University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

English drama after "the death of tragedy"

General data

Course ID: 3700-AL-DAST-qTM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: English drama after "the death of tragedy"
Name in Polish: Dramat angielski po „śmierci tragedii”
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Theatrum mundi" - I stopień Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 (część omawianych tekstów dostępna jest tylko w języku angielskim)

Short description: (in Polish)

Kurs przedstawia rewizje pojęcia tragedii i kategorii tragizmu oraz tradycyjnych klasyfikacji gatunków w dwudziestowiecznym dramacie angielskim poprzez pryzmat zaproponowanej przez George’a Steinera tezy o „śmierci tragedii”

Full description: (in Polish)

Punktem wyjścia do dyskusji i analizy tekstów jest publikacja George’a Steinera The Death of Tragedy z 1961 roku, przedstawiona w niej wersja historii europejskiego dramatu i teza o końcu tragedii, a także inne dwudziestowieczne próby redefinicji kategorii tragizmu i polemika z nimi. W centrum zainteresowania znajdą się przede wszystkim te dwudziestowieczne utwory dramatyczne, które w wyraźny sposób odwołują się do klasycznych wzorców, przetwarzają je lub kontestują, jak również teksty teoretycznoliterackie redefiniujące pojęcia tragedii i tragizmu w dramaturgii dwudziestowiecznej, a także takie, które z tej perspektywy dokonują rewizji tych kategorii w dramatach wczesnonowożytnych. Pierwsza część kursu będzie poświęcona dyskusji nad tezami Steinera i jego wersji historii dramatu, przede wszystkim w odniesieniu do przedstawionych przez niego sądów na temat dramatu angielskiego, w szczególności elżbietańskiego i jakobińskiego. Zadamy pytanie, dlaczego właśnie w dramacie siedemnastego wieku Steiner dostrzega początki zmierzchu klasycznych wzorców tragedii. Konieczne będzie tu oczywiście sięgnięcie do klasycznych źródeł (Poetyka Arystotelesa, tragedia grecka, tragedie Seneki), aby odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób nieregularna tragedia elżbietańska i jakobińska (np. dzieła Szekspira czy Webstera) odbiega od norm estetycznych tragedii starożytnej.

Ten pobieżny przegląd tez i obserwacji George’a Steinera na temat przemian w dramacie (szczególnie w dramacie angielskim) będzie wstępem do pogłębionej refleksji o poszukiwaniach nowych form wyrazu w wieku XX i analizy bardziej radykalnych zmian w rozumieniu tragedii, tragizmu i bohatera tragicznego manifestowanych zarówno w twórczości dramatycznej takich autorów jak T.S. Eliot, Samuel Beckett, Harold Pinter, Tom Stoppard, czy John Whiting, jak i w tekstach teoretycznych wymienionych wcześniej twórców dramatów Eliota i Pintera, a także Arthura Millera, Jana Kotta, Martina Esslina, Kennetha Tynana i innych. Analizowane będą teksty sztuk i pisma teoretycznoliterackie.

Bibliography:

• George Steiner, The Death of Tragedy (fragmenty)

• Arystoteles, Poetyka, przeł. Henryk Podbielski (fragmenty)

• Antologia tragedii greckiej, wybrał i oprac. Stanisław Stabryła (wybór)

• Philip Sidney, Obrona poezji, przeł. Jan Świerzowicz (fragment)

• William Shakespeare, Makbet, przeł. Piotr Kamiński

• William Shakespeare, Hamlet, przeł. Maciej Słomczyński

• John Webster, Biała diablica (The White Devil), przeł. Wanda Melcer

• T. S. Eliot, Mord w katedrze (Murder in the Cathedral), przeł. Jerzy Sito

• T. S. Eliot, eseje: Szekspir i stoicyzm Seneki, Hamlet (przeł. H. Pręczkowska), Poetry and Drama

• Jan Kott, Król Lear czyli Końcówka

• Samuel Beckett, Czekając na Godota (Waiting for Godot); Końcówka (Endgame)

• Martin Esslin, Znaczenie absurdu, przeł. Piotr Bikont

• Kenneth Tynan, Parenthesis on Tragedy

• Arthur Miller, Tragedy and the Common Man

• Harold Pinter, Urodziny Stanleya (The Birthday Party); Dozorca (The Caretaker)

• Tom Stoppard, Rosencrantz i Guildenstern nie żyją (Rosencrantz ang Guildenstern are Dead)

Literatura pomocnicza:

• Terry Eagleton, Sweet Violence. The Idea of the Tragic, 2003

• Terry Eagleton, Tragedy, 2020.

• The Cambridge Companion to Greek Tragedy, 1997.

• Małgorzata Grzegorzewska, Kamienny ołtarz: horyzonty metafizyczne w tragedii antycznej I dramacie Williama Szekspira, 2007.

• Richard Dutton, Modern Tragicomedy and the British Tradition, 1986.

• John Elsom, Post-war British Theatre, 1976.

• Martin Esslin, The theatre of the absurd, 1961

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student

• zna podstawową terminologię nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa i wiedzy o teatrze i rozumie ich rolę kulturze

• zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów literackich i teoretycznoliterackich

• poszerza znajomość współczesnych nurtów i kierunków rozwoju badań nad literaturą i kulturą, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad twórczością dwudziestowiecznych dramatopisarzy i krytyków

Umiejętności

Student

• potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

• potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji

Kompetencje społeczne

Student

• jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

• jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie; dostrzega rolę literatury w rozwoju własnym oraz w procesie edukacji w ogóle

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych:

20% aktywność w czasie zajęć

40% dwie krótkie wypowiedzi pisemne w trakcie semestru (po 500 słów)

40% kolokwium na koniec semestru

Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze

Zaliczenie na ocenę. Dwie krótkie wypowiedzi pisemne i kolokwium po zakończeniu zajęć w czasie zimowej sesji egzaminacyjnej. Zaliczenie poprawkowe najpóźniej do końca poprawkowej sesji egzaminacyjnej semestru zimowego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)