The Strange Garden: The Paradise Topos in Post-Enlightenment Culture
General data
Course ID: | 3700-AL-DO-QHU |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | The Strange Garden: The Paradise Topos in Post-Enlightenment Culture |
Name in Polish: | Dziwny ogród – topos raju w kulturze pooświeceniowej |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla studentów studiów II stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy (in Polish) Przedmioty do humanistycznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium adresowane jest do studentów studiów II stopnia, zainteresowanych problematyką przetwarzania toposu raju w różnych (wybranych) tekstach kultury. W zakresie analizowanych dzieł znajdą się zarówno teksty artystyczne, dzieła sztuki, jak i dzieła filmowe. Punktem wyjścia dla naszych poszukiwań będzie komparatystyczna lektura biblijnych obrazów raju. To z tych zapisów wyprowadzimy zarówno rozumienie raju, jak i kolejne tropy dla naszych poszukiwań i odkryć. Punktem dojścia będzie próba odpowiedzi na pytanie o rolę toposu raju w świadomości współczesnej. |
Full description: |
(in Polish) Wykorzystane w tytule zajęć określenie „dziwny ogród” pochodzi od tytułu jednego z obrazów Józefa Mehoffera i wskazuje na główną tematykę zajęć oraz określa ich cel. Spróbujemy zastanowić się nad sposobem przedstawiania i interpretowania toposu raju w różnych tekstach kultury (literatura, krytyka, sztuka, film). Drugi, istotny element wskazany w tytule zajęć – kultura pooświeceniowa - określa nie tyle etap w dziejach, co świadomość filozoficzną i intelektualną i kierunkuje nasze myślenie o raju jako motywie artystycznym, sytuowanym poza kontekstem ściśle religijnym. A zatem w kręgu naszego zainteresowania znajdą się przede wszystkim nieoczywiste przedstawienia i wyobrażenia raju, oraz te, które przetwarzają (a nawet zaprzeczają) jego utrwalony obraz, dość często zrównują jego znaczenie z arkadią. Analizując wybrane teksty kultury podejmiemy próbą odpowiedzi na pytania: w jaki sposób mówi się o raju jako toposie kultury, jak ten topos się przetwarza oraz czy mimo zrównania wyobrażenia raju i arkadii, zachowano semantyczną różnicę pomiędzy tymi kategoriami. Dlaczego i w jakich okolicznościach sięga się po topos raju? I wreszcie, dlaczego się po niego sięga oraz w jaki sposób na różne obrazy raju w kulturze wpłynęły przemiany filozoficzne, światopoglądowe, społeczne, historyczne. Zakres tematyki: 1. Raj w Kanonie Biblijnym: kanon hebrajski, kanon protestancki, kanon prawosławny, kanon katolicki (zapisy dawne i współczesne); 2. Raj w kanonie kultury: Raj utracony Johna Miltona; 3. Topos raju w filmie familijnym: „Tajemniczy ogród”, reż. A. Holland (1993); 4. Równanie kulturowe: André Gide: Narcyz w raju i Józef Mehoffer: Dziwny ogród; 5. Literackie wyobrażenie Księgi Rodzaju: M. Twain Pamiętniki Adama i Ewy; 6. Literackie wyobrażenia ogrodów idealnych (Bolesław Prus, Stefan Żeromski); 7. Pragnienie raju, czyli mit powrotu (Jarosław Iwaszkiewicz Panny z Wilka, Andrzej Wajda); 8. Współczesny ogród sztuki (Tadeusz Różewicz, Zbigniew Herbert); 9. 7. Od iluzji ku deziluzji (Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda); 10. Sztuczne raje (Charlesa Baudelaire'a). |
Bibliography: |
Podstawowa literatura: Biblia (kanon hebrajski, protestancki, prawosławny, katolicki) Delumeau J., Historia raju. Ogród rozkoszy, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1996 Dybciak K., W poszukiwaniu istoty i utraconych wartości, [w:] Poznawanie Herbarta, wstęp i wybór A. Franaszek, Kraków 1998 Eliade M., Mity, sny i misteria, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1994 Gide A., Narcyz w raju (Teoria symbolu), [w:] tegoż, Immoralista i inne utwory, przeł. I. Rogozińska, wstęp L. Budrecki, Warszawa 1984 Głowiński M., Narcyz i jego odbicia [w:] tegoż, Mity przebrane. Dionizos, Prometeusz, Marchołt, Labirynt, Kraków 1994 Herbert Z., Barbarzyńca w ogrodzie, wyd. dowolne Herbert Z. Książka, {w:] tegoż, Poezje, warszawa 1998 Iwaszkiewicz J., Panny z Wilka, wyd. dowolne Kopaliński W., Słownik symboli, wyd. dowolne Milton J. Raj utracony, tłum. i