Analiza dyskursu specjalistycznego – pamięć zbiorowa (perspektywa lingwistyczna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-JIS-2-KON-5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dyskursu specjalistycznego – pamięć zbiorowa (perspektywa lingwistyczna) |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Fak. konwersatoria 30 h (semestr zimowy) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone analizie specjalistycznego dyskursu o pamięci zbiorowej, która od początku XXI wieku stanowi jeden z podstawowych punktów odniesienia polskiej debaty publicznej. W ramach dyskusji seminaryjnej będziemy analizować węzłowe dla tego obszaru refleksji teksty naukowe i eseistyczne oraz poddawać je interpretacji, wykorzystując z jednej strony teorie analizy dyskursu, a z drugiej – studia nad pamięcią zbiorową. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone analizie specjalistycznego dyskursu o pamięci zbiorowej, która od początku XXI wieku stanowi jeden z podstawowych punktów odniesienia polskiej debaty publicznej, wywołuje intensywne i długotrwałe debaty społeczne, a przy jej negocjowaniu toczone są żywiołowe spory, sytuującej ten dyskurs w domenie „gorącej”, zgodnie z rozpoznaniami Charlesa S. Maiera. W ramach dyskusji seminaryjnej będziemy analizować węzłowe dla tego obszaru refleksji teksty naukowe i eseistyczne oraz poddawać je interpretacji, wykorzystując z jednej strony teorie analizy dyskursu, a z drugiej – studia nad pamięcią zbiorową. Różnorodne metody lingwistycznej analizy dyskursu pozwolą odsłonić ukryte założenia i niewypowiedziane wprost systemy wartości, stojące za współczesnymi konfliktami pamięci, ich instrumentalność, strategie perswazyjne i manipulacje, bezrefleksyjność, brak samoświadomości znaczenia i historycznej genealogii pojęć, kategorii i metafor. Analizy będą również ukierunkowane na rozpoznawanie specyfiki obiegów kultury, konwencji, gatunków wypowiedzi oraz złożoność etykiet tożsamościowych. Zarówno polskie, jak i zagraniczne studia nad pamięcią zbiorową umożliwią natomiast wprowadzenie perspektywy porównawczej i międzynarodowej, wpisanie polskich sporów w światowy kontekst tzw. memory boomu. Odsłonią także perspektywę etyczną, estetyczną i polityczną dyskursu pamięci kolektywnej, a także jego performatywny wymiar, związany z wezwaniem do działania, mową nienawiści oraz problemem podejmowania racjonalnych i prospektywnych decyzji społecznych. Zajęcia będą miały charakter seminaryjny i warsztatowy – za pomocą wprowadzonej przez wykładowcę teoretycznej metodologii studenci będą samodzielnie i w grupach dokonywać interpretacji konkretnego materiału źródłowego oraz prezentować i dyskutować wyniki swoich prac podczas prezentacji. |
Literatura: |
Napiórkowski Marcin, Majewski Paweł (red.), Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej językoznawstwa, analizy dyskursu i semiotyki społecznej. K_W02 Ma pogłębioną wiedzę o językowych aspektach komunikacji publicznej, międzykulturowej oraz specjalistycznej. K_W03 Zna terminologię z zakresu językoznawstwa, analizy dyskursu i semiotyki społecznej na poziomie rozszerzonym. K_W04 Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę specjalistyczną w zakresie praktyk komunikacyjnych. K_U18 Potrafi używać języka mówionego we własnych tekstach, kontrolując ich wpływ na odbiorcę. K_K02 Jest gotowy do podjęcia pracy wymagającej wiedzy z zakresu języka komunikacji publicznej, specjalistycznej, międzykulturowej; znajomości wybranego języka obcego oraz wiedzy o współczesnych procesach społecznych i politycznych. K_K03 Jest gotowy do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role; jest gotowy do stosowania właściwych środków komunikacji do określonych działań. K_K08 Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
udział w dyskusji, prezentacja na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.