University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The History of Ancient Israel

General data

Course ID: 3600-7-HE1-DSI2
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The History of Ancient Israel
Name in Polish: Dzieje starożytnego Izraela2
Organizational unit: Faculty of Oriental Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective monographs
obligatory courses

Prerequisites (description):

The lecture presents a general outline of the history of Israel from the perspective of reading source texts.

Mode:

Classroom

Short description:

The history of ancient Israel is best known from the narratives in the Hebrew Bible (Old Testament). There, however, the name “Israel” covers a wide diversity of social and political entities over the course of many centuries.

Full description: (in Polish)

Wykład obejmuje w porządku chronologicznym następujące zagadnienia:

Sem. I

1) Ogólne wprowadzenie do tekstów źródłowych: Biblii, apokryfów, dokumentów epigraficznych i literatury rabinicznej.

2) Ludy i ziemie dziejów biblijnych.

3) Geografia i archeologia biblijna.

4) Metody krytycznej lektury tekstów źródłowych.

5) Pięcioksiąg

6) Prahistoria biblijna (Rdz 1-11).

7) Historia Patriarchów (Rdz 12-50)

8) Wyjście z Egiptu

9) Zawarcie przymierza i droga do Kanaanu.

10) Osadnictwo izraelskie w Kanaanie (Joz - Sdz)

11) Religia i kultura kananejska.

12) Powstanie królestwa (1-2 Sm , 1 Krl)

13) Życie codzienne w starożytnym Izraelu.

14) Kult religijny publiczny i prywatny w starożytnym Izraelu.

Sem. II

15) Podział królestwa.

16) Wielcy prorocy VIII w. p.n.e.

17) Upadek północnego królestwa.

18) Schyłek królestwa judzkiego.

19) Historia deuteronomistyczna.

20) Niewola babilońska.

21) Literatura okresu niewoli babilońskiej.

22) Powrót i odbudowa - okres Perski

23) Powygnaniowa społeczność żydowska.

24) Edukacja i formacja religijna.

25) Hellenizacja.

26) Okres rzymski.

Bibliography:

The Cambridge History of Ancient Judaism, t. III i IV, Cambridge 1999-2006.

M. Liverani, Israel’s history and the history of Israel, London 2005

M. Goodman, Rzym i Jerozolima [Rome and Jerusalem], Warszawa 2007;

Jewsih Daily Life in Roman Palestine, ed. C. Hezser, Oxford 2010;

J. Magness, The Archaeology of the Holy Land : From the Destruction of Solomon's Temple to the Muslim Conquest, Cambridge - New York 2012.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Żydów i Izraela [K_W06].

- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Izraela w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej [K_W09].

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, religioznawstwa i historii [K_W18].

UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych w Izraelu i w diasporze żydowskiej [K_U02].

- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Izraela i Żydów do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata [K_U04].

- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych [K_U09].

- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej judaizmu i Izraela w języku polskim oraz w języku hebrajskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej judaizmu i Izraela [K_U21].

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01].

- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05].

- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06].

- ma świadomość znaczenia kultury Izraela w kulturze światowej [K_K07].

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa jest uśrednioną oceną z egzaminu końcowego, krótkich sprawdzianów (esejów lub referatów), oraz z obecności i aktywności na zajęciach.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Marek Baraniak
Group instructors: Marek Baraniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)