wyd. dowolne Miłosz Cz., Druga przestrzeń, Kraków 2002 Podraza-Kwiatkowska M., Symbol genezyjski, [w:] Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 2001 Prus, Lalka, wyd. dowolne Przestrzeń ogrodu – przestrzeń kultury, red. G. Gazda, M. Gołąb, Kraków 2008 Reymont W. S., Ziemia obiecana, wyd. dowolne Różewicz S., Śmierć w starych dekoracjach, wyd. dowolne Sławek T., „Ogród przebaczenia”, http://www.rozswietlamykulture.pl/reflektor/ 2010/10/06/ogrod-przebaczenia-tekst-wystapienia-prof-tadeusza- -slawka-podczas-konferencji-miasto-marzen/ Święch J. Homo exul, parę słów o topice nowoczesności, „Teksty Drugie” 2004, nr 1-2 Werner M., „Rovigo” portret na pożegnanie, [w:] Poznawanie Herbarta, wstęp i wybór A. Franaszek, Kraków 1998 Żeromski S., Dzieje grzechu, wyd. dowolne Ponadto - dzieła malarskie wybranych artystów - filmy: Tajemniczy ogród, reż. A. Holland Panny z Wilka, reż. A. Wajda Ziemia obiecana (1974), reż. A. Wajda |
Learning outcomes: |
(in Polish) Konwersatorium kształci i doskonali umiejętności interdyscyplinarnej analizy i interpretacji tekstów artystycznych jako świadectwa różnorodnych zjawisk w kulturze. Wiedza: student - posiada wiedzę na temat roli toposu w kulturze, - potrafi wskazać, scharakteryzować i wyjaśnić wykorzystanie toposu raju w różnych tekstach kultury, - zna i rozumie metody analizy i interpretacji tekstów kultury, - rozpoznaje i interpretuje najważniejsze zjawiska kultury XX wieku i kultury współczesnej w oparciu o tradycję, - zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi, zajmującymi się badaniem dzieł sztuki w kulturze, - rozumie najważniejsze związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społeczny. Umiejętności: student - potrafi interdyscyplinarnie i komparatystycznie analizować interpretować różne dzieła kultury jako świadectwo zjawisk kultury w odniesieniu do przemian historycznych, estetycznych, filozoficznych, społecznych i kulturowych - potrafi wykorzystać interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury, - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków, - potrafi sformułować problem badawczy z zakresu humanistyki. Kompetencje społeczne: student - ma szacunek dla różnych stanowisk i opinii, - jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze, - rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy, - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest: – obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze); – przygotowanie do zajęć; – aktywność (uczestnictwo w dyskusji); – przygotowanie wypowiedzi ustnej w oparciu o samodzielną analizę i interpretację wybranego przez siebie utworu (spoza omawianych podczas zajęć). Analiza i interpretacja powinna uwzględniać lekturę dokładną lekturę utworu. Należy zastanowić się nad następującymi kwestiami: a) w jaki sposób w treść wybranego utworu został wpisany topos raju, b) jak został zbudowany, na ile przekracza, a na ile przetwarza wyobrażenie biblijne, c) jaką rolę odgrywa omawiany tekst w historii kultury. Wypowiedź nie może być dłuższa niż 10-12 minut. Zakres wypowiedzi należy uzgodnić z prowadzącą zajęcia. 2. Podstawy oceny wypowiedzi ustnych: - umiejętność zrozumiałego formułowania opinii i argumentowania poglądów, - umiejętność uważnego słuchania i rozpoznawania opinii i tez formułowanych przez innych uczestników dyskusji, - umiejętność świadomego uczestniczenia w dyskusji i korygowania własnych sądów i opinni poprzez przyjęcie argumentów przedstawionych przez innych uczestników rozmowy. 3. Kryteria oceny wypowiedzi zaliczeniowej studenta: – związek wypowiedzi z tematem, – samodzielność, wnikliwość i kulturowy charakter interpretacji, – kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość). 4. Ocena końcowa uwzględnia: – przygotowanie do zajęć (20% oceny końcowej), – aktywny udział w zajęciach (30% oceny końcowej), – samodzielna wypowiedź przygotowana przez studenta (50% oceny końcowej). Uwaga: obowiązuje kontrola obecności. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agata Zalewska | |
Group instructors: | Agata Zalewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.