Epidemia koronawirusa jako wydarzenie społeczne i polityczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKLek-MGR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Epidemia koronawirusa jako wydarzenie społeczne i polityczne |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowe umiejętności analizy treści, dobrze by było, gdyby to były osoby po kursie metodologii, a więc mające choćby wstępne umiejętności analizy i interpretacji badań jakościowych i ilościowych. |
Skrócony opis: |
Seminarium zaplanowano jako analizę przede wszystkim publikacji prasowych polskich i zagranicznych oraz badań, wykonanych w trakcie epidemii. W momencie pojawienia się prac analitycznych, zostaną włączone w zakres zainteresowań i lektur. Zasadniczym celem seminarium będzie próba oceny, jak dalece biologiczny aspekt istnienia ludzi wiąże się z życiem społecznym oraz kulturą i jak można opisać skutki jego oddziaływania na życie społeczeństw i całej ludzkości. |
Pełny opis: |
W trakcie seminarium, na podstawie lektury i analizy publikacji prasowych (polskich i zagranicznych, tzn. Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, The Economist, ew. tygodniki np. Polityka) będziemy szukali odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób element biologiczny życia ludzi (koronawirus) wpłynął na życie społeczne i kulturę, w szeroko rozumianym sensie, a więc włączając w to gospodarkę – gospodarki narodowe i gospodarkę globalną. Jednym z problemów będzie sposób interpretacji epidemii w kategoriach kulturowych (zapomniana tradycja) oraz politycznych. Jednym z zagadnień będzie tu kwestia lęku i strachu przed zakażeniem – jej rola i sposób zarządzania lękiem przez ludzi, społeczeństwa, państwa. W jaki sposób epidemia – i dlaczego? – tak dramatycznie zmieniła życie ludzi i społeczeństw na całym świecie? Jaką rolę przyjęły na siebie rządy państw demokratycznych i niedemokratycznych? W jaki sposób wykorzystały elity polityczne – partyjne – epidemię dla własnych, a nie społecznych, celów politycznych, czyli zapewnienia sobie władzy? Warto też rozważyć, dlaczego covid-19 tak drastycznie wpłynął na stan gospodarki? To zasadnicze pytania, ważne, na które trudno będzie zresztą w pełni znaleźć odpowiedź na jednosemestralnych zajęciach, niemniej jednak spróbujemy to uczynić na tyle, na ile się da. W dodatku ważne miejsce zajmą wyniki badań, przeprowadzonych w trakcie epidemii, dotyczących różnych aspektów życia, w tym także badania warsztatowe studentów IS, realizowane w r. 2020. |
Literatura: |
1. Artykuły, informacje, publicystyka z Gazety Wyborczej, Rzeczpospolitej, The Economist oraz ew. inne publikacje prasowe. 2. Wyniki badań studentów IS z 2020r. 3. Antoni Sułek, Śmierć prawdziwym zwycięzcą. 4. Sonia Shah, Epidemia. Od dżumy, przez HIV po Ebolę. 5. dr Ewa Krawczyk, Koronawirus. Wszystko, co musisz wiedzieć, aby się zabezpieczyć. 6. Koronawirus w Polsce. Raport z badań Centrum Badań nad Uprzedzeniami (kilku autorów). 7. Stowarzyszenie „Nigdy Więcej”; Wirus nienawiści. „Brunatna księga” czasu epidemii. 8. Konrad Maj, Krystyna Skarżyńska, Społeczeństwo wobec epidemii. Raport z badań (Fundacja Batorego, SWPS). Oraz powieści: 9. Albert Camus, Dżuma 10. Giovanni Boccacio, Dekameron 11.Gabriel Garcia Marquez, Miłość w czasach zarazy 12. Ulrich Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności |
Efekty uczenia się: |
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji K_U07 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań podjętych w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium, udział w dyskusji, praca pisemna 3 Zasady zaliczania poprawkowego kolokwium Kryteria doboru w przypadku większej liczby chętnych list motywacyjny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.