University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Anatomy of Melancholy: Humors, Affects and Madness in the Renaissance

General data

Course ID: 3700-AL-AMAHS-QHU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The Anatomy of Melancholy: Humors, Affects and Madness in the Renaissance
Name in Polish: Anatomia melancholii. Afekty, humory i szaleństwo w epoce Renesansu
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 (wybrane artykuły w języku angielskim; elementy analizy porównawczej polskiego przekładu i fragmentów dzieła Burtona)

Short description: (in Polish)

Wprowadzenie do renesansowej teorii afektów i teorii humoralnej w odniesieniu do fragmentów Anatomii Melancholii Roberta Burtona i do najnowszego tłumaczenia jej fragmentów na język polski, z elementami refleksji nad znaczeniem dzieła Burtona dla współczesnego czytelnika w kontekście zwrotu afektywnego we współczesnej humanistyce.

Full description: (in Polish)

Kurs zainspirowany jest najnowszym polskim wydaniem wyboru z Anatomii melancholii Roberta Burtona w przekładzie Michała Tabaczyńskiego. Celem kursu jest przedstawienie dzieła Burtona w kontekście renesansowych teorii o humorach, afektach oraz o przyczynach i rodzajach melancholii, a także pokazanie obecności tych poglądów na ciało i umysł człowieka w literackich przedstawieniach szaleństwa (szczególnie jako sposobu budowania postaci w dramacie renesansowym). Analizie zostanie poddany również sam polski przekład i zastosowane w nim strategie (wybór i układ materiału). Tabaczyński postrzega Burtona jako „autora aktualnego (…), który nam mówi o naszym życiu, cywilizacji, szaleństwie naszych czasów”. Spróbujemy zatem również odpowiedzieć na pytanie o współczesną recepcję dzieła Burtona szczególnie w kontekście zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych. Porównamy współczesną metodologię badań nad afektami w tekstach kultury z siedemnastowiecznymi poglądami na temat ludzkiego umysłu, afektów, ekspresji uczuć oraz ich odzwierciedleniem w literaturze tego okresu.

Bibliography:

• Robert Burton, Anatomia Melancholii, wybrał i przełożył Michał Tabaczyński, 2020.

• Robert Burton The Anatomy of Melancholy (1621), 1924.

• Robert Burton, Religijna melancholia, przełożyła Anna Zasuń, 2010

• Timothy Bright, Treatise of Melancholie (1586), 1940.

• Mary Ann Lund, Melancholy, Medicine and Religion in Early Modern England. Reading „The Anatomy of Melancholy”, 2010.

• Stephanie Shirilan, Robert Burton and the Transformative Powers of Melancholy, 2016.

• Lawrence Babb, „The Elizabethan Malady: A Study of Melancholia in English Literature from 1580 to 1642”, Shakespeare Quarterly, Volume 3, Issue 3, Summer 1952.

• Agnieszka Raubo, „Antyczne źródła renesansowej teorii afektów”, 2012.

• Klibansky Raymond, Erwin Panofsky i Fritz Saxl, Saturn i Melancholia. Studia z historii, filozofii, przyrody, medycyny, religii oraz sztuki, 2009.

• Wojciech Bałus, Mundus melancholicus: melancholiczny świat w zwierciadle sztuki, 1996.

• The literature of melancholia: early modern to postmodern (red. Martin Middeke, Christina Wald), 2011.

• Carol Thomas Neely, “‘Documents in Madness’: Reading Madness and Gender in Shakespeare's Tragedies and Early Modern Culture.” Shakespeare Quarterly, vol. 42, no. 3, 1991.

• Tadeusz Sławek, „Jacques and the politics of melancholia”, 2015.

• Joanna Żelazna, Spinozjańska teoria afektów, 2010.

• The Oxford companion to emotion and the affective sciences, (red. Davis Sander, Klaus R. Scherer), 2009.

• The Affect Theory Reader, (red. Melissa Gregg and Gregory J. Seigworth), 2010.

• Brian Massumi, Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation, 2002.

• Leys, Ruth. “The Turn to Affect: A Critique.” Critical Inquiry, 37, 2011.

• Kultura afektu - afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, pod redakcją Ryszarda Nycza, Anny Łebkowskiej i Agnieszki Daukszy, 2015.

• Barbara Myrdzik, „O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych”, 2017.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Absolwent

• zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych

• zna terminologię z zakresu wybranych dyscyplin w obrębie nauk humanistycznych, w szczególności: literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, historii, nauk o sztuce, nauk o kulturze i religii

Umiejętności

Absolwent

• wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawcze do analizy zjawisk kultury

• potrafi krytycznie odnieść się do tekstu naukowego z zakresu nauk humanistycznych z wykorzystaniem właściwego dla danej dyscypliny aparatu pojęciowego

• analizuje napisane w języku obcym teksty naukowe z zakresu wybranych dyscyplin w dziedzinie nauk humanistycznych

Kompetencje społeczne

Absolwent

• jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych:

20% - aktywność w czasie zajęć

60% - pisemna praca semestralna

20% - kolokwium (omówienie pracy semestralnej)

Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)