University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cybersuicidology - Threats and Possibilities

General data

Course ID: 3700-AL-CZM-qDP
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Cybersuicidology - Threats and Possibilities
Name in Polish: Cybersuicydologia – zagrożenia i możliwości
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Dobrze by było gdyby student/studentka mieli za sobą, któryś z wcześniejszych kursów z obszaru suicydologii jakie prowadziłam na AL.

Student powinien się wykazać podstawową wiedzą z zakresu socjologii, kulturoznawstwa i filozofii. Najważniejsze jest jednak otwarte podejście interdyscyplinarne wraz z próbą łączenia różnych narzędzi poznawczych. Dobrze by było gdyby miał za sobą zajęcia dotyczące suicydologii.

Short description: (in Polish)

Internet silnie wpłynął zarówno na kształt naszego życia jak i na prozaiczną codzienność. Jego odziaływanie nie ominęło także zachowań samobójczych człowieka. W związku z tym pojawiło się sporo nowych zjawisk takich jak: samobójstwa online, pakty samobójcze, fora dla osób chcących odebrać sobie życie, czy grupy wsparcia. Istniejące zjawiska związane z zachowaniami samobójczymi stanowią spore wyzwanie dla suicydologów. Jest ono na tyle poważne, że została powołana nowa subdyscyplina jaką jest cybersuicydologia – nauka dotycząca zachowań samobójczych w Internecie. W trakcie zajęć przyjrzymy się poszczególnym nowym zjawiskom, a także będziemy poszerzali wiedzę teoretyczną na ich temat.

Full description: (in Polish)

Światowa suicydologia stanęła w XXI wieku u progu nowego wyzwania, jakim jest Internet i umieszczane w nim treści o tematyce suicydalnej. Problem ten podnoszą badacze z dziedziny psychologii, socjologii, prawa czy zdrowia publicznego; mimo różnych perspektyw zgodnie przyznają, że Internet niesie ze sobą zarówno zagrożenie, jak i nowe możliwości profilaktyki samobójstw. W trakcie zajęć przyjrzymy się jednym i drugim. Pomocna nam będzie w tym przedsięwzięciu literatura z zakresu cybersuicydologia. Zajęcia będą się w dużym stopniu opierały na pracy warsztatowej.

Bibliography:

Literatura przedmiotu:

1) Brunon Hołyst, Suicydologia

2) Iwona Koszewska, internet i nowe technologie w zapobieganiu samobójstwom

3) Andrzej Gawliński, Namowa lub pomoc w samobójstwie. Aspekty kryminalistyczne i kryminologiczne

4) Halszka Witkowska, Samobójstwo w kulturze dzisiejszej. List samobójcy jako gatunek wypowiedzi i fakt kulturowy.

5) Behera C. i in., E-Suicide Note: A Newer Trend and Its Medico-Legal Implications in India, „Medico-Legal Journal”, 2014, t. 82, z. 2, s. 80-82.

6) Czabański A., Markwitz N., Samobójcze fora dyskusyjne w Internecie – analiza zjawiska, w: J. Kleban, W. Wieczerzycki, Era społeczeństwa informacyjnego

7) Czabański A., Markwitz N., Tematyka samobójstw w internetowych blogach, „Poznańskie Zeszyty Humanistyczne”,

8) Drzewiecki P., Samobójstwa nastolatków w Internecie w perspektywie pedagogiki mediów, „Kultura - Media – Teologia

9) Eichenberg C., Internet Message Boards for Suicidal People: A Typology of Users, „Cyberpsychology & Behavior”,

10) Gunn J.F., Lester D., Twitter Postings and Suicide: An Analysis of the Postings of a Fatal Suicide in the 24 Hours prior to Death, „Suicidology”,

11) Luxton D.D. i in., Social Media and Suicide: A Public Health Perspective, „American Journal of Public Health”, 2012, t. 102

12) Rosa K. i Krzywania P., Ekspozycja zachowań samobójczych w sieci. Analiza stron internetowych, w: K. Rosa, A. Czabański (red.), Percepcja zachowań samobójczych. Między opiniami a doświadczeniem, Kraków 2014

13) Poradnik dla administratorów I moderatorów serwisów internetowych, Anna Baran, Jolanta Palma, Marta Soczewka, Halszka Witkowska, Andrzej Gawliński, Anna Kwaśnik, Filip Matuszewski, Krzysztof Rosa, Martyna Różycka, Adam Wolniak

Learning outcomes: (in Polish)

KW_16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym – udział w dyskusji

K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac – praca pisemna

K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej – udział w dyskusji

K_U06 potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym – udział w dyskusji

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach, aktywna dyskusja wokół zadawanych tekstów, praca pisemna. Student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Większa ilość nieobecności będzie wymagać dodatkowego zaliczenia.

Na zaliczenie składa się ocena z pracy pisemnej semestralnej, a także aktywna obecność na zajęciach zakładająca udział w dyskusjach. Zajęcia można także zaliczyć w sesji poprawkowej po złożeniu pracy i zaliczeniu nadprogramowych nieobecności.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)