Epidemia. Od dżumy, przez HIV po Ebolę.

5. dr Ewa Krawczyk, Koronawirus. Wszystko, co musisz wiedzieć, aby się zabezpieczyć.

6. Koronawirus w Polsce. Raport z badań Centrum Badań nad Uprzedzeniami (kilku autorów).

7. Stowarzyszenie „Nigdy Więcej”; Wirus nienawiści. „Brunatna księga” czasu epidemii.

8. Konrad Maj, Krystyna Skarżyńska, Społeczeństwo wobec epidemii. Raport z badań (Fundacja Batorego, SWPS).

Oraz powieści: 9. Albert Camus, Dżuma

10. Giovanni Boccacio, Dekameron

11.Gabriel Garcia Marquez, Miłość w czasach zarazy

12. Ulrich Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności

Efekty uczenia się:

K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego

K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych

K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych

K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych

K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami

K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych

K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji

K_U07 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań podjętych w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych

K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych

K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi

K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium, udział w dyskusji, praca pisemna

3

Zasady zaliczania poprawkowego kolokwium

Kryteria doboru w przypadku większej liczby chętnych list motywacyjny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)