University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Anthropology of psychiatry: theoretical reflection and ethnographic research

General data

Course ID: 3700-AL-AP-qDP
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Anthropology of psychiatry: theoretical reflection and ethnographic research
Name in Polish: Antropologia psychiatrii: refleksja teoretyczna i badania etnograficzne
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy
(in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Demos i polis" - I stopień Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom problematyki zdrowia psychicznego, zaburzeń psychicznych oraz form organizacji opieki psychiatrycznej z perspektywy nauk społecznych. Empiryczną podstawą konwersatorium będzie etnograficzne doświadczenie prowadzącego, związane z badaniem psychiatrycznej opieki rodzinnej w Polsce.

Uczestnicy zajęć zapoznają się ze specyfiką psychiatrii jako pola badań społecznych, a szczególnie z jej społecznym postrzeganiem i radykalną krytyką, która przeciwstawiała ją konwencjonalnej/naukowej medycynie. Instytucjonalna psychiatria przedstawiana była jako forma przemocy, choroby psychiczne jako mit etc. (antypsychiatria, postpsychiatria). Tworzy to złożone sytuacje badawcze, w których na jeden obraz składają się: społeczne i medyczne definiowanie chorób psychicznych, traktowanie osób z zaburzeniami i ich indywidualne doświadczenia, kontekst ekonomiczny, w jakim funkcjonuje instytucjonalna psychiatria, zorganizowane formy pomocy i terapii.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom problematyki zdrowia psychicznego, zaburzeń psychicznych oraz form organizacji opieki psychiatrycznej z perspektywy nauk społecznych. Empiryczną podstawą konwersatorium będzie etnograficzne doświadczenie prowadzącego, związane z badaniem psychiatrycznej opieki rodzinnej w Polsce.

Empiryczne przybliżenie omawianej problematyki będzie oparte na własnych badaniach terenowych prowadzącego, dotyczących psychiatrycznej opieki rodzinnej w szpitalu psychiatrycznym w Choroszczy k. Białegostoku. Praktyka opieki rodzinnej wytwarzała złożone, długotrwałe relacje między instytucją szpitala, społecznością lokalną, opiekunami i pacjentami, pozwala prześledzić zależności między formami instytucjonalnej psychiatrii i szerszymi uwarunkowaniami społecznymi, ekonomicznymi i politycznymi. Daje możliwość analizy indywidualnych doświadczeń zaangażowanych osób, ukazuje „zlokalizowanie” różnych form pomocy psychiatrycznej, przenikanie się wymiarów teoretycznego (etyczny dyskurs psychiatrii), społecznego (sytuacja ekonomiczna wsi, dominujące praktyki kulturowe), etycznego, emocjonalnego i doświadczeniowego (opiekunowie i pacjenci).

Pierwsza część zajęć jest poświęcona ogólnemu zarysowaniu specyfiki psychiatrii jako pola badań społecznych. Dotyczy to szczególnie radykalnej krytyki psychiatrii, która przez lata przeciwstawiała ją konwencjonalnej/naukowej medycynie: instytucjonalna psychiatria przedstawiana była jako forma przemocy, choroby psychiczne jako mit etc. (antypsychiatria, postpsychiatria). Tworzy to złożone sytuacje badawcze, w których na jeden obraz składają się: społeczne i medyczne definiowanie chorób psychicznych, traktowanie osób z zaburzeniami i ich indywidualne doświadczenia, kontekst ekonomiczny, w jakim funkcjonuje instytucjonalna psychiatria, zorganizowane formy pomocy i terapii. Powyższa problematyka zostanie zarysowana w oparciu o wybrane teksty przekrojowe/teoretyczne, ale przede wszystkim przez pryzmat antropologicznych badań nad funkcjonującymi w Europie ośrodkami psychiatrycznej opieki rodzinnej (Francja i Belgia).

