Antropologia (Z)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-KM4-A(Z) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia (Z) |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę teorii różnic kulturowych i etnicznych. W trakcie zajęć zostaną także omówione podstawowe teoretyczne założenia szkół antropologicznych i etnologicznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są organizowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP), współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Pojęcie różnicy i komunikacji międzykulturowej. Czym zajmuje się antropologia kulturowa, etnologia i etnografia. Cz I Różnice kulturowe i komunikacja międzykulturowa w antropologii XIX i XX wiecznej: ludoznawstwo, ewolucjonizm; szkoła funkcjonalistyczna w brytyjskiej antropologii społecznej; strukturalizm, antropologia interpretatywna. Cz II Teoria zróżnicowań etnicznych; radziecka teoria etnogenezy; teorie narodu i nacjonalizmu; teoria postkolonialna; teoria komunikacji. |
Pełny opis: |
1. Wstęp do zajęć. Pojęcie różnicy kulturowej i komunikacji międzykulturowej. Czym zajmuje się antropologia kulturowa, etnologia i etnografia. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć. Część I. Różnica kulturowa i komunikacja międzykulturowa w antropologii XIX i XX wiecznej 2. Omówienie historii dyscypliny oraz szkół i głównych nurtów badań w etnologii i antropologii kulturowej. Między poszukiwaniem "ducha narodu" a próbą opisu uniwersalnej historii człowieka. Prekursorzy antropologii – XVI-XIX wiek. Cochiara, G. (1971). Dzieje folklorystyki w Europie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. 3. Ludoznawstwo w Polsce i Europie (XIX wiek). Narodziny antropologii kulturowej w USA i antropologii społecznej w Wielkiej Brytanii. Ewolucjonizm. Definicja kultury Edwarda Burnetta Tylora. Burszta, W. (1998). Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 4. Szkoła funkcjonalistyczna w brytyjskiej antropologii społecznej. Badania terenowe i obserwacja uczestnicząca jako metoda definiująca dyscyplinę. Dyfuzjonizm kulturowy. Szkoła kultury i osobowości (Franz Boas, Ruth Benedict, Margaret Mead). Burszta, W. (1998). Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Benedict, R. (2011). Wzory kultury. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie. 5. Teoria zróżnicowań etnicznych Józefa Obrębskiego a teoria ethnic boundaries Fredrika Bartha. Obrębski, J. (2005). Dzisiejsi ludzie Polesia i inne eseje. Warszawa: Wyd. IFiS PAN. 6. Radziecka teoria etnogenezy i kontaktów międzyetnicznych Lwa Gumilowa. Paradowski, R. (2003). Euroazjatyckie imperium Rosji. Studium idei, Warszawa: Elipsa. Szporluk, R. (2003). Imperium, komunizm i narody. Wybór esejów. Kraków: Wyd. Arcana. 7. Teorie narodu i nacjonalizmu (Ernest Gellner, Eric Hobsbawm, Benedict Anderson). Teoria postkolonialna (Edward Said). Hobsbawm, E. Ranger, T. (2008). Tradycja wynaleziona: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Anderson, B. (1997). Wspólnoty wyobrażone. Kraków: Wyd. Znak. Gellner, E. (2009). Narody i Nacjonalizm. Warszawa: Difin. Smith, A.D. (2009). Etniczne źródła narodów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Said, E. (2005). Orientalizm. Poznań: Wyd. Zysk i Ska. 8. Antropologia interpretatywna (Victor Turner i Clifford Geertz). Turner, V. (2005). Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Geertz, C. (2005). Interpretacja kultur. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Część II. Różnica kulturowa i komunikacja międzykulturowa we współczesnej antropologii 9. Antropologia komunikacji. Czy ludzka komunikacja przypomina bardziej telegraf czy współbrzmienie orkiestry? (Yves Winkin). Winkin, Y. (2007). Antropologia komunikacji: od teorii do badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 10. Współczesny świat - jedna kultura czy wiele kultur. Argumenty za powiązaniami (Immanuel Wallerstein, Akhil Gupta, James Ferguson, Tomasz Rakowski). Gupta, A., & Ferguson, J. (1992). Beyond “culture”: Space, identity, and the politics of difference. Cultural anthropology, 7(1), 6–23. Rakowski, T. (2009). Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy: etnografia człowieka zdegradowanego. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria. Wallerstein, I. M. (2007). Analiza systemów-światów: wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog. 11. Współczesny świat - jedna kultura czy wiele kultur. Argumenty za odrębnością (Morten Axel Pedersen, Łukasz Smyrski). Pedersen, M. A. (2011). Not quite shamans: spirit worlds and political lives in northern Mongolia. Ithaca: Cornell University Press. Smyrski, Ł. (2018). Między władzą spojrzenia a praktyką: antropologia krajobrazu. Warszawa: Oficyna Naukowa : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. 12. Wewnętrzne zróżnicowanie wspólnot (Anthony Cohen). Pojęcie tożsamości w antropologia interpretatywnej i refleksyjnej (James Clifford, Paul Rabinow). Cohen, A. P. (2013). Symbolic construction of community. Routledge. Rabinow, P. (2010). Refleksje na temat badań terenowych w Maroku. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki. 13. Klasa i płeć kulturowa jako wyznaczniki różnicy i czynniki kształtujące komunikację (Pierre Bourdieu, Loic Wacquant, Donna Haraway, Judith Oakley). Bourdieu, P. (2005). Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sa̧dzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Butler, J. P. (2010). Walczące słowa: mowa nienawiści i polityka performatywu. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Oakley, J. (2014). Konteksty upłciowionych tekstów. Przykłady antropologiczne z minionych dekad. W Kolokwia antropologiczne. Problemy współczesnej antropologii społecznej (s. 105–131). Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje. Wacquant, L. J. D. (2009). Więzienia nędzy. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa. 14. Jakościowe metody badania komunikacji międzykulturowej i wewnątrzkulturowej (Michael Angrosino, Sarah Pink, Paul Rabinow). Angrosino, M. V. (2015). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Pink, S. (2009). Etnografia wizualna: obrazy, media i przedstawienie w badaniach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rouch, J. (1958). Moi, un noir (film). 15. Materialności, media, infrastruktury, środowisko. Różnica i komunikacja w świecie ożywionym i nieożywionym (Tim Ingold, Bruno Latour, Yael Navarro). Ingold, T. (2014). „Człowieczyć” to czasownik. W Kolokwia antropologiczne. Problemy współczesnej antropologii społecznej (s. 527–544). Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje. |
