University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Nationalist Discourse and Minorities in the Borderlands. The Case of Wilamowice

General data

Course ID: 3700-AL-DNM-qDP
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Nationalist Discourse and Minorities in the Borderlands. The Case of Wilamowice
Name in Polish: Dyskurs nacjonalistyczny a mniejszości na pograniczach. Przypadek Wilamowic
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy
(in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Demos i polis" - I stopień Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Mile widziane zainteresowanie sytuacją grup mniejszościowych (nie tylko etnicznych)

Short description: (in Polish)

Celem kursu będzie zwrócenie uwagi studentów na stosowanie przez autorów tekstów (naukowych i popularnonaukowych) dyskursu nacjonalistycznego wobec mniejszości. Analizie poddana zostanie szczególnie sytuacja Wilamowian – grupy etnicznej, której członkowie uważają siebie za potomków osadników przybyłych w XIII wieku z Flandrii. Studenci posiądą jednak wiedzę o innych dyskryminowanych grupach etnicznych i mniejszościach zamieszkujących Polskę (np. Ślązacy, ewangelicy, osoby nieheteronormatywne) oraz o współczesnych metodach badań antropologicznych nad mniejszościami uwzględniającymi ich podmiotowość.

Full description: (in Polish)

Celem kursu będzie zwrócenie uwagi studentów na stosowanie przez autorów tekstów (naukowych i popularnonaukowych) dyskursu wykluczającego (nacjonalistycznego, homofobicznego) wobec mniejszości.

Analizie poddana zostanie szczególnie sytuacja Wilamowian – grupy etnicznej, której członkowie uważają siebie za potomków osadników przybyłych w XIII wieku z Flandrii. Badacze stosowali wobec nich metodologiczny nacjonalizm. Szczególnie widoczne było to w pracach badaczy niemieckich wysp językowych, którzy zakładali, że Wilamowianie są Niemcami. Istnienie poczucia odrębności od Niemców wśród Wilamowian oceniali negatywnie i widzieli jako efekt wieloletniej izolacji.

Choć podstawą kursu będzie studium przypadku Wilamowian, studenci posiądą jednak wiedzę o innych grupach etnicznych i mniejszościach narodowych zamieszkujących Polskę, szczególnie tych na pograniczu polsko-niemieckim jak Ślązacy czy Kaszubi.

Ważnym komponentem zajęć będzie zaprezentowanie współczesnych metod badań nad mniejszościami uwzględniającymi ich podmiotowość a także antropologiczne i folklorystyczne metody dekonstrukcji dyskursu nacjonalistycznego. Analizowane będą również przykłady dyskursów stygmatyzujących inne mniejszości, szczególnie ewangelików oraz osoby nieheteronormatywne (np. przez uchwały „antyLGBT”).

Bibliography: (in Polish)

Lista w cyklu.

Learning outcomes: (in Polish)

Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się dla przedmiotu:

Wiedza: absolwent:

K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze

K_W02 Zna podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę w kulturze

K_W04 Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych

K_W08 Zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

Umiejętności: absolwent potrafi

K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_U03 sformułować problem badawczy

K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

K_U05 uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych

K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie

K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim

K_U10 przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców

K_U11 zaplanować i zrealizować pracę grupową

K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej

K_U13 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej

Kompetencje społeczne: absolwent

K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie

K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej

K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań

K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań

K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego

K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych

K_K08 docenia bogactwo kultury

K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej

K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim

K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych

K_K12 respektuje prawa własności intelektualnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- aktywność na zajęciach (dyskusja i czytanie tekstów)

- 2 prace domowe (analiza materiału źródłowego)

-praca zaliczeniowa na wybrany temat z listy (możliwe zaproponowanie własnego tematu)

.

Głównym kryterium oceny będzie regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz stopień przygotowywania się do zajęć weryfikowany podczas dyskusji na temat tekstów. Po zakończeniu kursu wymagana będzie praca zaliczeniowa o objętości około 5 stron na wybrany przez siebie temat. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Tymoteusz Król
Group instructors: Tymoteusz Król
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Bibliography:

- Barth, F. (2004). Grupy i granice etniczne. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badania kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

- Dołowy-Rybińska, N. (2017). „Nikt za nas tego nie zrobi”. Praktyki językowe i kulturowe młodych aktywistów mniejszości językowych Europy. Toruń: Fundacja Na Rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

- Hajduk-Nijakowska J. (2016). Doświadczanie pamięci. Folklorystyczny kontekst opowieści wspomnieniowych. Opole: Uniwersytet Opolski.

- Hammersley, M, Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka.

- Król, T. (2021). Relikt niemieckiego prastroju czy staropolska nałęcz? Wilamowska drymła w kontekście etnocentrycznych tekstów polskich i niemieckich badaczy. Zeszyty Łużyckie, 55, 143–169.

-Krzyszpień, J. (2008). Jak nie pisać o stroju cieszyńskim: refleksje na temat monografii, Etnografia Polska, Tom 52, Numer 1/2, 43-72

- Kubica-Heller, G. (2008). Milczenie i dominacja. Przemilczenia międzykulturowe w perspektywie socjologicznej i antropologicznej. W: J. Goszczyńska, G. Szwat-Gyłybowa (red.) Przemilczenia w relacjach międzykulturowych. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 95–109.

- Kubica G. (2011): Śląskość i protestantyzm. Antropologiczne studia o Śląsku Cieszyńskim, proza, fotografia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

- Kubica, G. (2018). Moja ślónsko rzecz. Szkic autoetnograficzny. Socjolingwistyka XXXII, 39-59.

- Kubica G. (2020). Międzywojenna polska etnografia zaangażowana w debatę publiczną a dyskurs nacjonalistyczny. Studia socjologiczne 3 (238), 135–159

-Libera, Z., Robotycki, Cz. (2001). Wilamowice i okolice w ludowej wyobraźni. W: A. Barciak (red.), Wilamowice: Przyroda, historia, język, kultura oraz społeczeństwo miasta i gminy. Wilamowice: Urząd Gminy Wilamowice, 371– 399.

- Michna, E. (2019). Emancypacja śląszczyzny w kontekście „starych” i „nowych” ideologii językowych. Postscriptum polonistyczne 1 (23), 57-76.

- Nijakowski, L. M. (2009). Kiedy krwawa plama staje się białą. Polityka pamięci związana z masakrami XX wieku. W: A. Szpociński (red.) Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 167–191.

- Nijakowski, L. (2013). Rozkosz zemsty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

- Olko, J. (2018). Acting in and through the heritage language: Collaborative strategies for research, empowerment, and reconnecting with the past. Col-laborative Anthropologies, 11(1), 48–88.

- Olko J., & Sallabank, J. (2021). (Eds.). Revitalizing Endangered Languages. Cambridge: Cambridge University Press

- Ostolski A. (2007). Spiskowcy i gorszyciele. Judaizowanie gejów w polskim dyskursie prawicowym. W: M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.) Jak się dzielimy i co nas łączy? : przemiany wartości i więzi we współczesnym społeczeństwie polskim. Kraków: Nomos, Warszawa: Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, 156–178.

-Rauszer, M. (2015). Naród kontra lewactwo. Polityczne kategoryzacje rzeczywistości w folklorze internetowym. Sprawy narodowościowe, Sprawy narodowościowe 45, 37-55.

-Znaniecki, F. (1990). Współczesne narody. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)