University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Professional ethics

General data

Course ID: 3502-LIC3-EZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Professional ethics
Name in Polish: Etyka zawodowa
Organizational unit: Institute of Sociology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku licencjatu
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Rozwój badań społecznych, coraz szersze ich zastosowanie i publiczna obecność ich wyników z jednej strony, a rosnąca wrażliwość na wartości ludzkie z drugiej, czynią potrzebnym bardziej systematyczne zajmowanie się etycznymi problemami socjologii. Na wykładzie będą ukazane: wpływ wartości etycznych na badania społeczne w różnych ich stadiach, formy obecności wartościowań w wiedzy naukowej, kwestie etyczne występujące w podstawowych typach badań społecznych (sondażach, eksperymentach, badaniach terenowych) , aspekty etyczne zastosowań socjologii i dylematy etyczne występujących w zawodzie socjologa.

Full description: (in Polish)

Rozwój badań społecznych, coraz szersze ich zastosowanie i publiczna obecność ich wyników z jednej strony, a rosnąca wrażliwość na wartości ludzkie z drugiej, czynią potrzebnym bardziej systematyczne zajmowanie się etycznymi problemami socjologii. Wykład obejmie następujące zagadnienia: (1) Rola wartości w formułowaniu problemów socjologicznych i tematów badań społecznych. (2) Tradycyjne kategorie etyki badań społecznych (np. prywatność, anonimowość) w nowych warunkach społecznych. (3) Etyczne aspekty różnych typów badań: eksperymentalnych, sondażowych i terenowych. (4) Etyka w badaniach stosowanych; etyczne pułapki ekspertyz. (5) Badania opinii publicznej w służbie świata mediów i polityki. (6) Badania kwestii wrażliwych etycznie. (7) Jakość badań jako standard etyczny; odpowiedzialność badacza za jakość badań. (8) Jak rynek i media wpływają na zachowanie etycznych standardów badań społecznych. (9) „Dobre obyczaje” w badaniach społecznych i kodeksy etyczne.

Bibliography: (in Polish)

1. Ajdukiewicz K., O wolności nauki, w: Język i poznanie, t.2, W-wa: PWN 1965.

2. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias S., Metody badawcze w naukach społecznych, P-ń: Zysk 2001, r. 4. Problemy etyczne badań w naukach społecznych.

3. Barber B., Eksperymentowanie na ludziach, Zagadnienia Naukoznawstwa 1970 nr 1.

4. Brzeziński J. i in., Etyka zawodu psychologa, W-wa: PWN 2009. r. 7. Psycholog wobec osób uczestniczących w badaniach psychologicznych.

5. Sztabiński P.B., Z. Sawiński, F. Sztabiński (red.), Fieldwork jest sztuką, W-wa: IFiS PAN 2005, r. 27. Problemy etyczne związane z pracą ankietera, 28. Ustawa o ochronie danych osobowych.

6. Rosenthal R., Nauka a etyka w przeprowadzaniu badań psychologicznych oraz analizowaniu i przedstawianiu ich wyników, Czasopismo Psychologiczne 1996 nr 2.

7. Sułek A., Zasady prezentacji wyników sondaży ze szczególnym uwzględnieniem sondaży wyborczych, w: Sondaż polski, W-wa: IFiS PAN 2001; „Ask” 1997 nr 1/2.

8. Brzeziński i in., Etyka zawodu psychologa, W-wa: PWN 2009, r.. 8. Psycholog (jako badacz) wobec członków społeczności naukowej.

9. Kodeks etyczny Amerykańskiego Stowarzyszenia Socjologicznego, KiS 1997 nr 4.

10. Międzynarodowy Kodeks Badań Rynku i Badań Społecznych ICC/ESOMAR, na stronie PTBRiO/ ESOMAR.

11. Kodeks etyki socjologa; dostępny na stronie PTS

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu kursu student powinien:

1. wiązać wybór problemów badawczych w socjologii z wartościowaniami naukowymi i społecznymi

2. rozpoznawać wrażliwe etycznie miejsca w podstawowych typach badań społecznych

3. akceptować potrzebę istnienia etycznych standardów badań społecznych

4. identyfikować zagrożenia dla bezstronności badań społecznych, zwłaszcza sondaży

5. rozróżniać wymagania roli socjologa od wymagań innych ról publicznych

6. akceptować zasady korzystania i cytowania z tekstów innych osób

7. wiązać przestrzeganie kodeksów etyki badań z postępem nauki

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin wykaże zarówno znajomość wrażliwych etycznie miejsc w praktyce socjologicznej, jak i znajomość zasad prawidłowego etycznie postępowania w takich sytuacjach

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)