Druga część zajęć jest przybliżeniem omawianej problematyki w oparciu o własne badania terenowe prowadzącego, dotyczące psychiatrycznej opieki rodzinnej (szpital psychiatryczny w Choroszczy k. Białegostoku) oraz psychiatrii środowiskowej. Opieka rodzinna polegała na przekazywaniu „chronicznych” (a więc skazanych na bezterminową hospitalizację, najczęściej odrzuconych przez rodziny) pacjentów psychiatrycznych pod opiekę rodzin rolników z okolic szpitala psychiatrycznego. Oferowała opiekunom gratyfikację finansową oraz dodatkowe ręce do pracy w gospodarstwach – w dyskursie psychiatrii będąc przykładem humanitarnej praktyki i obietnicą uwolnienia pacjentów od opresji izolacji. Ponieważ program opieki rodzinnej w Choroszczy trwał od lat 30. XX w. do lat ostatnich, praktyka ta wytwarzała złożone, długotrwałe relacje między instytucją szpitala, społecznością lokalną, opiekunami i pacjentami, pozwala też prześledzić zależności między formami instytucjonalnej psychiatrii i szerszymi uwarunkowaniami społecznymi, ekonomicznymi i politycznymi.

Opieka rodzinna jest przykładem praktyki, która, dla pełnego zrozumienia, zmusza to spojrzenia z wielu perspektyw jednocześnie: daje możliwość analizy indywidualnych doświadczeń zaangażowanych osób, ukazuje „zlokalizowanie” różnych form pomocy psychiatrycznej, przenikanie się wymiarów teoretycznego (etyczny dyskurs psychiatrii), społecznego (sytuacja ekonomiczna wsi, dominujące praktyki kulturowe), etycznego, emocjonalnego i doświadczeniowego (opiekunowie i pacjenci).

Bibliography:

Barham P., Hayward R.

2002 From the Mental Patient to the Person, London: Routledge.

Bracken P., Thomas P.

2005 Postpsychiatry: Mental Health in a Postmodern World, New York: Oxford University Press.

Ethnopsychiatry

1992 Ethnopsychiatry: The Cultural Construction of Psychiatries, Atwood D. Gaines (ed.), Albany: State University of New York Press.

Jenkins J. H.

2007 Anthropology and Psychiatry: The Contemporary Convergence, [w:] Textbook of Cultural Psychiatry, Dinesh Bhugra, Kamaldeep Bhui (eds.), Cambridge: Cambridge University Press, s. 20 - 32.

Jodelet D.

1991 Madness and Social Representations: Living with the Mad in One French Community, Berkeley and Los Angeles: University of California Press.

Foucault M.

1987 Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, Warszawa: PIW.

2000 Szaleństwo i społeczeństwo, [w:] Michel Foucault, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Warszawa: PWN, s. 78-99.

Kleinman A. M.

1987 Anthropology and Psychiatry: The Role of Culture in Cross-cultural Research on Illness, "British Journal of Psychiatry", Vol. 151, Issue 4, s. 447–454.

Mattingly Ch.

2010 The Paradox of Hope. Journeys Through a Clinical Borderland, Berkeley and Los Angeles: University of California Press.

Perzanowski A.

2018 Daremność i nadzieja. Psychiatryczna opieka rodzinna w perspektywie antropologicznej, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Rakowski T.

2013 Antropologia medyczna jako stosowana nauka humanistyczna. Założenia, cele, praktyki, [w:] Antropologia stosowana, Maciej Ząbek (red.), Warszawa: DIG, s. 355-374.

Roosens E.

1979 Mental Patients in Town Life: Geel, Europe's first Therapeutic Community, Beverly Hills: Sage Publications.

Winkelman M.

2009 Culture and Health. Applying Medical Anthropology, San Francisco: Jossey-Bass.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć,

W zakresie wiedzy, student zna i rozumie (K_W02, K_W04, K_W07):

- podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę w kulturze

- zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

- najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych

W zakresie umiejętności, Student potrafi (K_U01, K_U04, K_U05):

- selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

- sformułować problem badawczy

- rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

W zakresie kompetencji społecznych, Student jest gotów (K_K03, K_K04, K_K07 ):

- do poznawania nowych metod badawczych

- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań

- przestrzega zasady tolerancji, rozumie dziedzictwo kulturowe i ma poszanowanie dla różnic kulturowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą oceny będzie:

- zaliczenie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ok. połowy zajęć (odpowiedź na związane z omawianym tekstem, znane wcześniej studentom pytania): 60 %

- aktywny udział w zajęciach, dyskusja nad tekstami: 80 %

Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Andrzej Perzanowski
Group instructors: Andrzej Perzanowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)