Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dyskursu specjalistycznego – pamięć zbiorowa (perspektywa lingwistyczna)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-JIS-2-KON-5
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza dyskursu specjalistycznego – pamięć zbiorowa (perspektywa lingwistyczna)
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Fak. konwersatoria 30 h (semestr zimowy)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Zajęcia będą poświęcone analizie specjalistycznego dyskursu o pamięci zbiorowej, która od początku XXI wieku stanowi jeden z podstawowych punktów odniesienia polskiej debaty publicznej. W ramach dyskusji seminaryjnej będziemy analizować węzłowe dla tego obszaru refleksji teksty naukowe i eseistyczne oraz poddawać je interpretacji, wykorzystując z jednej strony teorie analizy dyskursu, a z drugiej – studia nad pamięcią zbiorową.

Pełny opis:

Zajęcia będą poświęcone analizie specjalistycznego dyskursu o pamięci zbiorowej, która od początku XXI wieku stanowi jeden z podstawowych punktów odniesienia polskiej debaty publicznej, wywołuje intensywne i długotrwałe debaty społeczne, a przy jej negocjowaniu toczone są żywiołowe spory, sytuującej ten dyskurs w domenie „gorącej”, zgodnie z rozpoznaniami Charlesa S. Maiera. W ramach dyskusji seminaryjnej będziemy analizować węzłowe dla tego obszaru refleksji teksty naukowe i eseistyczne oraz poddawać je interpretacji, wykorzystując z jednej strony teorie analizy dyskursu, a z drugiej – studia nad pamięcią zbiorową.

Różnorodne metody lingwistycznej analizy dyskursu pozwolą odsłonić ukryte założenia i niewypowiedziane wprost systemy wartości, stojące za współczesnymi konfliktami pamięci, ich instrumentalność, strategie perswazyjne i manipulacje, bezrefleksyjność, brak samoświadomości znaczenia i historycznej genealogii pojęć, kategorii i metafor. Analizy będą również ukierunkowane na rozpoznawanie specyfiki obiegów kultury, konwencji, gatunków wypowiedzi oraz złożoność etykiet tożsamościowych.

Zarówno polskie, jak i zagraniczne studia nad pamięcią zbiorową umożliwią natomiast wprowadzenie perspektywy porównawczej i międzynarodowej, wpisanie polskich sporów w światowy kontekst tzw. memory boomu. Odsłonią także perspektywę etyczną, estetyczną i polityczną dyskursu pamięci kolektywnej, a także jego performatywny wymiar, związany z wezwaniem do działania, mową nienawiści oraz problemem podejmowania racjonalnych i prospektywnych decyzji społecznych.

Zajęcia będą miały charakter seminaryjny i warsztatowy – za pomocą wprowadzonej przez wykładowcę teoretycznej metodologii studenci będą samodzielnie i w grupach dokonywać interpretacji konkretnego materiału źródłowego oraz prezentować i dyskutować wyniki swoich prac podczas prezentacji.

Literatura:

Napiórkowski Marcin, Majewski Paweł (red.), Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018.

Efekty uczenia się:

K_W01 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej językoznawstwa, analizy

dyskursu i semiotyki społecznej.

K_W02 Ma pogłębioną wiedzę o językowych aspektach komunikacji publicznej, międzykulturowej oraz

specjalistycznej.

K_W03 Zna terminologię z zakresu językoznawstwa, analizy dyskursu i semiotyki społecznej na poziomie

rozszerzonym.

K_W04 Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę specjalistyczną w zakresie praktyk komunikacyjnych.

K_U18 Potrafi używać języka mówionego we własnych tekstach, kontrolując ich wpływ na odbiorcę.

K_K02 Jest gotowy do podjęcia pracy wymagającej wiedzy z zakresu języka komunikacji publicznej,

specjalistycznej, międzykulturowej; znajomości wybranego języka obcego oraz wiedzy o

współczesnych procesach społecznych i politycznych.

K_K03 Jest gotowy do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role; jest gotowy do

stosowania właściwych środków komunikacji do określonych działań.

K_K08 Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów

społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

udział w dyskusji, prezentacja na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)