Nauka języków Azji Mniejszej - wykład i ćwiczenia(Z)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-WS4-NJAM(Z) |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.8
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka języków Azji Mniejszej - wykład i ćwiczenia(Z) |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę na temat języków Wschodu Starożytnego i pisma klinowego przewidzianą kursem dla studiów I stopnia, ale nie jest to warunek konieczny. Przedmiot ma charakter wprowadzający; mile widziani będą wszyscy studenci zainteresowani powyższą tematyką. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Prezentacja języków i pism Azji Mniejszej w II i I tys. p.n.e. na poziomie podstawowym. |
Pełny opis: |
Cały wykład trwa dwa lata (program rozłożony na III semestry). Przedmiotem wykładu i ćwiczeń I semestru (60 godz.) są języki: hatycki, palajski, hurycki, luwijski klinowy, wprowadzenie do luwijskiego hieroglificznego. Wykład obejmuje wiadomości wprowadzające; student zapoznaje się z różnymi odmianami pisma używanymi w Azji Mniejszej (dla II tys.: pismo klinowe w zapisie huryckiego i luwijskiego oraz pismo hieroglificzne stosowane do zapisu luwijskiego), budową wymienionych języków i zachowanym piśmiennictwem oraz przygotowuje do samodzielnego studiowania tekstów w tych językach. Ćwiczenia: lektura wybranych tekstów w językach huryckim i luwijskim. |
Literatura: |
- M. Popko, Ludy i języki starożytnej Anatolii, Warszawa 2011; - I. Wegner, Einführung in die hurritische Sprache, wyd. II, Wiesbaden 2007. - The Luwians, ed. H.C. Melchert, Leiden–Boston 2003. - teksty w omawianych językach w różnych publikacjach. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury - umie wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł - potrafi umiejętnie i merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - jest gotów do uświadamiania innym odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata - stan badań w zakresie wybranej problematyki Wschodu Starożytnego; - podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji regionu Wschodu Starożytnego; - ma świadomość złożonej natury języków Azji Mniejszej w drugim i pierwszym tysiącleciu p.n.e. ich miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Azji Mniejszej; - ma świadomość różnorodności językowej Azji Mniejszej w II i I tysiącleciu p.n.e. i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną obszarów sąsiednich; Umiejętności: - potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej Wschodu Starożytnego prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym - porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej Wschodu Starożytnego; - wykazać się znajomością języków Wschodu Starożytnego; - interpretować kluczowe pojęcia kultury Wschodu Starożytnego poprzez analizę językową/ filologiczną; - biegle posługiwać się systemem pisma języka hetyckiego oraz narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, itp.); - prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Wschodu Starożytnego w języku polskim - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; - wykazuje się znajomością wyżej wymienionych języków na poziomie ustalonym; Kompetencje społeczne: - jest gotów do uświadamiania znaczenia kultury Wschodu Starożytnego w kulturze światowej; - do działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Wschodu Starożytnego; - do uznawania pozytywnych wartości kulturowych Wschodu Starożytnego, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej; - ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej; - jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: - obecność; - egzamin ustny; Ćwiczenia: -obecność; -ocena bieżąca (przygotowanie do zajęć i aktywność). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.