University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Strange Garden: The Paradise Topos in Post-Enlightenment Culture

General data

Course ID: 3700-AL-DO-QHU
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The Strange Garden: The Paradise Topos in Post-Enlightenment Culture
Name in Polish: Dziwny ogród – topos raju w kulturze pooświeceniowej
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla studentów studiów II stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy
(in Polish) Przedmioty do humanistycznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Konwersatorium adresowane jest do studentów studiów II stopnia, zainteresowanych problematyką przetwarzania toposu raju w różnych (wybranych) tekstach kultury. W zakresie analizowanych dzieł znajdą się zarówno teksty artystyczne, dzieła sztuki, jak i dzieła filmowe. Punktem wyjścia dla naszych poszukiwań będzie komparatystyczna lektura biblijnych obrazów raju. To z tych zapisów wyprowadzimy zarówno rozumienie raju, jak i kolejne tropy dla naszych poszukiwań i odkryć. Punktem dojścia będzie próba odpowiedzi na pytanie o rolę toposu raju w świadomości współczesnej.

Full description: (in Polish)

Wykorzystane w tytule zajęć określenie „dziwny ogród” pochodzi od tytułu jednego z obrazów Józefa Mehoffera i wskazuje na główną tematykę zajęć oraz określa ich cel. Spróbujemy zastanowić się nad sposobem przedstawiania i interpretowania toposu raju w różnych tekstach kultury (literatura, krytyka, sztuka, film). Drugi, istotny element wskazany w tytule zajęć – kultura pooświeceniowa - określa nie tyle etap w dziejach, co świadomość filozoficzną i intelektualną i kierunkuje nasze myślenie o raju jako motywie artystycznym, sytuowanym poza kontekstem ściśle religijnym. A zatem w kręgu naszego zainteresowania znajdą się przede wszystkim nieoczywiste przedstawienia i wyobrażenia raju, oraz te, które przetwarzają (a nawet zaprzeczają) jego utrwalony obraz, dość często zrównują jego znaczenie z arkadią. Analizując wybrane teksty kultury podejmiemy próbą odpowiedzi na pytania: w jaki sposób mówi się o raju jako toposie kultury, jak ten topos się przetwarza oraz czy mimo zrównania wyobrażenia raju i arkadii, zachowano semantyczną różnicę pomiędzy tymi kategoriami. Dlaczego i w jakich okolicznościach sięga się po topos raju? I wreszcie, dlaczego się po niego sięga oraz w jaki sposób na różne obrazy raju w kulturze wpłynęły przemiany filozoficzne, światopoglądowe, społeczne, historyczne.

Zakres tematyki:

1. Raj w Kanonie Biblijnym: kanon hebrajski, kanon protestancki, kanon prawosławny, kanon katolicki (zapisy dawne i współczesne);

2. Raj w kanonie kultury: Raj utracony Johna Miltona;

3. Topos raju w filmie familijnym: „Tajemniczy ogród”, reż. A. Holland (1993);

4. Równanie kulturowe: André Gide: Narcyz w raju i Józef Mehoffer: Dziwny ogród;

5. Literackie wyobrażenie Księgi Rodzaju: M. Twain Pamiętniki Adama i Ewy;

6. Literackie wyobrażenia ogrodów idealnych (Bolesław Prus, Stefan Żeromski);

7. Pragnienie raju, czyli mit powrotu (Jarosław Iwaszkiewicz Panny z Wilka, Andrzej Wajda);

8. Współczesny ogród sztuki (Tadeusz Różewicz, Zbigniew Herbert);

9. 7. Od iluzji ku deziluzji (Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda);

10. Sztuczne raje (Charlesa Baudelaire'a).

Bibliography:

Podstawowa literatura:

Biblia (kanon hebrajski, protestancki, prawosławny, katolicki)

Delumeau J., Historia raju. Ogród rozkoszy, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1996

Dybciak K., W poszukiwaniu istoty i utraconych wartości, [w:] Poznawanie Herbarta, wstęp i wybór A. Franaszek, Kraków 1998

Eliade M., Mity, sny i misteria, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1994

Gide A., Narcyz w raju (Teoria symbolu), [w:] tegoż, Immoralista i inne utwory, przeł. I. Rogozińska, wstęp L. Budrecki, Warszawa 1984

Głowiński M., Narcyz i jego odbicia [w:] tegoż, Mity przebrane. Dionizos, Prometeusz, Marchołt, Labirynt, Kraków 1994

