Nationalist Discourse and Minorities in the Borderlands. The Case of Wilamowice
General data
Course ID: | 3700-AL-DNM-qDP |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Nationalist Discourse and Minorities in the Borderlands. The Case of Wilamowice |
Name in Polish: | Dyskurs nacjonalistyczny a mniejszości na pograniczach. Przypadek Wilamowic |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy (in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Demos i polis" - I stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Mile widziane zainteresowanie sytuacją grup mniejszościowych (nie tylko etnicznych) |
Short description: |
(in Polish) Celem kursu będzie zwrócenie uwagi studentów na stosowanie przez autorów tekstów (naukowych i popularnonaukowych) dyskursu nacjonalistycznego wobec mniejszości. Analizie poddana zostanie szczególnie sytuacja Wilamowian – grupy etnicznej, której członkowie uważają siebie za potomków osadników przybyłych w XIII wieku z Flandrii. Studenci posiądą jednak wiedzę o innych dyskryminowanych grupach etnicznych i mniejszościach zamieszkujących Polskę (np. Ślązacy, ewangelicy, osoby nieheteronormatywne) oraz o współczesnych metodach badań antropologicznych nad mniejszościami uwzględniającymi ich podmiotowość. |
Full description: |
(in Polish) Celem kursu będzie zwrócenie uwagi studentów na stosowanie przez autorów tekstów (naukowych i popularnonaukowych) dyskursu wykluczającego (nacjonalistycznego, homofobicznego) wobec mniejszości. Analizie poddana zostanie szczególnie sytuacja Wilamowian – grupy etnicznej, której członkowie uważają siebie za potomków osadników przybyłych w XIII wieku z Flandrii. Badacze stosowali wobec nich metodologiczny nacjonalizm. Szczególnie widoczne było to w pracach badaczy niemieckich wysp językowych, którzy zakładali, że Wilamowianie są Niemcami. Istnienie poczucia odrębności od Niemców wśród Wilamowian oceniali negatywnie i widzieli jako efekt wieloletniej izolacji. Choć podstawą kursu będzie studium przypadku Wilamowian, studenci posiądą jednak wiedzę o innych grupach etnicznych i mniejszościach narodowych zamieszkujących Polskę, szczególnie tych na pograniczu polsko-niemieckim jak Ślązacy czy Kaszubi. Ważnym komponentem zajęć będzie zaprezentowanie współczesnych metod badań nad mniejszościami uwzględniającymi ich podmiotowość a także antropologiczne i folklorystyczne metody dekonstrukcji dyskursu nacjonalistycznego. Analizowane będą również przykłady dyskursów stygmatyzujących inne mniejszości, szczególnie ewangelików oraz osoby nieheteronormatywne (np. przez uchwały „antyLGBT”). |
Bibliography: |
(in Polish) Lista w cyklu. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się dla przedmiotu: Wiedza: absolwent: K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze K_W02 Zna podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę w kulturze K_W04 Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych K_W08 Zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych Umiejętności: absolwent potrafi K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U03 sformułować problem badawczy K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności K_U05 uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim K_U10 przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców K_U11 zaplanować i zrealizować pracę grupową K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej K_U13 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej Kompetencje społeczne: absolwent K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych K_K08 docenia bogactwo kultury K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych K_K12 respektuje prawa własności intelektualnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - aktywność na zajęciach (dyskusja i czytanie tekstów) - 2 prace domowe (analiza materiału źródłowego) -praca zaliczeniowa na wybrany temat z listy (możliwe zaproponowanie własnego tematu) . Głównym kryterium oceny będzie regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz stopień przygotowywania się do zajęć weryfikowany podczas dyskusji na temat tekstów. Po zakończeniu kursu wymagana będzie praca zaliczeniowa o objętości około 5 stron na wybrany przez siebie temat. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Tymoteusz Król | |
Group instructors: | Tymoteusz Król | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
|
Bibliography: |
- Barth, F. (2004). Grupy i granice etniczne. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badania kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - Dołowy-Rybińska, N. (2017). „Nikt za nas tego nie zrobi”. Praktyki językowe i kulturowe młodych aktywistów mniejszości językowych Europy. Toruń: Fundacja Na Rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. - Hajduk-Nijakowska J. (2016). Doświadczanie pamięci. Folklorystyczny kontekst opowieści wspomnieniowych. Opole: Uniwersytet Opolski. - Hammersley, M, Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka. - Król, T. (2021). Relikt niemieckiego prastroju czy staropolska nałęcz? Wilamowska drymła w kontekście etnocentrycznych tekstów polskich i niemieckich badaczy. Zeszyty Łużyckie, 55, 143–169. -Krzyszpień, J. (2008). Jak nie pisać o stroju cieszyńskim: refleksje na temat monografii, Etnografia Polska, Tom 52, Numer 1/2, 43-72 - Kubica-Heller, G. (2008). Milczenie i dominacja. Przemilczenia międzykulturowe w perspektywie socjologicznej i antropologicznej. W: J. Goszczyńska, G. Szwat-Gyłybowa (red.) Przemilczenia w relacjach międzykulturowych. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 95–109. - Kubica G. (2011): Śląskość i protestantyzm. Antropologiczne studia o Śląsku Cieszyńskim, proza, fotografia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Kubica, G. (2018). Moja ślónsko rzecz. Szkic autoetnograficzny. Socjolingwistyka XXXII, 39-59. - Kubica G. (2020). Międzywojenna polska etnografia zaangażowana w debatę publiczną a dyskurs nacjonalistyczny. Studia socjologiczne 3 (238), 135–159 -Libera, Z., Robotycki, Cz. (2001). Wilamowice i okolice w ludowej wyobraźni. W: A. Barciak (red.), Wilamowice: Przyroda, historia, język, kultura oraz społeczeństwo miasta i gminy. Wilamowice: Urząd Gminy Wilamowice, 371– 399. - Michna, E. (2019). Emancypacja śląszczyzny w kontekście „starych” i „nowych” ideologii językowych. Postscriptum polonistyczne 1 (23), 57-76. - Nijakowski, L. M. (2009). Kiedy krwawa plama staje się białą. Polityka pamięci związana z masakrami XX wieku. W: A. Szpociński (red.) Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 167–191. - Nijakowski, L. (2013). Rozkosz zemsty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. - Olko, J. (2018). Acting in and through the heritage language: Collaborative strategies for research, empowerment, and reconnecting with the past. Col-laborative Anthropologies, 11(1), 48–88. - Olko J., & Sallabank, J. (2021). (Eds.). Revitalizing Endangered Languages. Cambridge: Cambridge University Press - Ostolski A. (2007). Spiskowcy i gorszyciele. Judaizowanie gejów w polskim dyskursie prawicowym. W: M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.) Jak się dzielimy i co nas łączy? : przemiany wartości i więzi we współczesnym społeczeństwie polskim. Kraków: Nomos, Warszawa: Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, 156–178. -Rauszer, M. (2015). Naród kontra lewactwo. Polityczne kategoryzacje rzeczywistości w folklorze internetowym. Sprawy narodowościowe, Sprawy narodowościowe 45, 37-55. -Znaniecki, F. (1990). Współczesne narody. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. |
Copyright by University of Warsaw.