Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka języków Azji Mniejszej - wykład i ćwiczenia(Z)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-7-WS4-NJAM(Z)
Kod Erasmus / ISCED: 09.8 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nauka języków Azji Mniejszej - wykład i ćwiczenia(Z)
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać wiedzę na temat języków Wschodu Starożytnego i pisma klinowego przewidzianą kursem dla studiów I stopnia, ale nie jest to warunek konieczny. Przedmiot ma charakter wprowadzający; mile widziani będą wszyscy studenci zainteresowani powyższą tematyką.



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Prezentacja języków i pism Azji Mniejszej w II i I tys. p.n.e. na poziomie podstawowym.

Pełny opis:

Cały wykład trwa dwa lata (program rozłożony na III semestry). Przedmiotem wykładu i ćwiczeń I semestru (60 godz.) są języki: hatycki, palajski, hurycki, luwijski klinowy, wprowadzenie do luwijskiego hieroglificznego.

Wykład obejmuje wiadomości wprowadzające; student zapoznaje się z różnymi odmianami pisma używanymi w Azji Mniejszej (dla II tys.: pismo klinowe w zapisie huryckiego i luwijskiego oraz pismo hieroglificzne stosowane do zapisu luwijskiego), budową wymienionych języków i zachowanym piśmiennictwem oraz przygotowuje do samodzielnego studiowania tekstów w tych językach.

Ćwiczenia: lektura wybranych tekstów w językach huryckim i luwijskim.

Literatura:

- M. Popko, Ludy i języki starożytnej Anatolii, Warszawa 2011;

- I. Wegner, Einführung in die hurritische Sprache, wyd. II, Wiesbaden 2007.

- The Luwians, ed. H.C. Melchert, Leiden–Boston 2003.

- teksty w omawianych językach w różnych publikacjach.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

- podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury

- umie wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł

- potrafi umiejętnie i merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

- jest gotów do uświadamiania innym odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata

- stan badań w zakresie wybranej problematyki Wschodu Starożytnego;

- podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji regionu Wschodu Starożytnego;

- ma świadomość złożonej natury języków Azji Mniejszej w drugim i pierwszym tysiącleciu p.n.e. ich miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Azji Mniejszej;

- ma świadomość różnorodności językowej Azji Mniejszej w II i I tysiącleciu p.n.e. i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną obszarów sąsiednich;

Umiejętności:

- potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej Wschodu Starożytnego prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym

- porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej Wschodu Starożytnego;

- wykazać się znajomością języków Wschodu Starożytnego;

- interpretować kluczowe pojęcia kultury Wschodu Starożytnego poprzez analizę językową/ filologiczną;

- biegle posługiwać się systemem pisma języka hetyckiego oraz narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, itp.);

- prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Wschodu Starożytnego w języku polskim

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł;

- wykazuje się znajomością wyżej wymienionych języków na poziomie ustalonym;

Kompetencje społeczne:

- jest gotów do uświadamiania znaczenia kultury Wschodu Starożytnego w kulturze światowej;

- do działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Wschodu Starożytnego;

- do uznawania pozytywnych wartości kulturowych Wschodu Starożytnego, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej;

- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej;

- jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

- obecność;

- egzamin ustny;

Ćwiczenia:

-obecność;

-ocena bieżąca (przygotowanie do zajęć i aktywność).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)