Herbert Z., Barbarzyńca w ogrodzie, wyd. dowolne

Herbert Z. Książka, {w:] tegoż, Poezje, warszawa 1998

Iwaszkiewicz J., Panny z Wilka, wyd. dowolne

Kopaliński W., Słownik symboli, wyd. dowolne

Milton J. Raj utracony, tłum. i wyd. dowolne

Miłosz Cz., Druga przestrzeń, Kraków 2002

Podraza-Kwiatkowska M., Symbol genezyjski, [w:] Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 2001

Prus, Lalka, wyd. dowolne

Przestrzeń ogrodu – przestrzeń kultury, red. G. Gazda, M. Gołąb, Kraków 2008

Reymont W. S., Ziemia obiecana, wyd. dowolne

Różewicz S., Śmierć w starych dekoracjach, wyd. dowolne

Sławek T., „Ogród przebaczenia”, http://www.rozswietlamykulture.pl/reflektor/

2010/10/06/ogrod-przebaczenia-tekst-wystapienia-prof-tadeusza-

-slawka-podczas-konferencji-miasto-marzen/

Święch J. Homo exul, parę słów o topice nowoczesności, „Teksty Drugie” 2004, nr 1-2

Werner M., „Rovigo” portret na pożegnanie, [w:] Poznawanie Herbarta, wstęp i wybór A. Franaszek, Kraków 1998

Żeromski S., Dzieje grzechu, wyd. dowolne

Ponadto

- dzieła malarskie wybranych artystów

- filmy:

Tajemniczy ogród, reż. A. Holland

Panny z Wilka, reż. A. Wajda

Ziemia obiecana (1974), reż. A. Wajda

Learning outcomes: (in Polish)

Konwersatorium kształci i doskonali umiejętności interdyscyplinarnej analizy i interpretacji tekstów artystycznych jako świadectwa różnorodnych zjawisk w kulturze.

Wiedza: student

- posiada wiedzę na temat roli toposu w kulturze,

- potrafi wskazać, scharakteryzować i wyjaśnić wykorzystanie toposu raju w różnych tekstach kultury,

- zna i rozumie metody analizy i interpretacji tekstów kultury,

- rozpoznaje i interpretuje najważniejsze zjawiska kultury XX wieku i kultury współczesnej w oparciu o tradycję,

- zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi, zajmującymi się badaniem dzieł sztuki w kulturze,

- rozumie najważniejsze związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społeczny.

Umiejętności: student

- potrafi interdyscyplinarnie i komparatystycznie analizować interpretować różne dzieła kultury jako świadectwo zjawisk kultury w odniesieniu do przemian historycznych, estetycznych, filozoficznych, społecznych i kulturowych

- potrafi wykorzystać interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury,

- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków,

- potrafi sformułować problem badawczy z zakresu humanistyki.

Kompetencje społeczne: student

- ma szacunek dla różnych stanowisk i opinii,

- jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze,

- rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy,

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:

– obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze);

– przygotowanie do zajęć;

– aktywność (uczestnictwo w dyskusji);

– przygotowanie wypowiedzi ustnej w oparciu o samodzielną analizę i interpretację wybranego przez siebie utworu (spoza omawianych podczas zajęć). Analiza i interpretacja powinna uwzględniać lekturę dokładną lekturę utworu. Należy zastanowić się nad następującymi kwestiami: a) w jaki sposób w treść wybranego utworu został wpisany topos raju, b) jak został zbudowany, na ile przekracza, a na ile przetwarza wyobrażenie biblijne, c) jaką rolę odgrywa omawiany tekst w historii kultury. Wypowiedź nie może być dłuższa niż 10-12 minut.

Zakres wypowiedzi należy uzgodnić z prowadzącą zajęcia.

2. Podstawy oceny wypowiedzi ustnych:

- umiejętność zrozumiałego formułowania opinii i argumentowania poglądów,

- umiejętność uważnego słuchania i rozpoznawania opinii i tez formułowanych przez innych uczestników dyskusji,

- umiejętność świadomego uczestniczenia w dyskusji i korygowania własnych sądów i opinni poprzez przyjęcie argumentów przedstawionych przez innych uczestników rozmowy.

3. Kryteria oceny wypowiedzi zaliczeniowej studenta:

– związek wypowiedzi z tematem,

– samodzielność, wnikliwość i kulturowy charakter interpretacji,

– kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość).

4. Ocena końcowa uwzględnia:

– przygotowanie do zajęć (20% oceny końcowej),

– aktywny udział w zajęciach (30% oceny końcowej),

– samodzielna wypowiedź przygotowana przez studenta (50% oceny końcowej).

Uwaga: obowiązuje kontrola obecności.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Agata Zalewska
Group instructors: Agata Zalewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)