English drama after "the death of tragedy"
General data
Course ID: | 3700-AL-DAST-qTM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | English drama after "the death of tragedy" |
Name in Polish: | Dramat angielski po „śmierci tragedii” |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Theatrum mundi" - I stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 (część omawianych tekstów dostępna jest tylko w języku angielskim) |
Short description: |
(in Polish) Kurs przedstawia rewizje pojęcia tragedii i kategorii tragizmu oraz tradycyjnych klasyfikacji gatunków w dwudziestowiecznym dramacie angielskim poprzez pryzmat zaproponowanej przez George’a Steinera tezy o „śmierci tragedii” |
Full description: |
(in Polish) Punktem wyjścia do dyskusji i analizy tekstów jest publikacja George’a Steinera The Death of Tragedy z 1961 roku, przedstawiona w niej wersja historii europejskiego dramatu i teza o końcu tragedii, a także inne dwudziestowieczne próby redefinicji kategorii tragizmu i polemika z nimi. W centrum zainteresowania znajdą się przede wszystkim te dwudziestowieczne utwory dramatyczne, które w wyraźny sposób odwołują się do klasycznych wzorców, przetwarzają je lub kontestują, jak również teksty teoretycznoliterackie redefiniujące pojęcia tragedii i tragizmu w dramaturgii dwudziestowiecznej, a także takie, które z tej perspektywy dokonują rewizji tych kategorii w dramatach wczesnonowożytnych. Pierwsza część kursu będzie poświęcona dyskusji nad tezami Steinera i jego wersji historii dramatu, przede wszystkim w odniesieniu do przedstawionych przez niego sądów na temat dramatu angielskiego, w szczególności elżbietańskiego i jakobińskiego. Zadamy pytanie, dlaczego właśnie w dramacie siedemnastego wieku Steiner dostrzega początki zmierzchu klasycznych wzorców tragedii. Konieczne będzie tu oczywiście sięgnięcie do klasycznych źródeł (Poetyka Arystotelesa, tragedia grecka, tragedie Seneki), aby odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób nieregularna tragedia elżbietańska i jakobińska (np. dzieła Szekspira czy Webstera) odbiega od norm estetycznych tragedii starożytnej. Ten pobieżny przegląd tez i obserwacji George’a Steinera na temat przemian w dramacie (szczególnie w dramacie angielskim) będzie wstępem do pogłębionej refleksji o poszukiwaniach nowych form wyrazu w wieku XX i analizy bardziej radykalnych zmian w rozumieniu tragedii, tragizmu i bohatera tragicznego manifestowanych zarówno w twórczości dramatycznej takich autorów jak T.S. Eliot, Samuel Beckett, Harold Pinter, Tom Stoppard, czy John Whiting, jak i w tekstach teoretycznych wymienionych wcześniej twórców dramatów Eliota i Pintera, a także Arthura Millera, Jana Kotta, Martina Esslina, Kennetha Tynana i innych. Analizowane będą teksty sztuk i pisma teoretycznoliterackie. |
Bibliography: |
• George Steiner, The Death of Tragedy (fragmenty) • Arystoteles, Poetyka, przeł. Henryk Podbielski (fragmenty) • Antologia tragedii greckiej, wybrał i oprac. Stanisław Stabryła (wybór) • Philip Sidney, Obrona poezji, przeł. Jan Świerzowicz (fragment) • William Shakespeare, Makbet, przeł. Piotr Kamiński • William Shakespeare, Hamlet, przeł. Maciej Słomczyński • John Webster, Biała diablica (The White Devil), przeł. Wanda Melcer • T. S. Eliot, Mord w katedrze (Murder in the Cathedral), przeł. Jerzy Sito • T. S. Eliot, eseje: Szekspir i stoicyzm Seneki, Hamlet (przeł. H. Pręczkowska), Poetry and Drama • Jan Kott, Król Lear czyli Końcówka • Samuel Beckett, Czekając na Godota (Waiting for Godot); Końcówka (Endgame) • Martin Esslin, Znaczenie absurdu, przeł. Piotr Bikont • Kenneth Tynan, Parenthesis on Tragedy • Arthur Miller, Tragedy and the Common Man • Harold Pinter, Urodziny Stanleya (The Birthday Party); Dozorca (The Caretaker) • Tom Stoppard, Rosencrantz i Guildenstern nie żyją (Rosencrantz ang Guildenstern are Dead) Literatura pomocnicza: • Terry Eagleton, Sweet Violence. The Idea of the Tragic, 2003 • Terry Eagleton, Tragedy, 2020. • The Cambridge Companion to Greek Tragedy, 1997. • Małgorzata Grzegorzewska, Kamienny ołtarz: horyzonty metafizyczne w tragedii antycznej I dramacie Williama Szekspira, 2007. • Richard Dutton, Modern Tragicomedy and the British Tradition, 1986. • John Elsom, Post-war British Theatre, 1976. • Martin Esslin, The theatre of the absurd, 1961 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Student • zna podstawową terminologię nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa i wiedzy o teatrze i rozumie ich rolę kulturze • zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów literackich i teoretycznoliterackich • poszerza znajomość współczesnych nurtów i kierunków rozwoju badań nad literaturą i kulturą, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad twórczością dwudziestowiecznych dramatopisarzy i krytyków Umiejętności Student • potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych • potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji Kompetencje społeczne Student • jest gotów do poznawania nowych metod badawczych • jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie; dostrzega rolę literatury w rozwoju własnym oraz w procesie edukacji w ogóle |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych: 20% aktywność w czasie zajęć 40% dwie krótkie wypowiedzi pisemne w trakcie semestru (po 500 słów) 40% kolokwium na koniec semestru Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze Zaliczenie na ocenę. Dwie krótkie wypowiedzi pisemne i kolokwium po zakończeniu zajęć w czasie zimowej sesji egzaminacyjnej. Zaliczenie poprawkowe najpóźniej do końca poprawkowej sesji egzaminacyjnej semestru zimowego. |
Copyright by University of Warsaw.