Deliberatorium mediterraneum: Centres of Growth, Lines of Division, Spaces of Encounter. Mediterranean Orientalism, Colonialism, Nationalism and Fundamentalism
General data
Course ID: | 3700-AL-DM-QSP |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Deliberatorium mediterraneum: Centres of Growth, Lines of Division, Spaces of Encounter. Mediterranean Orientalism, Colonialism, Nationalism and Fundamentalism |
Name in Polish: | Deliberatorium Mediterraneum: Spotkania w świecie Śródziemnomorza: Centra wzrostu, linie podziału i regionalne przestrzenie. |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla studentów studiów II stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy (in Polish) Przedmioty do społecznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | B.Sc. seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Dla słuchaczy wszystkich stopni. Przydatna znajomość jednego z języków śródziemnomorskich, konieczna angielskiego. Zainteresowanie zagadnieniami historycznymi, politycznymi, społecznymi i ekonomicznymi, kulturą dnia codziennego, relacjami międzycywilizacyjnymi. |
Short description: |
(in Polish) Seminarium jest poświęcone Światu Śródziemnomorskiemu w całej jego rozciągłości geograficznej i dziejowej, kulturowej i ekologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem przełomu czasów nowożytnych i współczesnych (XV-XX w.). jako międzykontynentalnej rzeczywistości wielo-cywilizacyjnej . Śródziemnomorze jest ujęte jako Świat regionów, które swą różnorodnością umożliwiały formowanie, obecność i współistnienie wielu cywilizacji. Celem jest rekonstrukcja Śródziemnomorza przełomu wieku XVIII-XIX i jego rozpadu wywołanego europejską ekspansją i towarzyszącymi jej ideami (orientalizm, kolonializm, nacjonalizm i fundamentalizm). |
Full description: |
(in Polish) Jest to próba połączenia interdyscyplinarnej refleksji nad Światem Śródziemnomorskim z wprowadzeniem uczestników w przygotowania do powstania projektu badawczego. Śródziemnomorze będzie ujmowane jako Świat wielu różnorodnych regionów i wielu lokalnych ośrodków koncentrujących ludzką aktywność w nawiązaniu do koncepcji F. Braudela. Równocześnie będziemy rozważać Śródziemnomorze jako ekumenę ludzi wielu cywilizacji w okresie ponad tysiąca lat po rozpadzie imperium rzymskiego. Między rozważaniem chronologicznym a badaniem problemowym ustanowiona będzie wspierająca oba przedsięwzięcia struktura dialogiczna w rozumieniu E. Morina. Podstawą będzie podejście eko-historyczne przedstawione w pracach J. Kieniewicza. Wstępną tezą jest uznanie, że Śródziemnomorze jako rzeczywistość bardzo różnych regionalnych wspólnot ludzkich było zawiązane przez kilka ponad kulturowych relacji nazywanych cywilizacjami (relacji ludzi z systemami wartości). To nie tylko cywilizacje arabska, bizantyńska, łacińska, osmańsko/bałkańska czy w końcu europejska (zachodnia). To również np. cywilizacje andaluzyjska i hiszpańska, a także żydowska i ormiańska. Świat ten łączyły wędrówki, wojny, handle i pielgrzymki, dzieliły spory religijne oraz interesy grup władzy. Świat wielocywilizacyjnego Śródziemnomorza załamał się, gdy nowoczesna Europa wykreowała nową postać cywilizacji zachodniej i rozpoczęła globalną ekspansję. Na przełomie XVIII i XIX wieku nastąpiło pęknięcie Śródziemnomorza na strefy północną i południową. Podział ten związany z ekspansją kolonialną, a potem globalizacją kapitalistyczną, utrzymał się do czasów współczesnych. W takim kontekście rozważać się będzie zagadnienia związane z życiem różnych wspólnot: etnicznych, religijnych, zawodowych. Będziemy także chcieli podjąć próbę określenia „człowieka śródziemnomorskiego”. Nasze zadanie polega na weryfikacji hipotezy o Świecie Śródziemnomorskim i jego rozpadzie w konsekwencji ekspansji europejskiej. Równocześnie chcemy poszukać słabości wewnętrznych regionów, które uniemożliwiły przekształcenie w kapitalistyczną Gospodarkę-Świat w ujęciu I. Wallersteina. Przyjmujemy do rozważenia kwestię orientalizmu w dziejach tego Świata w okresie od epoki krucjat do dzisiaj. Co nie oznacza pomijania poprzedzających stuleci i nie przesądza o chronologicznym wymiarze Śródziemnomorza. Równorzędnie zaproponujemy ujęcie tego Świata w konwencji orientalizmu/kolonializmu z uwzględnieniem dwu idei: nacjonalizmu i socjalizmu. A także ich religijno-politycznego wyrazu w postaci fundamentalizmu. Zakres przestrzenny wyznaczyliśmy dwoma elementami: - współistnieniem ludzi różnych cywilizacji - wspólnotą relacji między społeczeństwami a środowiskiem. Co to znaczy? 1. Skupienie uwagi na ludziach. 