Animal Studies in a Nutshell
General data
Course ID: | 3700-AL-ASP-qZS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Animal Studies in a Nutshell |
Name in Polish: | Animal studies w pigułce |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Kurs, pełniący funkcję wprowadzenia do animal studies, jest stworzony z myślą o osobach nie posiadających pogłębionej wiedzy na temat relacji ludzko-zwierzęcych. Z uwagi na interdyscyplinarność poruszanych zagadnień i różnorodność analizowanych tekstów, konieczne są jednak: autentyczna ciekawość badawcza, umiejętność krytycznego czytania ze zrozumieniem (także tekstów w języku angielskim) oraz posiadanie podstawowej wiedzy dotyczącej historii kultury, umożliwiającej usytuowanie pozyskanej podczas kursu wiedzy i umiejętności w posiadanej już siatce pojęciowej. |
Short description: |
(in Polish) Studia nad zwierzętami to jeden z najciekawszych i najbujniej rozwijających się obszarów badawczych. Wprowadzający do niego kurs „Animal studies w pigułce” stanowi niepowtarzalną okazję do zapoznania się z różnymi aspektami relacji człowiek-zwierzę w kulturze, pozwalając zarazem przekonać się w praktyce, na czym polega specyfika badań interdyscyplinarnych. Przeanalizujemy teksty, które stały się „kamieniami milowymi” tego obszaru badań, proponując nowe, autorskie ujęcia relacji międzygatunkowych. |
Full description: |
(in Polish) Studia nad zwierzętami to jeden z najciekawszych i najbujniej rozwijających się obszarów badawczych. Wprowadzający do niego kurs „Animal studies w pigułce” stanowi niepowtarzalną okazję do zapoznania się z różnymi aspektami relacji człowiek-zwierzę w kulturze, pozwalając zarazem przekonać się w praktyce, na czym polega specyfika badań interdyscyplinarnych. Na kursie omówimy podstawowe zagadnienia związane z „kwestią zwierzęcą” w filozofii, historii, socjologii, literaturoznawstwie, etyce, antropologii, geografii, politologii, historii sztuki, antropologii kultury, kognitywistyce i filmoznawstwie. Przeanalizujemy teksty, które stały się „kamieniami milowymi” tego obszaru badań, proponując nowe, autorskie ujęcia relacji człowiek-zwierzę. Zdefiniujemy główne pojęcia i węzłowe problemy związane z animal studies oraz zastanowimy się, co metody i podejścia poszczególnych dyscyplin mogą wnieść do pełniejszego zrozumienia relacji między człowiekiem a resztą zwierząt i jak mogą się uzupełniać. Będziemy omawiać miedzy innymi takie kwestie, jak: 1. Zwierzęta i zwierzęcość w filozofii. Granica człowiek-zwierzę 2. Totemy, szamani i perspektywnizm – płynność granicy międzygatunkowej w kulturach nieeuropejskich 3. Czy mamy prawo do jedzenia steka? Etyka eksploatacji i zjadania zwierząt 4. Nie-ludzkie historie – poza antropocentryzm w badaniach historycznych 5. Społeczeństwa zwierząt, zwierzęta w społeczeństwie: co socjologia może nam powiedzieć o relacjach międzygatunkowych 6. Świadomość, samoświadomość, sensytywność – co kognitywistyka mówi o granicy międzygatunkowej 7. Dzieląc wspólną przestrzeń – geografia relacji człowiek-zwierzę 8. Wspólnota poszerzona? Międzygatunkowe lekcje z nauk politycznych 9. Od bambinizmu do kina wegańskiego – zwierzęta w kulturze wizualnej 10. Historia ruchu prozwierzęcego – główne nurty i kontrowersje |
Bibliography: |
Adams, Carol. 1990. Sexual Politics of Meat. A Feminist-Vegetarian Critical Theory. Baratay, Eric. 2014. Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii. Berger, John. Po cóż patrzeć na zwierzęta?, „Konteksty”, 3-4, 1997. Derrida, Jacques. Zwierzę, którym więc jestem (podążając śladem). Diamond, Cora. Eating Meat and Eating People. “Philosophy” Vol. 53, No. 206 (Oct., 1978), pp. 465-479. Donalaldson, Sue, Will Kymlicka. 2014. Zoopolis. Teoria polityczna praw zwierząt. Fudge, Erica. 2002. A Left-handed Blow: Writing the History of Animals. W: “Representing Animals. Theories of Contemporary Culture”. Haraway, Donna. 2008. When Species Meet. Ingold, Tim. 1988. What is an Animal? Joy, Melanie. 2009. Why We Love Dogs, Eat Pigs and Wear Cows. An Introduction to Carnism. Nagel, Thomas. 1996. Jak to jest być nietoperzem?, “Przegląd filozoficzny”, 1. Philo Chris, Chris Wilbert. 2000. Animal spaces, beastly places. Patterson, Charles. 2002. Eternal Treblinka. Our Treatment of Animals and the Holocaust. Serpell, James. 1999. W towarzystwie zwierząt. Singer, Peter. 2018. Wyzwolenie zwierząt. Taylor, Nik, Richard Twine (red.). 2014. The Rise of Critical Animal Studies. Wolfe, Cary. 2013. Animal studies, dyscyplinarność i (post)humanizm, „Teksty Drugie”, 1-2. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym K_W08 ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i współczesnej K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych K_W14 zna podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej K_U01 potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej K_U08 potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej K_U09 potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych K_U13 potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywność na zajęciach (maksymalna dopuszczalna liczba nieobecności: 2), praca zaliczeniowa |
Copyright by University of Warsaw.