Konwersatorium polityki zagranicznej. Teoria i praktyka dyplomacji. Dyplomacja na Wschodzie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3620-PDPL-KPZTPD |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium polityki zagranicznej. Teoria i praktyka dyplomacji. Dyplomacja na Wschodzie |
Jednostka: | Studium Europy Wschodniej |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe dla Studiów Wschodnich |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest pogłębienie wiedzy studentów w zakresie teorii i praktyki dyplomacji polskiej oraz europejskiej w XX stuleciu, a także na temat teorii i praktyki stosunków międzynarodowych. Student pozna różne rodzaje dokumentów dyplomatycznych i będzie umiał je rozpoznać i scharakteryzować. Będzie wiedział w jaki sposób przygotowuje się dokumenty dyplomatyczne, jaka jest ich struktura i niezbędne elementy, różniące je od innego typu dokumentów. Pozna znaczenie dokumentu dyplomatycznego jako źródła historycznego. Pozna praktyczne konsekwencje działań dyplomatycznych lub ich braku. |
Pełny opis: |
1. Skrócony zarys historii stosunków międzynarodowych, dyplomacji, jej form i podstawowych szkół. 2. Rodzaje dokumentów dyplomatycznych. Konwencje dyplomatyczne i konsularne. Pomiędzy formą, ideą a rzeczywistością. 3. Traktaty, umowy międzypaństwowe i międzyrządowe, porozumienia międzyministerialne, umowy o współpracy w świetle ich praktycznych konsekwencji dla współpracy międzynarodowej 4. Mniejszości narodowe w konwencjach międzynarodowych i umowach międzypaństwowych 5. Rola współpracy kulturalnej i naukowej we współpracy międzynarodowej 6. Konsekwencje błędów dyplomacji na przykładzie stosunków polsko – radzieckich w czasie II wojny światowej 7. Dyplomacja w warunkach braku niezależności: Polska 1939 – 1989 8. Modele dyplomacji i ich zależność od ustroju państwa i jego celów polityki zagranicznej i wewnętrznej. Ich wpływ na zawierane umowy i porozumienia. 9. Źródła do badań nad stosunkami dyplomatycznymi. 10. Moralność, etyka, dyplomacja 11. Historia: przeszkoda czy nieoceniona pomoc w dyplomacji? 12. Wprowadzanie umów międzypaństwowych w życie. Procesy legislacyjne. Zależności pomiędzy prawem międzynarodowym i wewnętrznym. 13. Dyplomacja na usługach polityki czy w jej służbie? 14. Praktyka dyplomatyczna i praktyka konsularna. Między koniecznością a możliwościami. 15. Konsekwencje braku stosunków dyplomatycznych i konsularnych. |
Literatura: |
1. Historia dyplomacji polskiej, t. V: 1939-1945, red. W. Michowicz, Warszawa 1999. 2. Historia dyplomacji polskiej, t. VI: 1944/1945-1989, red. W. Materski i W. Michowicz, Warszawa 2010. 3. Dębski S., Między Berlinem a Moskwą. Stosunki niemiecko-sowieckie 1939-1941, Warszawa 2007. 4. Tarka K., Emigracyjna dyplomacja. Polityka zagraniczna rządu RP na uchodźstwie 1945-1990, Warszawa 2003 5. Wołos M., O Piłsudskim, Dmowskim i zamachu majowym. Dyplomacja sowiecka wobec Polski w okresie kryzysu politycznego 1925-1926, Kraków 2013. 6. T. Orłowski, Protokół dyplomatyczny. Ceremo¬niał i etykieta, Warszawa 2010. 7. Julian Sutor: Korespondencja dyplomatyczna 8. M.S. Wolański (red.), Polityka zagraniczna Polski w latach 2004-2011, Polkowice 2013, 9. Baza aktów prawnych? |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu programu posiada: Wiedza: W_01, Posiada podstawową wiedzę o znaczeniu dyplomacji, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz używanej w niej termi¬no¬logii. W_02, Posiada podstawową wiedzę o wydarzeniach historycznych dotyczących Polski i świata, istotnych dla rozumienia procesu rozwoju ustroju i prawa. W_03, Ma wiedzę na temat różnych źródeł dyplomatycznych, metod ich analizy i interpretacji. Potrafi rozróżnić i scharakteryzować typy dokumentów dyplomatycznych W_04, Posiada podstawową wiedzę o stosunkach dyplomatycznych. Zna fakty i wydarzenia z dziejów dyplomacji i stosunków międzynarodowych, rozwoju głównych instytucji publicznych i ich roli w historii Polski W_05: Student zdaje sobie sprawę z konsekwencji zobowiązań międzynarodowych lub ich braku. Rozumie konsekwencje błędów dyplomacji. Umiejętności: U_01: W sposób uporządkowany i systematyczny student zdobywa i utrwala wiedzę na temat teorii i praktyki dyplomacji, jej zasadniczych celów na tle zmian zachodzących w świecie. U_02: Student potrafi wskazać, udowodnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań na temat teorii i praktyki dyplomacji. U_03: Student definiuje i poprawnie stosuje pojęcia stosowane do objaśnienia wybranych zagadnień z teorii i praktyki dyplomacji. U_04: Student rozpoznaje, wykorzystuje i analizuje wybrane źródła i teksty dotyczące teorii i praktyki dyplomacji. Potrafi uzyskane informacje zorganizować, streścić, i umieścić w kontekście historycznym. U_05: Student formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów różnych autorów w zakresie znanej mu literatury fachowej z wybranych tematów teorii i praktyki dyplomacji U_06: Student komunikuje się w języku ojczystym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla dyplomacji, a także znajomości terminologiiobcej. U_07: Student określa i potrafi krytycznie ocenić stan swojej wiedzy i umiejętności fachowych z zakresu wybranych zagadnień teorii i praktyki dyplomacji. Kompetencje: K_01: Rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy dyplomaty i popularyzacji wiedzy z historii stosunków dyplomatycznych. K_02: Umie ocenić różnice punktów widzenia determinowane podłożem ideowym, narodowym i kulturowym. K_03: Wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego z aktualnym stanem wiedzy obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii dla celów politycznych. K_04: Ma świadomość zakresu swojej wiedzy z zakresu dyplomacji i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. K_05: Wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech. K_06: Jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw dyplomatów w różnych okresach i kontekstach historycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne wg stopnia zaangażowania w zajęcia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Henryk Litwin | |
Prowadzący grup: | Henryk Litwin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.