(in Polish) Gry interkulturowe
General data
Course ID: | 3502-JIS-2 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Gry interkulturowe |
Organizational unit: | Institute of Applied Linguistics |
Course groups: |
(in Polish) Fak. warsztaty 30 h (semestr zimowy) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot Trening interkulturowy ma na celu rozwijanie i pogłębianie kompetencji interkulturowej uczestników, dzięki czemu zyskają oni przygotowywanie do funkcjonowania w szeroko rozumianym środowisku interkulturowym. Uczestnicy będą mieli okazję wypracować umiejętność postrzegania siebie oraz innych w oparciu o wiedzę z zakresu uwarunkowań kulturowych oraz kompetencji komunikacyjnej, świadomość czynników wpływających na odbiór innych kultur, wartości i zachowań, a także umiejętność dostosowywania własnych reakcji oraz działań w sytuacjach kontaktów interkulturowych. Tematyka zajęć będzie obejmowała zagadnienia z zakresu antropologii i socjologii kultury, komunikacji interpersonalnej, psychologii społecznej oraz komunikacji międzykulturowej. Zajęcia będą łączyły w sobie elementy wiedzy teoretycznej oraz praktyczne ćwiczenia interaktywne, z zastosowaniem różnorodnych technik właściwych dla treningu interkulturowego. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot Trening interkulturowy ma na celu rozwijanie i pogłębianie kompetencji interkulturowej uczestników, dzięki czemu zyskają oni przygotowywanie do funkcjonowania w szeroko rozumianym środowisku interkulturowym. Kompetencja interkulturowa będzie rozumiana jako zdolność postrzegania odmienności innych kultur z poszanowaniem kluczowych dla nich wartości, jak również umiejętność adekwatnych zachowań komunikacyjnych w sytuacjach interakcji z przedstawicielami innych kultur. Trening interkulturowy będzie przebiegał w trzech głównych obszarach: kognitywnym, emocjonalnym i behawioralnym. Uczestnicy będą mieli okazję wypracować umiejętność postrzegania siebie oraz innych w oparciu o wiedzę z zakresu uwarunkowań kulturowych oraz kompetencji komunikacyjnej. Będą temu służyły teoretyczne fragmenty zajęć dotyczące definicji oraz modeli pojęcia kultury, analiza przykładów konkretnych kultur w ujęciu emicznym i etycznym, case studies, czy analiza własnej gotowości do podjęcia działań o charakterze interkulturowym. Uczestnicy będą pogłębiać świadomość czynników wpływających na odbiór innych kultur, wartości i zachowań, takich jak stereotypy czy uprzedzenia, a przy tym nabywać umiejętności zmiany swoich własnych nastawień. Aktywny udział w grach symulacyjnych, interaktywnych, ćwiczeniach typu role-plays i dyskusjach pomoże uczestnikom wypracować umiejętności doboru własnych reakcji oraz działań w sytuacjach kontaktów interkulturowych. Tematyka zajęć będzie obejmowała zagadnienia z zakresu antropologii i socjologii kultury, komunikacji interpersonalnej, psychologii społecznej oraz komunikacji międzykulturowej. Zajęcia będą łączyły w sobie elementy wiedzy teoretycznej oraz praktyczne ćwiczenia interaktywne, z zastosowaniem różnorodnych technik właściwych dla treningu interkulturowego, takich jak dyskusje, prezentacje, symulacje, role-plays, quizy, analiza tekstów pisanych oraz nagrań video związanych z tematyką zajęć, a nawet rzeczywisty kontakt z przedstawicielami wybranej kultury. |
Bibliography: |
(in Polish) • Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997) (red.) Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka; • Barłóg, C. (2209) “Funkcja gier w treningach interkulturowych”, Homo Ludens; • Goffman, E. (2007) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; • Gudykunst W.B., Hammer M.R. (1983)(red.) Basic training design: Approaches to intercultural training, w: Landis D., Brislin R.W. (red.), Handbook of Intercultural Training, Volume I: Issues in Theory and Design, New York, s. 118–154; • Gudykunst, W. B. (2002) Bridging Differences. Effective Intergroup Communication, Thousands Oaks: Sage Publications; • Gudykunst, W.B., Ting-Toomey, S., Chua, E. (1988) Culture and interpersonal communication, Newbury Park: SAGE Publications; • Mackiewicz, M. (2010) Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej, Wyższa Szkoła Bankowa; • Mindess, A. (1999) Reading Between the Signs. Intercultural Communication for Sign Language Interpreters. Intercultural Press; • Mucha, J. (1999) (red.)Kultura dominująca jako kultura obca, Warszawa: Oficyna Naukowa; • Spencer-Oatey, H., Franklin, P. (2009) Intercultural Interaction. A Multidisciplinary Approach to Intercultural Communication , Palgrave MacMillan; • Wieseman, R.L., Koester, J. (1993) (red.) Intercultural Communication competence, International and intercultural communication annual, Volume XVII, Newbury Park: SAGE Publications. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu kursu student: - będzie wykazywał znacznie większą wrażliwość na odmienność kulturową oraz empatię wobec przedstawicieli innych kultur - będzie posiadał umiejętności zmiany perspektywy wobec zjawisk i zachowań społecznych znanych z własnej kultury - będzie posiadał znajomość nowych wzorców zachowań komunikacyjnych i umiejętność zastosowania ich w praktyce - będzie wykazywał większą otwartość na zachowania komunikacyjne wynikające z odmienności kulturowej i tolerancję dla nich - będzie posiadał umiejętności radzenia sobie ze stresem związanym z komunikacją w sytuacjach kontaktu międzykulturowego - będzie posiadał uporządkowaną, pogłębioną wiedzę specjalistyczną w zakresie praktyk komunikacyjnych - będzie znał zaawansowane metody wypracowane przez językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i semiotykę społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i interpretować zjawiska zachodzące w dziedzinie kultury, komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych - wykorzystując różne źródła będzie potrafił wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy - będzie potrafił właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze - będzie posiadał umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, wzbogaconą o umiejętność oceny tych zjawisk z perspektywy socjologicznej analizy dyskursy i badań nad komunikacją. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność, aktywny udział w zajęciach, wykonywanie zadań wyznaczanych w trakcie trwania kursu. |
Copyright by University of Warsaw.