Workshop on visual discourse analysis
General data
Course ID: | 3502-JIS-16 |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Workshop on visual discourse analysis |
Name in Polish: | Warsztaty z analizy dyskursu wizualnego - perspektywa lingwistyczna |
Organizational unit: | Institute of Applied Linguistics |
Course groups: |
(in Polish) Fak. ćwiczenia 30 h (semestr zimowy) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Studenci i studentki powinni znać podstawowe pojęcia klasycznych teorii znaku. Niewymagana jest wiedza specjalistyczna z dziedziny historii sztuki czy studiów nad kulturą wizualną. |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Krytyczny przegląd metod badań wizualnych wywodzących się z inspiracji językoznawczych i „tekstocentrycznych” ma dostarczyć studentom i studentkom narzędzi do analizy i krytycznego opisu najważniejszych typów współczesnych przekazów wizualnych. Nie są one jednak wybierane według medium (prasa, telewizja, Internet, kino), lecz motywów wizualnych, przecinających granice technik reprodukcji i kanałów komunikacji. Warsztatowy, analityczny wymiar zajęć zachęca, by wybrane teorie i miejsca styku językoznawstwa i badań wizualnych omawiane były w odniesieniu do konkretnych zjawisk współczesnej ikonosfery lokalnej i globalnej, m.in. tzw. kryzysu uchodźczego, dyskusji o zmianie klimatu (antropocen), różnych form protestu i oporu (m.in. czarny protest). |
Full description: |
(in Polish) Krytyczny przegląd metod badań wizualnych wywodzących się z inspiracji językoznawczych i tekstocentrycznych ma zbudować świadomość i krytyczną czujność na wykorzystywane języki wizualne, tryby i media cyrkulacji współczesnych treści wizualnych. Przegląd ten nie ma mieć charakteru historycznego omówienia, lecz prezentacji metod i perspektyw żywotnych współcześnie. Zarazem zajęcia zbudowane będą wokół dyskusji o przekładalności metod językoznawczych na analizę wizualności, o swoistości „języka” wizualnego (w kulturze wizualnej dyskusja ta nosi nazwę pytania o esencjalizm wizualny). Osobnym zagadnieniem stanie się zatem kwestia przystawalności tradycyjnych klasyfikacji – podziału na media wizualne i media słowa, swoistości mediów wizualnych, granic modelu językowego do opisu rzeczywistości społecznej. Studentki i studencji zapoznają się z wybranymi klasycznymi metodami analizy wizualnści historii sztuki (Panofsky, Warburg) oraz nowszymi próbami wykorzystania inspiracji językoznawczych w badaniach wizualnych (Mieke Bal, W.J.T. Mitchell). Warsztatowy, analityczny wymiar zajęć zachęca, by wybrane teorie i miejsca styku językoznawstwa i badań wizualnych omawiane były w odniesieniu do konkretnych zjawisk współczesnej ikonosfery lokalnej i globalnej, m.in. tzw. kryzysu uchodźczego, dyskusji o zmianie klimatu (antropocen), różnych form protestu i oporu (m.in. czarny protest). |
Bibliography: |
(in Polish) (wybrana litaratura, wybór artykułów) • Ut pictura poesis, red. M. Skwara i S. Wysłouch, Gdańsk 2006. • Antropologia kultury wizualnej, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012. • Perspektywy współczesnej historii sztuki, Poznań 2009. • Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, red. B. Frąckowiak, K. Olechnicki, M. Krajewski, Warszawa 2012. • Mieke Bal, Narratologia, 2010. • Mieczysław Porębski, Ikonosfera, Warszawa 1972. • Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, Warszawa 2016. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Studenci i studentki posiadają zestaw specjalistycznych narzędzi analitycznych – wyrastających z przecięcia teorii językoznawczych i wybranych teorii wizualnych (historia sztuki, kultura wizualna, socjologia wizualna, teoria obrazu) – które umożliwiają im nie tylko krytyczne rozumienie różnego typu współczesnych komunikatów wizualnych i ich obiegów, ale również potrafią zaproponować modele alternatywnych treści i trybów przekazów wizualnych. Znają wybrane klasyczne modele analizy wizualnej (Panofsky, Warburg, Gombrich) i współczesne, związane z językiem i tekstem (Bal, Mitchell) – potrafią opisać je krytycznie i zastosować w analizie zjawisk współczesnych. Studenci i studentki znają zaawansowane metody wypracowane przez językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i semiotykę społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i interpretować zjawiska zachodzące w dziedzinie kultury, komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych. Wykorzystując różne źródła potrafią wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Potrafią wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów intelektualnych i ideowych. Umie rozpoznawać środki, które budują ich znaczenia i oddziaływanie społeczne. Potrafią krytycznie analizować język debat publicznych (np. politycznych i publicystycznych) pod kątem stosowanych w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych. Potrafi poddać analizie złożoną relację między medium a przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na siebie. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie w formie rozmowy o wybranych lekturach z zajęć. Warunkiem zaliczenia jest regularna obecność na zajęciach, znajomość lektur, aktywność. |
Copyright by University of Warsaw.