Literatura: |
- G. Cochiara, Dzieje folklorystyki w Europie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971 - J. Obrębski, Dzisiejsi ludzie Polesia i inne eseje, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005 - Z. Benedyktowicz, Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000 - R. Benedict, Wzory kultury, Warszawskie Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2011 - E. Gellner, Narody i Nacjonalizm, Difin, Warszawa 2009 - N. Gole, Muzułmanie w Europie. Dzisiejsze kontrowersje wokół islamu, Kraków 2016. - E. Hobsbawm, T. Ranger, Tradycja wynaleziona: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008 - B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone, wyd. Znak, Kraków 1997 - A. D. Smith, Etniczne źródła narodów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 - R. Paradowski, Euroazjatyckie imperium Rosji. Studium idei, Warszawa 2003 - V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005 - C. Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005 - P. Rabinow, Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Wyd. Marek Drewiecki, Kęty 2010 - J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000. - L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008. - M.V. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015 - P. Bourdieu, Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sa̧dzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005 - J.P. Butler, Walczące słowa: mowa nienawiści i polityka performatywu, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010 - A. P. Cohen, Symbolic construction of community, Routledge, 2013 - A. Gupta, J. Ferguson, Beyond “culture”: Space, identity, and the politics of difference, „Cultural anthropology”, 7 (1), 1992, 6–23 - T. Ingold, „Człowieczyć” to czasownik [w:] Kolokwia antropologiczne. Problemy współczesnej antropologii społecznej, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2014, s. 527–544 - B. Latour, Splataja̜c na nowo to, co społeczne: wprowadzenie do teorii aktora-sieci, Universitas, Kraków 2010 - Y. Navaro‐Yashin, Affective spaces, melancholic objects: ruination and the production of anthropological knowledge, „Journal of the Royal Anthropological Institute”, 15 (1), 2009, 1–18. - J. Oakley, Konteksty upłciowionych tekstów. Przykłady antropologiczne z minionych dekad [w:] Kolokwia antropologiczne. Problemy współczesnej antropologii społecznej, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2014, s. 105-131 - M.A. Pedersen, Not quite shamans: spirit worlds and political lives in northern Mongolia, Ithaca: Cornell University Press, 2011 - S. Pink, Etnografia wizualna: obrazy, media i przedstawienie w badaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 - T. Rakowski, Łowcy,zbieracze, praktycy niemocy: etnografia człowieka zdegradowanego. Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009 - Ł. Smyrski, Między władzą spojrzenia a praktyką: antropologia krajobrazu, Oficyna Naukowa : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018 - D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Warszawa 1998. - L.J.D. Wacquant, Więzienia nędzy, Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2009 - I.M. Wallerstein, Analiza systemów-światów: wprowadzenie, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2007 - Y. Winkin, Antropologia komunikacji: od teorii do badań terenowych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent - ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu antropologii kulturowej w kontekście komunikacji międzykulturowej K_W01 (NKR) - ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach antropologii kulturowej w aspekcie badań różnicy kulturowej i komunikacji międzykulturowej K_W02 (NKR) - ma szczegółową wiedzę o stanie antropologicznych badań w zakresie różnicy kulturowej i komunikacji międzykulturowej w Polsce i na świecie K_W05 (NKR) - zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych metod komunikacyjnych K_W06 (NKR) - zna i rozumie polskie i zagraniczne antropologiczne tradycje i podejścia do komunikacji międzykulturowej (metody analizy i interpretacji) K_W07 (NKR) Umiejętności: Student - potrafi zoperacjonalizować teorie antropologiczne w badaniu różnic kulturowych K_U02 (NKR) - potrafi przeanalizować problemy komunikacji kulturowej używając metodologii poszczególnych szkół antropologii kulturowej K_U07 (NKR) Kompetencje: Student - posiada świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych K_K06 (NKR) - rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz innych regionów K_K08 (NKR) |
Metody i kryteria oceniania: |
- Egzamin pisemny. - Praca semestralna. - Kontrola obecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rubinkowska-Anioł, Konrad Zasztowt | |
Prowadzący grup: | Konrad Zasztowt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rubinkowska-Anioł, Konrad Zasztowt | |
Prowadzący grup: | Konrad Zasztowt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.