University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Gry interkulturowe

General data

Course ID: 3502-JIS-2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Gry interkulturowe
Organizational unit: Institute of Applied Linguistics
Course groups: (in Polish) Fak. warsztaty 30 h (semestr zimowy)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Przedmiot Trening interkulturowy ma na celu rozwijanie i pogłębianie kompetencji interkulturowej uczestników, dzięki czemu zyskają oni przygotowywanie do funkcjonowania w szeroko rozumianym środowisku interkulturowym.

Uczestnicy będą mieli okazję wypracować umiejętność postrzegania siebie oraz innych w oparciu o wiedzę z zakresu uwarunkowań kulturowych oraz kompetencji komunikacyjnej, świadomość czynników wpływających na odbiór innych kultur, wartości i zachowań, a także umiejętność dostosowywania własnych reakcji oraz działań w sytuacjach kontaktów interkulturowych.

Tematyka zajęć będzie obejmowała zagadnienia z zakresu antropologii i socjologii kultury, komunikacji interpersonalnej, psychologii społecznej oraz komunikacji międzykulturowej. Zajęcia będą łączyły w sobie elementy wiedzy teoretycznej oraz praktyczne ćwiczenia interaktywne, z zastosowaniem różnorodnych technik właściwych dla treningu interkulturowego.

Full description: (in Polish)

Przedmiot Trening interkulturowy ma na celu rozwijanie i pogłębianie kompetencji interkulturowej uczestników, dzięki czemu zyskają oni przygotowywanie do funkcjonowania w szeroko rozumianym środowisku interkulturowym. Kompetencja interkulturowa będzie rozumiana jako zdolność postrzegania odmienności innych kultur z poszanowaniem kluczowych dla nich wartości, jak również umiejętność adekwatnych zachowań komunikacyjnych w sytuacjach interakcji z przedstawicielami innych kultur.

Trening interkulturowy będzie przebiegał w trzech głównych obszarach: kognitywnym, emocjonalnym i behawioralnym. Uczestnicy będą mieli okazję wypracować umiejętność postrzegania siebie oraz innych w oparciu o wiedzę z zakresu uwarunkowań kulturowych oraz kompetencji komunikacyjnej. Będą temu służyły teoretyczne fragmenty zajęć dotyczące definicji oraz modeli pojęcia kultury, analiza przykładów konkretnych kultur w ujęciu emicznym i etycznym, case studies, czy analiza własnej gotowości do podjęcia działań o charakterze interkulturowym. Uczestnicy będą pogłębiać świadomość czynników wpływających na odbiór innych kultur, wartości i zachowań, takich jak stereotypy czy uprzedzenia, a przy tym nabywać umiejętności zmiany swoich własnych nastawień. Aktywny udział w grach symulacyjnych, interaktywnych, ćwiczeniach typu role-plays i dyskusjach pomoże uczestnikom wypracować umiejętności doboru własnych reakcji oraz działań w sytuacjach kontaktów interkulturowych.

Tematyka zajęć będzie obejmowała zagadnienia z zakresu antropologii i socjologii kultury, komunikacji interpersonalnej, psychologii społecznej oraz komunikacji międzykulturowej. Zajęcia będą łączyły w sobie elementy wiedzy teoretycznej oraz praktyczne ćwiczenia interaktywne, z zastosowaniem różnorodnych technik właściwych dla treningu interkulturowego, takich jak dyskusje, prezentacje, symulacje, role-plays, quizy, analiza tekstów pisanych oraz nagrań video związanych z tematyką zajęć, a nawet rzeczywisty kontakt z przedstawicielami wybranej kultury.

Bibliography: (in Polish)

• Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997) (red.) Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka;

• Barłóg, C. (2209) “Funkcja gier w treningach interkulturowych”, Homo Ludens;

• Goffman, E. (2007) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne;

• Gudykunst W.B., Hammer M.R. (1983)(red.) Basic training design: Approaches to intercultural training, w: Landis D., Brislin R.W. (red.), Handbook of Intercultural Training, Volume I: Issues in Theory and Design, New York, s. 118–154;

• Gudykunst, W. B. (2002) Bridging Differences. Effective Intergroup Communication, Thousands Oaks: Sage Publications;

• Gudykunst, W.B., Ting-Toomey, S., Chua, E. (1988) Culture and interpersonal communication, Newbury Park: SAGE Publications;

• Mackiewicz, M. (2010) Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej, Wyższa Szkoła Bankowa;

• Mindess, A. (1999) Reading Between the Signs. Intercultural Communication for Sign Language Interpreters. Intercultural Press;

• Mucha, J. (1999) (red.)Kultura dominująca jako kultura obca, Warszawa: Oficyna Naukowa;

• Spencer-Oatey, H., Franklin, P. (2009) Intercultural Interaction. A Multidisciplinary Approach to Intercultural Communication , Palgrave MacMillan;

• Wieseman, R.L., Koester, J. (1993) (red.) Intercultural Communication competence, International and intercultural communication annual, Volume XVII, Newbury Park: SAGE Publications.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu kursu student:

- będzie wykazywał znacznie większą wrażliwość na odmienność kulturową oraz empatię wobec przedstawicieli innych kultur

- będzie posiadał umiejętności zmiany perspektywy wobec zjawisk i zachowań społecznych znanych z własnej kultury

- będzie posiadał znajomość nowych wzorców zachowań komunikacyjnych i umiejętność zastosowania ich w praktyce

- będzie wykazywał większą otwartość na zachowania komunikacyjne wynikające z odmienności kulturowej i tolerancję dla nich

- będzie posiadał umiejętności radzenia sobie ze stresem związanym z komunikacją w sytuacjach kontaktu międzykulturowego

- będzie posiadał uporządkowaną, pogłębioną wiedzę specjalistyczną w zakresie praktyk komunikacyjnych

- będzie znał zaawansowane metody wypracowane przez językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i semiotykę społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i interpretować zjawiska zachodzące w dziedzinie kultury, komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych

- wykorzystując różne źródła będzie potrafił wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy

- będzie potrafił właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze

- będzie posiadał umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, wzbogaconą o umiejętność oceny tych zjawisk z perspektywy socjologicznej analizy dyskursy i badań nad komunikacją.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność, aktywny udział w zajęciach, wykonywanie zadań wyznaczanych w trakcie trwania kursu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)