Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia (Z)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-7-KM4-A(Z)
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia (Z)
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy: Orientalistyka - studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę teorii różnic kulturowych i etnicznych. W trakcie zajęć zostaną także omówione podstawowe teoretyczne założenia szkół antropologicznych i etnologicznych.


Tryb prowadzenia:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia są organizowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP), współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5.

Pojęcie różnicy i komunikacji międzykulturowej. Czym zajmuje się antropologia kulturowa, etnologia i etnografia.

Różnice kulturowe i komunikacja międzykulturowa w antropologii XIX i XX wiecznej: ludoznawstwo, ewolucjonizm; szkoła funkcjonalistyczna w brytyjskiej antropologii społecznej; strukturalizm, antropologia interpretatywna.

Teoria zróżnicowań etnicznych; radziecka teoria etnogenezy; teorie narodu i nacjonalizmu; teoria postkolonialna; teoria komunikacji.

Pełny opis:

1. Wstęp do zajęć. Pojęcie różnicy kulturowej i komunikacji międzykulturowej. Czym zajmuje się antropologia kulturowa, etnologia i etnografia. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć. Różnica kulturowa i komunikacja międzykulturowa w antropologii XIX, XX i XXI-wiecznej antropologii kulturowej.

2. Omówienie historii dyscypliny oraz szkół i głównych nurtów badań w etnologii i antropologii kulturowej. Między poszukiwaniem "ducha narodu" a próbą opisu uniwersalnej historii człowieka. Prekursorzy antropologii – XVI-XIX wiek.

Cochiara, G. (1971). Dzieje folklorystyki w Europie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

3. Ludoznawstwo w Polsce i Europie (XIX wiek). Narodziny antropologii kulturowej w USA i antropologii społecznej w Wielkiej Brytanii. Ewolucjonizm. Definicja kultury Edwarda Burnetta Tylora.

Burszta, W. (1998). Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

4. Szkoła funkcjonalistyczna w brytyjskiej antropologii społecznej. Badania terenowe i obserwacja uczestnicząca jako metoda definiująca dyscyplinę. Dyfuzjonizm kulturowy. Szkoła kultury i osobowości (Franz Boas, Ruth Benedict, Margaret Mead).

Burszta, W. (1998). Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Benedict, R. (2011). Wzory kultury. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie.

5. Teoria zróżnicowań etnicznych Józefa Obrębskiego a teoria ethnic boundaries Fredrika Bartha.

Obrębski, J. (2005). Dzisiejsi ludzie Polesia i inne eseje. Warszawa: Wyd. IFiS PAN.

6. Radziecka teoria etnogenezy i kontaktów międzyetnicznych Lwa Gumilowa.

Paradowski, R. (2003). Euroazjatyckie imperium Rosji. Studium idei, Warszawa: Elipsa.

Szporluk, R. (2003). Imperium, komunizm i narody. Wybór esejów. Kraków: Wyd. Arcana.

7. Teorie narodu i nacjonalizmu (Ernest Gellner, Eric Hobsbawm, Benedict Anderson). Teoria postkolonialna (Edward Said, Leela Gandhi).

Hobsbawm, E. Ranger, T. (2008). Tradycja wynaleziona: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Anderson, B. (1997). Wspólnoty wyobrażone. Kraków: Wyd. Znak.

Gellner, E. (2009). Narody i Nacjonalizm. Warszawa: Difin.

Smith, A.D. (2009). Etniczne źródła narodów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Said, E. (2005). Orientalizm. Poznań: Wyd. Zysk i Ska.

Gandhi, L. (2008). Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

8. Antropologia interpretatywna (Victor Turner i Clifford Geertz).

Turner, V. (2005). Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Geertz, C. (2005). Interpretacja kultur. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Clifford, J. (2000). Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Rabinow, P. (2010). Refleksje na temat badań terenowych w Maroku. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

9. Antropologia komunikacji. Czy ludzka komunikacja przypomina bardziej telegraf czy współbrzmienie orkiestry? (Yves Winkin).

Winkin, Y. (2007). Antropologia komunikacji: od teorii do badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

10. Problemy komunikacji kulturowej w wielokulturowych społeczeństwach zachodnich.

Buruma, I. (2006). Śmierć w Amsterdamie. Zabójstwo Theo van Gogha i granice tolerancji. Kraków: Universitas.

Literatura:

- G. Cochiara, Dzieje folklorystyki w Europie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971

- J. Obrębski, Dzisiejsi ludzie Polesia i inne eseje, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005

- Z. Benedyktowicz, Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000

- R. Benedict, Wzory kultury, Warszawskie Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2011

- E. Gellner, Narody i Nacjonalizm, Difin, Warszawa 2009

- N. Gole, Muzułmanie w Europie. Dzisiejsze kontrowersje wokół islamu, Kraków 2016.

- E. Hobsbawm, T. Ranger, Tradycja wynaleziona: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008

- B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone, wyd. Znak, Kraków 1997

- A. D. Smith, Etniczne źródła narodów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009

- R. Paradowski, Euroazjatyckie imperium Rosji. Studium idei, Warszawa 2003

- V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005

- C. Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005

- P. Rabinow, Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Wyd. Marek Drewiecki, Kęty 2010

- J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.

- L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008.

- D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Warszawa 1998.

- Y. Winkin, Antropologia komunikacji: od teorii do badań terenowych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent

- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu antropologii kulturowej w kontekście komunikacji międzykulturowej K_W01 (NKR)

- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach antropologii kulturowej w aspekcie badań różnicy kulturowej i komunikacji międzykulturowej K_W02 (NKR)

- ma szczegółową wiedzę o stanie antropologicznych badań w zakresie różnicy kulturowej i komunikacji międzykulturowej w Polsce i na świecie K_W05 (NKR)

- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych metod komunikacyjnych K_W06 (NKR)

- zna i rozumie polskie i zagraniczne antropologiczne tradycje i podejścia do komunikacji międzykulturowej (metody analizy i interpretacji) K_W07 (NKR)

Umiejętności: Student

- potrafi zoperacjonalizować teorie antropologiczne w badaniu różnic kulturowych K_U02 (NKR)

- potrafi przeanalizować problemy komunikacji kulturowej używając metodologii poszczególnych szkół antropologii kulturowej K_U07 (NKR)

Kompetencje: Student

- posiada świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych K_K06 (NKR)

- rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz innych regionów K_K08 (NKR)

Metody i kryteria oceniania:

- Egzamin pisemny.

- Kontrola obecności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Rubinkowska-Anioł, Konrad Zasztowt
Prowadzący grup: Konrad Zasztowt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Konrad Zasztowt
Prowadzący grup: Konrad Zasztowt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)