2. Szukanie tego co łączy ludzi ponad kulturami, to znaczy cywilizacji i sposobu w jakim są one obecne. W szczególny sposób zostanie potraktowana kultura kulinarna/kultura stołu jako niezbędny komponent całości ekonomicznej, politycznej i religijnej. 3. Potraktowanie tych idei, a także prób opisania nimi rzeczywistości, kształtowania jej, jako drogi do odtworzenia wcześniejszego stanu Świata. 4. Podjęcie refleksji nad procesami określonymi jako obrona tożsamości i szukanie tożsamości. 5. Uwzględnienie możliwości prezentacji komparatystycznej czyli wskazania na równoległy proces anihilacji Świata Międzymorza czarnomorsko-bałtyckiego (w tym rozbiory Rzeczypospolitej). Takie ujęcie prowadzi do weryfikacji koncepcji Śródziemnomorza jako Świata oraz do dyskusji nad jego zmiennością przestrzenną. Służy także odejściu od popularnych ujęć przeciwstawiających Zachód Wschodowi a chrześcijaństwo/Europę islamowi/światu arabskiemu. Nie trzeba nawet podkreślać, że propozycja ta jest nowatorska w świecie nauki. Orientalizm nie był w ten sposób badany, Śródziemnomorze nie zostało dotąd przedstawione w parametrach kolonializmu. W analizie formowania się a następnie rozpadu całości nazywanej Światem będą pokazywane centra wzrostu ludzkiej aktywności, ekonomicznej i umysłowej. Przedstawione zostaną także zmienne religijne i polityczne linie podziału wspólnot, i podjęta zostanie koncepcja granic naturalnych i kulturowych. Zasadniczym tematem staną się przestrzenie spotkań ludzi różnych cywilizacji oraz następstwa ich destrukcji w konsekwencji rozpadu ekumeny. W końcu zostanie postawione pytanie o dziedzictwo śródziemnomorskie i jego rolę w budowaniu możliwej nowej przestrzeni współżycia światów podzielonych.. |
Bibliography: |
OBOWIĄZKOWA Braudel F., Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II (wybrane rozdziały). Braudel F., Coarelli F., Aymard M., Morze Śródziemne. Region i jego dzieje. Carpentier J., Lebrun F. red., Historia świata śródziemnomorskiego. ZALECANA Abulafia D., The Great Sea. A Human History of the Mediterranean. Armour R., Islam, chrześcijaństwo i Zachód. Burzliwe dzieje wzajemnych relacji. Cardini F., Europa a islam. Historia nieporozumienia. Crowley R., Morskie imperia. Rywalizacja o panowanie na Morzu Śródziemnym 1521-1580. Grzybowski St., Narodziny świata nowożytnego 1453-1605. Hughes, J. Donald The Mediterranean : an environmental history Inalcik H., Imperium osmańskie. Epoka klasyczna 1300-1600, Wyd Kieniewicz J., Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu. Kieniewicz J., Andaluzja, Hiszpania i pogranicza cywilizacji: współczesna perspektywa historycznej konfrontacji, w: Koźmiński M. red., Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, Warszawa 2005 (wyd. II), s. 77-88. Lewis B., Muzułmański Bliski Wschód. McGregor, James H., Back to the garden: nature and the Mediterranean world from prehistory to the present. Mazower M., The Balkans. A short History, Mazower M., Salonica. City of Ghosts. Christians, Muslims and Jews 1430-1950. Menocal M. R., Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii. Norwich J.J., The Middle Sea. A History of the Mediterranean. Pedani M., The Ottoman-Venetian Border (15th-18th Centuries). Wallerstein I., Analiza systemów-światów. Wprowadzenie. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W01 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze K_W02 zna i stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych K_W07 zna zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych K_W10 rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych K_U07 przygotowuje prace pisemne spełniające wymogi stawiane pracom akademickim z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej K_U08 potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym K_U09 potrafi przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców K_U11 rozumie i stosuje reguły pracy zespołowej K_K02 jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Uczestnicy zajęć są na bieżąco oceniani przez opiekunów według postępów w realizacji indywidualnego programu, w zespole kształtowana jest okresowo ocena aktywności, praca pisemna jest poddawana dyskusji i i ocenie zespołu. Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze; oczekujemy zwrotnych odpowiedzi w wymiarze 50% (max 900 znaków), zwrotka może zostać uznana jako zaliczenie nieobecności jednak nie więcej niż 25%. Zaliczenie na podstawie oceny aktywności, przygotowanych wystąpień ustnych i pisemnych. Na ocenę końcową z przedmiotu złoży się: - obecność, aktywność i przygotowanie studenta do zajęć (60%). - 1500 słów praca pisemna napisana pod koniec drugiego semestru na temat związany z problematyką zajęć i uzgodniony z prowadzącym (40%). |
Copyright by University of Warsaw.