Cybersuicidology - Threats and Possibilities
General data
Course ID: | 3700-AL-CZM-qDP |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Cybersuicidology - Threats and Possibilities |
Name in Polish: | Cybersuicydologia – zagrożenia i możliwości |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Dobrze by było gdyby student/studentka mieli za sobą, któryś z wcześniejszych kursów z obszaru suicydologii jakie prowadziłam na AL. Student powinien się wykazać podstawową wiedzą z zakresu socjologii, kulturoznawstwa i filozofii. Najważniejsze jest jednak otwarte podejście interdyscyplinarne wraz z próbą łączenia różnych narzędzi poznawczych. Dobrze by było gdyby miał za sobą zajęcia dotyczące suicydologii. |
Short description: |
(in Polish) Internet silnie wpłynął zarówno na kształt naszego życia jak i na prozaiczną codzienność. Jego odziaływanie nie ominęło także zachowań samobójczych człowieka. W związku z tym pojawiło się sporo nowych zjawisk takich jak: samobójstwa online, pakty samobójcze, fora dla osób chcących odebrać sobie życie, czy grupy wsparcia. Istniejące zjawiska związane z zachowaniami samobójczymi stanowią spore wyzwanie dla suicydologów. Jest ono na tyle poważne, że została powołana nowa subdyscyplina jaką jest cybersuicydologia – nauka dotycząca zachowań samobójczych w Internecie. W trakcie zajęć przyjrzymy się poszczególnym nowym zjawiskom, a także będziemy poszerzali wiedzę teoretyczną na ich temat. |
Full description: |
(in Polish) Światowa suicydologia stanęła w XXI wieku u progu nowego wyzwania, jakim jest Internet i umieszczane w nim treści o tematyce suicydalnej. Problem ten podnoszą badacze z dziedziny psychologii, socjologii, prawa czy zdrowia publicznego; mimo różnych perspektyw zgodnie przyznają, że Internet niesie ze sobą zarówno zagrożenie, jak i nowe możliwości profilaktyki samobójstw. W trakcie zajęć przyjrzymy się jednym i drugim. Pomocna nam będzie w tym przedsięwzięciu literatura z zakresu cybersuicydologia. Zajęcia będą się w dużym stopniu opierały na pracy warsztatowej. |
Bibliography: |
Literatura przedmiotu: 1) Brunon Hołyst, Suicydologia 2) Iwona Koszewska, internet i nowe technologie w zapobieganiu samobójstwom 3) Andrzej Gawliński, Namowa lub pomoc w samobójstwie. Aspekty kryminalistyczne i kryminologiczne 4) Halszka Witkowska, Samobójstwo w kulturze dzisiejszej. List samobójcy jako gatunek wypowiedzi i fakt kulturowy. 5) Behera C. i in., E-Suicide Note: A Newer Trend and Its Medico-Legal Implications in India, „Medico-Legal Journal”, 2014, t. 82, z. 2, s. 80-82. 6) Czabański A., Markwitz N., Samobójcze fora dyskusyjne w Internecie – analiza zjawiska, w: J. Kleban, W. Wieczerzycki, Era społeczeństwa informacyjnego 7) Czabański A., Markwitz N., Tematyka samobójstw w internetowych blogach, „Poznańskie Zeszyty Humanistyczne”, 8) Drzewiecki P., Samobójstwa nastolatków w Internecie w perspektywie pedagogiki mediów, „Kultura - Media – Teologia 9) Eichenberg C., Internet Message Boards for Suicidal People: A Typology of Users, „Cyberpsychology & Behavior”, 10) Gunn J.F., Lester D., Twitter Postings and Suicide: An Analysis of the Postings of a Fatal Suicide in the 24 Hours prior to Death, „Suicidology”, 11) Luxton D.D. i in., Social Media and Suicide: A Public Health Perspective, „American Journal of Public Health”, 2012, t. 102 12) Rosa K. i Krzywania P., Ekspozycja zachowań samobójczych w sieci. Analiza stron internetowych, w: K. Rosa, A. Czabański (red.), Percepcja zachowań samobójczych. Między opiniami a doświadczeniem, Kraków 2014 13) Poradnik dla administratorów I moderatorów serwisów internetowych, Anna Baran, Jolanta Palma, Marta Soczewka, Halszka Witkowska, Andrzej Gawliński, Anna Kwaśnik, Filip Matuszewski, Krzysztof Rosa, Martyna Różycka, Adam Wolniak |
Learning outcomes: |
(in Polish) KW_16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym – udział w dyskusji K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac – praca pisemna K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej – udział w dyskusji K_U06 potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym – udział w dyskusji |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na zajęciach, aktywna dyskusja wokół zadawanych tekstów, praca pisemna. Student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Większa ilość nieobecności będzie wymagać dodatkowego zaliczenia. Na zaliczenie składa się ocena z pracy pisemnej semestralnej, a także aktywna obecność na zajęciach zakładająca udział w dyskusjach. Zajęcia można także zaliczyć w sesji poprawkowej po złożeniu pracy i zaliczeniu nadprogramowych nieobecności. |
Copyright by University of Warsaw.