The Anatomy of Melancholy: Humors, Affects and Madness in the Renaissance
General data
Course ID: | 3700-AL-AMAHS-QHU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The Anatomy of Melancholy: Humors, Affects and Madness in the Renaissance |
Name in Polish: | Anatomia melancholii. Afekty, humory i szaleństwo w epoce Renesansu |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 (wybrane artykuły w języku angielskim; elementy analizy porównawczej polskiego przekładu i fragmentów dzieła Burtona) |
Short description: |
(in Polish) Wprowadzenie do renesansowej teorii afektów i teorii humoralnej w odniesieniu do fragmentów Anatomii Melancholii Roberta Burtona i do najnowszego tłumaczenia jej fragmentów na język polski, z elementami refleksji nad znaczeniem dzieła Burtona dla współczesnego czytelnika w kontekście zwrotu afektywnego we współczesnej humanistyce. |
Full description: |
(in Polish) Kurs zainspirowany jest najnowszym polskim wydaniem wyboru z Anatomii melancholii Roberta Burtona w przekładzie Michała Tabaczyńskiego. Celem kursu jest przedstawienie dzieła Burtona w kontekście renesansowych teorii o humorach, afektach oraz o przyczynach i rodzajach melancholii, a także pokazanie obecności tych poglądów na ciało i umysł człowieka w literackich przedstawieniach szaleństwa (szczególnie jako sposobu budowania postaci w dramacie renesansowym). Analizie zostanie poddany również sam polski przekład i zastosowane w nim strategie (wybór i układ materiału). Tabaczyński postrzega Burtona jako „autora aktualnego (…), który nam mówi o naszym życiu, cywilizacji, szaleństwie naszych czasów”. Spróbujemy zatem również odpowiedzieć na pytanie o współczesną recepcję dzieła Burtona szczególnie w kontekście zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych. Porównamy współczesną metodologię badań nad afektami w tekstach kultury z siedemnastowiecznymi poglądami na temat ludzkiego umysłu, afektów, ekspresji uczuć oraz ich odzwierciedleniem w literaturze tego okresu. |
Bibliography: |
• Robert Burton, Anatomia Melancholii, wybrał i przełożył Michał Tabaczyński, 2020. • Robert Burton The Anatomy of Melancholy (1621), 1924. • Robert Burton, Religijna melancholia, przełożyła Anna Zasuń, 2010 • Timothy Bright, Treatise of Melancholie (1586), 1940. • Mary Ann Lund, Melancholy, Medicine and Religion in Early Modern England. Reading „The Anatomy of Melancholy”, 2010. • Stephanie Shirilan, Robert Burton and the Transformative Powers of Melancholy, 2016. • Lawrence Babb, „The Elizabethan Malady: A Study of Melancholia in English Literature from 1580 to 1642”, Shakespeare Quarterly, Volume 3, Issue 3, Summer 1952. • Agnieszka Raubo, „Antyczne źródła renesansowej teorii afektów”, 2012. • Klibansky Raymond, Erwin Panofsky i Fritz Saxl, Saturn i Melancholia. Studia z historii, filozofii, przyrody, medycyny, religii oraz sztuki, 2009. • Wojciech Bałus, Mundus melancholicus: melancholiczny świat w zwierciadle sztuki, 1996. • The literature of melancholia: early modern to postmodern (red. Martin Middeke, Christina Wald), 2011. • Carol Thomas Neely, “‘Documents in Madness’: Reading Madness and Gender in Shakespeare's Tragedies and Early Modern Culture.” Shakespeare Quarterly, vol. 42, no. 3, 1991. • Tadeusz Sławek, „Jacques and the politics of melancholia”, 2015. • Joanna Żelazna, Spinozjańska teoria afektów, 2010. • The Oxford companion to emotion and the affective sciences, (red. Davis Sander, Klaus R. Scherer), 2009. • The Affect Theory Reader, (red. Melissa Gregg and Gregory J. Seigworth), 2010. • Brian Massumi, Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation, 2002. • Leys, Ruth. “The Turn to Affect: A Critique.” Critical Inquiry, 37, 2011. • Kultura afektu - afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, pod redakcją Ryszarda Nycza, Anny Łebkowskiej i Agnieszki Daukszy, 2015. • Barbara Myrdzik, „O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych”, 2017. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Absolwent • zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych • zna terminologię z zakresu wybranych dyscyplin w obrębie nauk humanistycznych, w szczególności: literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, historii, nauk o sztuce, nauk o kulturze i religii Umiejętności Absolwent • wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawcze do analizy zjawisk kultury • potrafi krytycznie odnieść się do tekstu naukowego z zakresu nauk humanistycznych z wykorzystaniem właściwego dla danej dyscypliny aparatu pojęciowego • analizuje napisane w języku obcym teksty naukowe z zakresu wybranych dyscyplin w dziedzinie nauk humanistycznych Kompetencje społeczne Absolwent • jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych: 20% - aktywność w czasie zajęć 60% - pisemna praca semestralna 20% - kolokwium (omówienie pracy semestralnej) Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze |
Copyright by University of Warsaw.