Reading Guy Debord, watching Jean-Luc Godard
General data
Course ID: | 3700-AL-CGD-qMF |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | Reading Guy Debord, watching Jean-Luc Godard |
Name in Polish: | Czytając Guy Deborda, oglądając Jean-Luc Godarda |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy (in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Mądrość i filozofia" - I stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Bez szczegółowych wymagań wstępnych. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się ze wskazaną lekturą. Oczekuje się zasadniczo nabycia dwóch rodzajów wiedzy: (1) orientacji w historii filozofii oraz filozofii XX wieku; (2) orientacji w współczesnych sposobach interpretowania głównych pojęć filozoficznych. Umiejętnością, która będzie na zajęciach szczególnie stymulowana to umiejętność aktywnego, intensywnego „czytania” tekstu filozoficznego. |
Short description: |
(in Polish) Guy Debord domagał się krytyki kina Godarda, za którym nie przepadał, albowiem uważał, że reprezentuje ono karykaturalną wolność i karykaturalną krytykę. „Krytyka” Godarda – zdaniem Deborda – nie wykracza „poza humor typowy dla komików z nocnych klubów”: ponadto nieudolnie posługuje się cytatem. W rezultacie jedyną funkcją godardyzmu jest „zapobieganie sytuacjonistycznemu wykorzystaniu kina i interpretacja pojęcia détournement w taki sposób, aby doprowadzić do jego przechwycenia przez kulturę dominującą”. W największym skrócie powiedziałbym, że głównym zadaniem proponowanego cyklu spotkań, będzie weryfikacja tego szorstkiego (ale czy sprawiedliwego?) sądu Deborda nad Godardem. |
Full description: |
(in Polish) Filmy, podobnie jak piosenki, mają moc warunkowania i profilowania widza. To ważna funkcja. Należy się jej krytycznie przyjrzeć. Mimo poróżnienia Deborta i Godarda będę chciał przemyśleć krytycznie filmy Godarda oraz przeczytać manifesty Deborda równocześnie i równolegle. Twierdzę, że tylko z takiego równoczesnego i równoległego wizytowania kina i czytania kolejnych tekstów (z Biura Sekretów Publicznych - powołanego przez sytuacjonistów) można wyprowadzić wnioski nie tylko na temat Doborda i Godarda, ale na temat krytycznej funkcji myślenia, która (zdaniem obu autorów) pozostaje w zaniku. Czy kino Godarda pozawala nam wyjść poza społeczeństwo spektaklu i czy teksty Deborda pozwalają nam przeczuć coś innego niż tylko złożenie donosu na społeczeństwo konsumpcji? (1-2) Żyć własnym życiem albo męczeństwo Joanny d’Arc: „Trzeba się użyczyć drugim, ale dawać tylko samemu sobie” Literatura: Guy Debord, Proletariat jako podmiot i jako przedstawienie, Architektura i gra, Rok 1954 w skrócie, Nowe miasto dla nowego życia (3.-4) Alphaville: albo dziwne przygody detektywa Lemmy Caution: Paryż jako Stolica Bólu XXI wieku Literatura: Guy Debord, Czas spektakularny, Dom do wywoływania strachu (5.-6) Weekend czyli droga Oinville: hipopotam jako nowy wzorzec piękna Literatura: Guy Debord, Ingirum imus nocte et consumimur igni, Architektura i gra, Wstęp do krytyki geografii miejskiej, Sytuacjonistyczne stanowisko w kwestii ruchu drogowego (7.-8.) Pierrot le Fou: „Nagle czuję się wolny. Mogę robić co chcę, kiedy chcę!” Literatura: Guy Debord, Zagospodarowanie terytorium, Negacja i konsumpcja w kulturze, Zmaterializowana ideologia (9.-10.) Wiedza radosna: poszukiwania społeczeństwa zredukowanego do swego najprostszego wyrazu Literatura: Guy Debord, Jedność i podział w obrębie pozoru, Projekt labiryntu edukacyjnego (11.-12) Pogarda: „Gdy słyszę słowo kultura, wyjmuję książeczkę czekową”. Literatura: Guy Debord, Czas i historia, Kulminacja oddzielenia, Towar jako spektakl, Krytyka oddzielenia . (13.-14) Męski-żeński: 15 scen z życia: płeć nie istnieje, język istnieje Literatura: Guy Debord, Raport o konstruowaniu sytuacji, warunkach organizacyjnych i planowanych działaniach międzynarodowego nurtu sytuacjonistycznego . (15.-16) Numer dwa albo życie w wywiadzie i statystykach Literatura: Guy Debord, Sytuacjoniści i nowe formy działań w polityce i sztuce, Urbanistyka jako wola i jako przedstawienie . (17-18) Pasja albo nieoczekiwana zmiana miejsc: miejsce namiętności w obrazie Literatura: Guy Debord, Teoria dryfu, Dalsze dryfowanie (19-20) Zdrowaś Mario albo niepokalane poczęcie w świetle dowodów naukowych Literatura: Walka o kontrolę nad nowymi technikami warunkowania, Wstępne problemy konstrukcji sytuacji, Deklaracja amsterdamska (21-22) Nowa fala albo kto może niech biegnie na ratunek tonącemu Literatura: Guy Debord, Ćwiczenie psychogeograficzne, O dzikiej architekturze (23-24) Do utraty tchu albo policja na tropie: „dryfowanie wiąże się z trudnościami jakie pociąga za sobą wolność” Literatura: Guy Debord, Aneks. Debord o swoich filmach, Odrzucenie wszelkich sądów..., O pospiesznym przejściu kilku osób przez stosunkowo krótki odcinek czasu |
Bibliography: |
Guy Debord, Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, tłum. Mateusz Kwaterko, PIW, Warszawa 2006. Guy Debord, Dzieła filmowe, przeł. Mateusz Kwaterko, Kraków 2007. The Real Split in the International: Theses on the Situationist International and Its Time, Guy Debord; Gianfranco Sanguinetti; Raoul Vaneigem; René Riesel; René Viénet Pluto Press 2003; Situationist International Anthology Revised and Expanded, Edition, Edited and translated by Ken Knabb, Bureau of Public Secrets 2006; Public Secrets Collected Skirmishes of Ken Knabb, Bureau of Public Secrets 1997; G. Agamben, Kino Guy Deborda, przel. Piotr Sadzik, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej ” 2013, nr 3; Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, Mateusz Kwaterko, Paweł Krzaczkowski, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2015. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć, student/ka: Ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej (K_W01, K_W03) oraz zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych (KW_02) Zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej (K_W05) Zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym (K_W06) Ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych (K_W07) Potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac (K_U02) Rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów (K_K01) Rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej (K_K02) Rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (K_K03) Potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne (K_K04) Potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań (K_K05) Ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy (K_K06) Rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych (K_K07) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym (ustnym) |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Adam Cichoń, Szymon Wróbel | |
Group instructors: | Szymon Wróbel | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Copyright by University of Warsaw.