University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Workshop on visual discourse analysis

General data

Course ID: 3502-JIS-16
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Workshop on visual discourse analysis
Name in Polish: Warsztaty z analizy dyskursu wizualnego - perspektywa lingwistyczna
Organizational unit: Institute of Applied Linguistics
Course groups: (in Polish) Fak. ćwiczenia 30 h (semestr zimowy)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Studenci i studentki powinni znać podstawowe pojęcia klasycznych teorii znaku. Niewymagana jest wiedza specjalistyczna z dziedziny historii sztuki czy studiów nad kulturą wizualną.

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Krytyczny przegląd metod badań wizualnych wywodzących się z inspiracji językoznawczych i „tekstocentrycznych” ma dostarczyć studentom i studentkom narzędzi do analizy i krytycznego opisu najważniejszych typów współczesnych przekazów wizualnych. Nie są one jednak wybierane według medium (prasa, telewizja, Internet, kino), lecz motywów wizualnych, przecinających granice technik reprodukcji i kanałów komunikacji.

Warsztatowy, analityczny wymiar zajęć zachęca, by wybrane teorie i miejsca styku językoznawstwa i badań wizualnych omawiane były w odniesieniu do konkretnych zjawisk współczesnej ikonosfery lokalnej i globalnej, m.in. tzw. kryzysu uchodźczego, dyskusji o zmianie klimatu (antropocen), różnych form protestu i oporu (m.in. czarny protest).

Full description: (in Polish)

Krytyczny przegląd metod badań wizualnych wywodzących się z inspiracji językoznawczych i tekstocentrycznych ma zbudować świadomość i krytyczną czujność na wykorzystywane języki wizualne, tryby i media cyrkulacji współczesnych treści wizualnych. Przegląd ten nie ma mieć charakteru historycznego omówienia, lecz prezentacji metod i perspektyw żywotnych współcześnie. Zarazem zajęcia zbudowane będą wokół dyskusji o przekładalności metod językoznawczych na analizę wizualności, o swoistości „języka” wizualnego (w kulturze wizualnej dyskusja ta nosi nazwę pytania o esencjalizm wizualny).

Osobnym zagadnieniem stanie się zatem kwestia przystawalności tradycyjnych klasyfikacji – podziału na media wizualne i media słowa, swoistości mediów wizualnych, granic modelu językowego do opisu rzeczywistości społecznej.

Studentki i studencji zapoznają się z wybranymi klasycznymi metodami analizy wizualnści historii sztuki (Panofsky, Warburg) oraz nowszymi próbami wykorzystania inspiracji językoznawczych w badaniach wizualnych (Mieke Bal, W.J.T. Mitchell).

Warsztatowy, analityczny wymiar zajęć zachęca, by wybrane teorie i miejsca styku językoznawstwa i badań wizualnych omawiane były w odniesieniu do konkretnych zjawisk współczesnej ikonosfery lokalnej i globalnej, m.in. tzw. kryzysu uchodźczego, dyskusji o zmianie klimatu (antropocen), różnych form protestu i oporu (m.in. czarny protest).

Bibliography: (in Polish)

(wybrana litaratura, wybór artykułów)

• Ut pictura poesis, red. M. Skwara i S. Wysłouch, Gdańsk 2006.

• Antropologia kultury wizualnej, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012.

• Perspektywy współczesnej historii sztuki, Poznań 2009.

• Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, red. B. Frąckowiak, K. Olechnicki, M. Krajewski, Warszawa 2012.

• Mieke Bal, Narratologia, 2010.

• Mieczysław Porębski, Ikonosfera, Warszawa 1972.

• Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, Warszawa 2016.

Learning outcomes: (in Polish)

Studenci i studentki posiadają zestaw specjalistycznych narzędzi analitycznych – wyrastających z przecięcia teorii językoznawczych i wybranych teorii wizualnych (historia sztuki, kultura wizualna, socjologia wizualna, teoria obrazu) – które umożliwiają im nie tylko krytyczne rozumienie różnego typu współczesnych komunikatów wizualnych i ich obiegów, ale również potrafią zaproponować modele alternatywnych treści i trybów przekazów wizualnych. Znają wybrane klasyczne modele analizy wizualnej (Panofsky, Warburg, Gombrich) i współczesne, związane z językiem i tekstem (Bal, Mitchell) – potrafią opisać je krytycznie i zastosować w analizie zjawisk współczesnych.

Studenci i studentki znają zaawansowane metody wypracowane przez językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i semiotykę społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i interpretować zjawiska zachodzące w dziedzinie kultury, komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych.

Wykorzystując różne źródła potrafią wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy.

Potrafią wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów intelektualnych i ideowych. Umie rozpoznawać środki, które budują ich znaczenia i oddziaływanie społeczne.

Potrafią krytycznie analizować język debat publicznych (np. politycznych i publicystycznych) pod kątem stosowanych w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych.

Potrafi poddać analizie złożoną relację między medium a przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na siebie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie w formie rozmowy o wybranych lekturach z zajęć.

Warunkiem zaliczenia jest regularna obecność na zajęciach, znajomość lektur, aktywność.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)