Dialogue in a philosophical perspective. From antiquity to contemporary thought.
General data
Course ID: | 3700-AL-DPF-qMF |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Dialogue in a philosophical perspective. From antiquity to contemporary thought. |
Name in Polish: | Dialog w perspektywie filozoficznej. Od starożytności po myśl współczesną. |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr letni (in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Mądrość i filozofia" - I stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Na zajęcia zaproszeni są studenci, którzy mają zainteresowania filozoficzne oraz społeczno-polityczne. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia będą poświęcone rekonstrukcji i interpretacji filozoficznego znaczenia dialogu w myśli europejskiej. Wydobędziemy najbardziej inspirujące wątki, począwszy od koncepcji hermeneutycznych i komunikacyjnych (Gadamer, Habermas), zakotwiczonych w greckim antyku (Heraklit, Sokrates, Platon), poprzez dialog inspirowany judaizmem i egzystencjalizmem w filozofii Rosenzweiga i Bubera, a także poprzedników i inspiratorów filozofii dialogu: Feuerbacha, Cohena, po koncepcję więzi międzyludzkiej Levinasa. Pojęcie dyskursu naświetlimy jako współczesną postać rozmowy, która ma walor upodmiotawiania człowieka i jednocześnie sytuuje tego człowieka społecznie oraz politycznie. |
Full description: |
(in Polish) Wykład ma za zadanie przedstawienie filozoficznego fundamentu problematyki dialogu jako rozmowy, w tym rozmowy interpretacyjnej, jako dyskursu argumentacyjnego oraz jako więzi międzyludzkiej. Współczesne filozoficzne koncepcje hermeneutyczne i komunikacyjne poniekąd kontynuują rozumienie dialogu jako rozmowy wypracowane w starożytności. Spróbujemy się przyjrzeć treści i formie starożytnego dialogu i jego aktualnemu intelektualnemu znaczeniu. Będzie nas interesował dialog jako forma myślenia i sposób na poznanie rzeczywistości. Prześwietlimy te wątki hermeneutyki Gadamerowskiej, które podkreślają uprzedniość pytania w stosunku do odpowiedzi oraz otwartość. Spróbujemy zbliżyć się do czułej materii dzieł Levinasa, zwracając szczególną uwagę na etyczne rozumienie więzi międzyludzkiej i pojawiającą się w związku z tym kategorię Innego. Odpowiemy również na pytania o to, jakie są warunki dialogu i kiedy dialog żadną miarą nie może się rozwinąć. Ta precyzja w określaniu kryteriów dialogu jest nam potrzebna, ponieważ współcześnie, zwłaszcza w sferze społeczno-politycznej, termin ten jest nadużywany i wypaczany. Zapraszam wszystkich, którzy chcieliby odkryć głębsze, znaczenie dialogu zarówno jako formy poszukiwania porozumienia, jak i treści odsłaniającej istotny aspekt człowieczeństwa. |
Bibliography: |
BubB Buber, M., Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych [I and Thou. A Selection of Philosophical Writings], tłum. J. Doktór, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1992. Cohen, H., Reason and Hope. Selections from the Jewish Writings, trans. by E. Jospe, Norton & Company, New York 1971. Gadamer, H.-G. Język i rozumienie, tłum. P. Dehnel, B. Sierocka, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003. Habe Habermas, J., Teoria działania komunikacyjnego [The Theory of Communicative Action], vol. 1, Racjonalność działania a racjonalność społeczna [Rationality of Action versus Social Rationality] tłum. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015. HaberHabermas, J., Teoria działania komunikacyjnego [The Theory of Communicative Action], vol. 2, Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego [Contributions to the Critique of Functional Reason], tłum. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015. Levin Levinas, E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności [Totality and Infinity. An essay on Externality], tłum. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Plato Platon, Obrona Sokratesa, tłum. W. Witwicki, PWN, Warszawa1984. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Prowadząca zakłada, że po semestralnej pracy student: a) zna specjalistyczną terminologię właściwą dla współczesnej hermeneutyki, teorii dyskursu i rozumie jej rolę b) posiada zdecydowanie większe umiejętności praktyczne, w zakresie krytycznej analizy tekstów kultury. Rozpoznaje w ich świetle podstawowe problemy i zjawiska współczesności, w tym zwłaszcza problemy prawne w generalniejszej perspektywie kontekstu kultury. Potrafi samodzielnie formułować problem badawczy i znaleźć instrumenty pracy nad nim. c) rozwija kompetencje społeczne, w szczególności zdolność krytycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności we wspólnie z innymi dzielonym procesie międzyludzkiego porozumienia i obrony wartości humanistycznych. Jest zdolny do wrażliwego rozpoznawania problemów współczesności. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze. W przypadku dłuższej choroby możliwe zaliczenie po indywidualnych uzgodnieniach. Praca pisemna – esej poddający refleksji wybrany problem lub ustna odpowiedź na wybrany temat Zaliczenie na ocenę Poprawka: możliwe przygotowanie eseju w terminie poprawkowym. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Rossmanith | |
Group instructors: | Anna Rossmanith | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład oparty jest na rozróżnieniu dialogu jako rozmowy oraz jako relacji (więzi międzyludzkiej). Dialog jako rozmowa Żródła greckie. Porządek świata przejawiający się w języku. Dialektyka rozmowy sokratejskiej i platońskiej. Koncepcje filozoficzne odnoszące się do pojęcia dialogu jako rozmowy: teoria komunikacyjna (dyskurs argumentacyjny) oraz hermeneutyka. Dialog jako relacja Podstawowa dla filozofii dialogu problematyka zasady antropicznej Bubera, która przedstawia dwoisty charakter egzystencji jako bycia upodmiotawiającego i bycia uprzedmiotawiającego. Relacja z drugim człowiekiem konstytuuje byt ludzki jako podmiot. Cechą wspólną różnych odmian egzystencjalizmu jest intencjonalność egzystencji, rozumianej jako istotna otwartość człowieka oraz jego niepowtarzalność. Etyczny sens spotkania według Levinasa. Relacja z Innym – odpowiednik dialogu. Etyka dialogu. |
|
Full description: |
(in Polish) Wykład ma za zadanie przedstawienie filozoficznego fundamentu problematyki dialogu jako rozmowy, w tym rozmowy interpretacyjnej, jako dyskursu argumentacyjnego oraz jako więzi międzyludzkiej. Współczesne filozoficzne koncepcje hermeneutyczne i komunikacyjne poniekąd kontynuują rozumienie dialogu jako rozmowy wypracowane w starożytności. Spróbujemy się przyjrzeć treści i formie starożytnego dialogu i jego aktualnemu intelektualnemu znaczeniu. Będzie nas interesował dialog jako forma myślenia i sposób na poznanie rzeczywistości. Prześwietlimy te wątki hermeneutyki Gadamerowskiej, które podkreślają uprzedniość pytania w stosunku do odpowiedzi oraz otwartość. Spróbujemy zbliżyć się do czułej materii dzieł Levinasa, zwracając szczególną uwagę na etyczne rozumienie więzi międzyludzkiej i pojawiającą się w związku z tym kategorię Innego. Odpowiemy również na pytania o to, jakie są warunki dialogu i kiedy dialog żadną miarą nie może się rozwinąć. Ta precyzja w określaniu kryteriów dialogu jest nam potrzebna, ponieważ współcześnie, zwłaszcza w sferze społeczno-politycznej, termin ten jest nadużywany i wypaczany. Zapraszam wszystkich, którzy chcieliby odkryć głębsze, znaczenie dialogu zarówno jako formy poszukiwania porozumienia, jak i treści odsłaniającej istotny aspekt człowieczeństwa. |
Copyright by University of Warsaw.