University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Reading Guy Debord, watching Jean-Luc Godard

General data

Course ID: 3700-AL-CGD-qMF
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Reading Guy Debord, watching Jean-Luc Godard
Name in Polish: Czytając Guy Deborda, oglądając Jean-Luc Godarda
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy
(in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Mądrość i filozofia" - I stopień Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Bez szczegółowych wymagań wstępnych. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się ze wskazaną lekturą.

Oczekuje się zasadniczo nabycia dwóch rodzajów wiedzy: (1) orientacji w historii filozofii oraz filozofii XX wieku; (2) orientacji w współczesnych sposobach interpretowania głównych pojęć filozoficznych. Umiejętnością, która będzie na zajęciach szczególnie stymulowana to umiejętność aktywnego, intensywnego „czytania” tekstu filozoficznego.

Short description: (in Polish)

Guy Debord domagał się krytyki kina Godarda, za którym nie przepadał, albowiem uważał, że reprezentuje ono karykaturalną wolność i karykaturalną krytykę. „Krytyka” Godarda – zdaniem Deborda – nie wykracza „poza humor typowy dla komików z nocnych klubów”: ponadto nieudolnie posługuje się cytatem. W rezultacie jedyną funkcją godardyzmu jest „zapobieganie sytuacjonistycznemu wykorzystaniu kina i interpretacja pojęcia détournement w taki sposób, aby doprowadzić do jego przechwycenia przez kulturę dominującą”. W największym skrócie powiedziałbym, że głównym zadaniem proponowanego cyklu spotkań, będzie weryfikacja tego szorstkiego (ale czy sprawiedliwego?) sądu Deborda nad Godardem.

Full description: (in Polish)

Filmy, podobnie jak piosenki, mają moc warunkowania i profilowania widza. To ważna funkcja. Należy się jej krytycznie przyjrzeć. Mimo poróżnienia Deborta i Godarda będę chciał przemyśleć krytycznie filmy Godarda oraz przeczytać manifesty Deborda równocześnie i równolegle. Twierdzę, że tylko z takiego równoczesnego i równoległego wizytowania kina i czytania kolejnych tekstów (z Biura Sekretów Publicznych - powołanego przez sytuacjonistów) można wyprowadzić wnioski nie tylko na temat Doborda i Godarda, ale na temat krytycznej funkcji myślenia, która (zdaniem obu autorów) pozostaje w zaniku. Czy kino Godarda pozawala nam wyjść poza społeczeństwo spektaklu i czy teksty Deborda pozwalają nam przeczuć coś innego niż tylko złożenie donosu na społeczeństwo konsumpcji?

(1-2) Żyć własnym życiem albo męczeństwo Joanny d’Arc: „Trzeba się użyczyć drugim, ale dawać tylko samemu sobie”

Literatura: Guy Debord, Proletariat jako podmiot i jako przedstawienie, Architektura i gra, Rok 1954 w skrócie, Nowe miasto dla nowego życia

(3.-4) Alphaville: albo dziwne przygody detektywa Lemmy Caution: Paryż jako Stolica Bólu XXI wieku

Literatura: Guy Debord, Czas spektakularny, Dom do wywoływania strachu

(5.-6) Weekend czyli droga Oinville: hipopotam jako nowy wzorzec piękna

Literatura: Guy Debord, Ingirum imus nocte et consumimur igni, Architektura i gra, Wstęp do krytyki geografii miejskiej, Sytuacjonistyczne stanowisko w kwestii ruchu drogowego

(7.-8.) Pierrot le Fou: „Nagle czuję się wolny. Mogę robić co chcę, kiedy chcę!”

Literatura: Guy Debord, Zagospodarowanie terytorium, Negacja i konsumpcja w kulturze, Zmaterializowana ideologia

(9.-10.) Wiedza radosna: poszukiwania społeczeństwa zredukowanego do swego najprostszego wyrazu

Literatura: Guy Debord, Jedność i podział w obrębie pozoru, Projekt labiryntu edukacyjnego

(11.-12) Pogarda: „Gdy słyszę słowo kultura, wyjmuję książeczkę czekową”.

Literatura: Guy Debord, Czas i historia, Kulminacja oddzielenia, Towar jako spektakl, Krytyka oddzielenia

.

(13.-14) Męski-żeński: 15 scen z życia: płeć nie istnieje, język istnieje

Literatura: Guy Debord, Raport o konstruowaniu sytuacji, warunkach organizacyjnych i planowanych działaniach międzynarodowego nurtu sytuacjonistycznego

.

(15.-16) Numer dwa albo życie w wywiadzie i statystykach

Literatura: Guy Debord, Sytuacjoniści i nowe formy działań w polityce i sztuce, Urbanistyka jako wola i jako przedstawienie

.

(17-18) Pasja albo nieoczekiwana zmiana miejsc: miejsce namiętności w obrazie

Literatura: Guy Debord, Teoria dryfu, Dalsze dryfowanie

(19-20) Zdrowaś Mario albo niepokalane poczęcie w świetle dowodów naukowych

Literatura: Walka o kontrolę nad nowymi technikami warunkowania, Wstępne problemy konstrukcji sytuacji, Deklaracja amsterdamska

(21-22) Nowa fala albo kto może niech biegnie na ratunek tonącemu

Literatura: Guy Debord, Ćwiczenie psychogeograficzne, O dzikiej architekturze

(23-24) Do utraty tchu albo policja na tropie: „dryfowanie wiąże się z trudnościami jakie pociąga za sobą wolność”

Literatura: Guy Debord, Aneks. Debord o swoich filmach, Odrzucenie wszelkich sądów..., O pospiesznym przejściu kilku osób przez stosunkowo krótki odcinek czasu

Bibliography:

Guy Debord, Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, tłum. Mateusz Kwaterko, PIW, Warszawa 2006. Guy Debord, Dzieła filmowe, przeł. Mateusz Kwaterko, Kraków 2007. The Real Split in the International: Theses on the Situationist International and Its Time, Guy Debord; Gianfranco Sanguinetti; Raoul Vaneigem; René Riesel; René Viénet Pluto Press 2003; Situationist International Anthology Revised and Expanded, Edition, Edited and translated by Ken Knabb, Bureau of Public Secrets 2006; Public Secrets Collected Skirmishes of Ken Knabb, Bureau of Public Secrets 1997; G. Agamben, Kino Guy Deborda, przel. Piotr Sadzik, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej ” 2013, nr 3; Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, Mateusz Kwaterko, Paweł Krzaczkowski, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2015.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć, student/ka:

Ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej (K_W01, K_W03)

oraz zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych (KW_02)

Zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej (K_W05)

Zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym (K_W06)

Ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych (K_W07)

Potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac (K_U02)

Rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów (K_K01)

Rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej (K_K02)

Rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (K_K03)

Potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne (K_K04)

Potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań (K_K05)

Ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy (K_K06)

Rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych (K_K07)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym (ustnym)

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 60 hours more information
Coordinators: Adam Cichoń, Szymon Wróbel
Group instructors: Szymon Wróbel
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)