Strange cinema - queer on the big and small screen
General data
Course ID: | 3700-AL-DKQ-qTM |
Erasmus code / ISCED: |
08.9
|
Course title: | Strange cinema - queer on the big and small screen |
Name in Polish: | Dziwne Kino – queer na dużym i małym ekranie |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2. Chociaż zajęcia prowadzone są w języku polskim, to część literatury występuje jedynie w języku angielskim. Ponadto mile widziana jest ogólna wiedza filozoficzna. |
Short description: |
(in Polish) Celem kursu jest przedstawienie najważniejszych strategii obrazowania queerowości w kinematografii na przestrzeni XX i XXI wieku oraz przeprowadzenie krytycznej analizy wspomnianych strategii pod kątem ich potencjału podmiototwórczego i emancypacyjnego. Jedno z najważniejszych pytań, wokół których skoncentrowany jest program kursu, dotyczy tego, w jakim stopniu globalny przemysł kulturalny definiuje pozycję osób LGBT+. |
Full description: |
(in Polish) Kino jest fabryką wyobraźni – historie przedstawiane na dużym i małym ekranie zakreślają horyzont możliwości postrzegania rzeczywistości spraw ludzkich wraz z kierunkami jej potencjalnego rozwoju. Filmy, seriale i inne formy audio-wizualne uczą nas nie tylko, jak być z innymi, ale też – jak być sobą wobec innych, a może przede wszystkim: jak być sobą wobec samego/samej siebie. Rozpoznanie to, wydaje się być szczególnie ważne w przypadku pozycji podmiotów nienormatywnych w tym również osób queerowych – bycie w mniejszości ogranicza bezpośredni kontakt z potencjalnymi wzorcami identyfikacji w najbliższym otoczeniu. W tej sytuacji kino zdaje się stwarzać szereg szans i zagrożeń, które warto rozważyć pod kątem działania mechanizmów opresji, wzmocnienia kompetencji podmiotowych oraz możliwych utopii. Celem kursu jest prześledzenie najważniejszych strategii obrazowania queerowości na małym i dużym ekranie w historii kinematografii od początku XX wieku do chwili obecnej w zgodzie z Ranciere'owskim powiązaniem estetyki z polityką. Wraz ze zrozumieniem sposobów reprezentacji, przychodzi zrozumienie układu sił, który umożliwił powstanie owej reprezentacji. W ten sposób kurs pośrednio odnosił się będzie również do samego przemysłu kulturalnego i powiązanego z nim systemu ekonomiczno-politycznego. Metodologicznie kurs wpisuje się w nurt queer studies. |
Bibliography: |
Benshoff Harry M., Griffin Sean, Queer Images. A History of Gay and Lesbian Film in America, Rowman and Littlefield Pulishers Inc., Oxford 2006 Butler Judith, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, przeł. Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008 Foucault Michel, Historia seksualności, przeł. Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant, Krzysztof Matuszewski, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1995 Ranciere Jacques, Estetyka jako polityka, przeł. Julian Kutyła, Paweł Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student/Studentka: K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze K_W04 Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury K_W06 Zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej K_U01 Umie selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych K_U02 Umie dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych K_K08 docenia bogactwo kultury K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Uzyskanie zaliczenia przedmiotu w oparciu o: - aktywność na zajęciach, - obecność (dwie nieusprawiedliwione obecności dozwolone; kolejne 2 dozwolone po zaliczeniu ustnym nieobecności na konsultacjach oraz usprawiedliwieniu nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje niezaliczeniem przedmiotu), - zaliczenie egzaminu ustnego (rozmowa na wybrane zagadnienia omówione w trakcie semestru na ostatnich zajęciach). Zaliczenie na ocenę – egzamin ustny. Egzamin poprawkowy również w formie egzaminu ustnego. |
Copyright by University of Warsaw.