Gods in Minds. Myth and ritual from the perspective of cognitive and evolutionary science of religion
General data
Course ID: | 3600-BwU-OW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Gods in Minds. Myth and ritual from the perspective of cognitive and evolutionary science of religion |
Name in Polish: | Bogowie w umysłach. Mity i rytuały w perspektywie kognitywno-ewolucyjnej |
Organizational unit: | Faculty of Oriental Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przybliżenie Studentom zjawiska religii w oparciu o teorie naukowe wywodzące się z nauk kognitywnych i biologii. Kurs dostarcza podstawowych informacji o najważniejszych koncepcjach i poglądach w ramach religioznawstwa kognitywnego i ewolucyjnego, oraz przedstawia Studentom kluczowe zjawiska religijne (mit, rytuał, doświadczenie religijne) w świetle wspomnianych teorii. Część kursu poświęcona jest także mniej znanym teoriom nie należącym do głównego nurtu religioznawstwa kognitywnego i ewolucyjnego, które próbują wyjaśnić zjawiska religijne w oparciu o mechanizmy biologiczne. |
Full description: |
(in Polish) 1. Religia – adaptacja, przypadek czy mem? Teoria ewolucji o religii 2. Kontrintuicyjność i wykrywanie supernaturalnych sprawców, czyli dlaczego nie modlimy się do Myszki Miki? 3. Rytuał, objawienia i opętanie, czyli zagadki umysłu emocjonalnego 4. Trans, opętanie, „wielkie sny” oraz doświadczenia śmierci w świetle ewolucji i psychologii. 5. Homo narcoticus – substancje psychoaktywne a rozwój religii. 6. Psychologia anomalistyczna. Dlaczego boimy się czarnego kota i wierzymy w horoskopy? 7. Czy religia jest naturalna? I czy zostanie z nami na zawsze? |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - S. Atran, Ewolucyjny krajobraz religii, NOMOS, 2013 Literatura dodatkowa zależna od potrzeb, zainteresowań oraz sugestii studentów. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kształcenia: Wiedza: Student: • Ma podstawową wiedzę w zakresie metodologii kognitywnych i ewolucyjnych badań zjawisk religijnych; • Ma wiedzę szczegółową w zakresie kognitywnych i ewolucyjnych podstaw ludzkich wierzeń i przekonań religijnych; • Zna kognitywne i ewolucyjne teorie religii i charakteryzuje je; • Zna i definiuje takie zjawiska jak: kontrintuicyjność, supernaturalny agent, memy, umysł emocjonalny, odmienny stan świadomości w kontekście zjawisk religijnych. Umiejętności: Student: • Potrafi z pomocą dodatkowych materiałów analizować zjawiska religijne i umiejscawiać je kontekście ludzkich procesów poznawczych i mechanizmów ewolucyjnych; • Potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować wybrane elementy religijności w oparciu o teorie religioznawstwa kognitywnego i ewolucyjnego; Kompetencje społeczne: Student: • ma świadomość poznawczych i ewolucyjnych uwarunkowań wierzeń i praktyk religijnych • ma świadomość znaczenia religijności jako ważnego elementu konstytucji poznawczej człowieka i jego spuścizny ewolucyjnej; • rozwija własną wrażliwość dzięki zrozumieniu zróżnicowania religijnego i kulturowego świata. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH I ZALICZENIE PISEMNE: -ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 50% -końcowe zaliczenie pisemne - 40% -kontrola obecności 10% |
Copyright by University of Warsaw.