University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Dialogue in a philosophical perspective. From antiquity to contemporary thought.

General data

Course ID: 3700-AL-DPF-qMF
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Dialogue in a philosophical perspective. From antiquity to contemporary thought.
Name in Polish: Dialog w perspektywie filozoficznej. Od starożytności po myśl współczesną.
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr letni
(in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Mądrość i filozofia" - I stopień Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Na zajęcia zaproszeni są studenci, którzy mają zainteresowania filozoficzne oraz społeczno-polityczne.






Short description: (in Polish)

Zajęcia będą poświęcone rekonstrukcji i interpretacji filozoficznego znaczenia dialogu w myśli europejskiej. Wydobędziemy najbardziej inspirujące wątki, począwszy od koncepcji hermeneutycznych i komunikacyjnych (Gadamer, Habermas), zakotwiczonych w greckim antyku (Heraklit, Sokrates, Platon), poprzez dialog inspirowany judaizmem i egzystencjalizmem w filozofii Rosenzweiga i Bubera, a także poprzedników i inspiratorów filozofii dialogu: Feuerbacha, Cohena, po koncepcję więzi międzyludzkiej Levinasa.

Pojęcie dyskursu naświetlimy jako współczesną postać rozmowy, która ma walor upodmiotawiania człowieka i jednocześnie sytuuje tego człowieka społecznie oraz politycznie.

Full description: (in Polish)

Wykład ma za zadanie przedstawienie filozoficznego fundamentu problematyki dialogu jako rozmowy, w tym rozmowy interpretacyjnej, jako dyskursu argumentacyjnego oraz jako więzi międzyludzkiej.

Współczesne filozoficzne koncepcje hermeneutyczne i komunikacyjne poniekąd kontynuują rozumienie dialogu jako rozmowy wypracowane w starożytności. Spróbujemy się przyjrzeć treści i formie starożytnego dialogu i jego aktualnemu intelektualnemu znaczeniu. Będzie nas interesował dialog jako forma myślenia i sposób na poznanie rzeczywistości. Prześwietlimy te wątki hermeneutyki Gadamerowskiej, które podkreślają uprzedniość pytania w stosunku do odpowiedzi oraz otwartość.

Spróbujemy zbliżyć się do czułej materii dzieł Levinasa, zwracając szczególną uwagę na etyczne rozumienie więzi międzyludzkiej i pojawiającą się w związku z tym kategorię Innego.

Odpowiemy również na pytania o to, jakie są warunki dialogu i kiedy dialog żadną miarą nie może się rozwinąć. Ta precyzja w określaniu kryteriów dialogu jest nam potrzebna, ponieważ współcześnie, zwłaszcza w sferze społeczno-politycznej, termin ten jest nadużywany i wypaczany.

Zapraszam wszystkich, którzy chcieliby odkryć głębsze, znaczenie dialogu zarówno jako formy poszukiwania porozumienia, jak i treści odsłaniającej istotny aspekt człowieczeństwa.

Bibliography:

BubB Buber, M., Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych [I and Thou. A Selection of Philosophical Writings], tłum. J. Doktór, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1992.

Cohen, H., Reason and Hope. Selections from the Jewish Writings, trans. by E. Jospe, Norton & Company, New York 1971.

Gadamer, H.-G. Język i rozumienie, tłum. P. Dehnel, B. Sierocka, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003.

Habe Habermas, J., Teoria działania komunikacyjnego [The Theory of Communicative Action], vol. 1, Racjonalność działania a racjonalność społeczna [Rationality of Action versus Social Rationality] tłum. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015.

HaberHabermas, J., Teoria działania komunikacyjnego [The Theory of Communicative Action], vol. 2, Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego [Contributions to the Critique of Functional Reason], tłum. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

Levin Levinas, E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności [Totality and Infinity. An essay on Externality], tłum. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Plato Platon, Obrona Sokratesa, tłum. W. Witwicki, PWN, Warszawa1984.

Learning outcomes: (in Polish)

Prowadząca zakłada, że po semestralnej pracy student:

a) zna specjalistyczną terminologię właściwą dla współczesnej hermeneutyki, teorii dyskursu i rozumie jej rolę

b) posiada zdecydowanie większe umiejętności praktyczne, w zakresie krytycznej analizy tekstów kultury. Rozpoznaje w ich świetle podstawowe problemy i zjawiska współczesności, w tym zwłaszcza problemy prawne w generalniejszej perspektywie kontekstu kultury. Potrafi samodzielnie formułować problem badawczy i znaleźć instrumenty pracy nad nim.

c) rozwija kompetencje społeczne, w szczególności zdolność krytycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności we wspólnie z innymi dzielonym procesie międzyludzkiego porozumienia i obrony wartości humanistycznych. Jest zdolny do wrażliwego rozpoznawania problemów współczesności.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze.

W przypadku dłuższej choroby możliwe zaliczenie po indywidualnych uzgodnieniach.

Praca pisemna – esej poddający refleksji wybrany problem lub ustna odpowiedź na wybrany temat

Zaliczenie na ocenę

Poprawka: możliwe przygotowanie eseju w terminie poprawkowym.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Anna Rossmanith
Group instructors: Anna Rossmanith
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Wykład oparty jest na rozróżnieniu dialogu jako rozmowy oraz jako relacji (więzi międzyludzkiej).

Dialog jako rozmowa

Żródła greckie. Porządek świata przejawiający się w języku. Dialektyka rozmowy sokratejskiej i platońskiej.

Koncepcje filozoficzne odnoszące się do pojęcia dialogu jako rozmowy: teoria komunikacyjna (dyskurs argumentacyjny) oraz hermeneutyka.

Dialog jako relacja

Podstawowa dla filozofii dialogu problematyka zasady antropicznej Bubera, która przedstawia dwoisty charakter egzystencji jako bycia upodmiotawiającego i bycia uprzedmiotawiającego. Relacja z drugim człowiekiem konstytuuje byt ludzki jako podmiot. Cechą wspólną różnych odmian egzystencjalizmu jest intencjonalność egzystencji, rozumianej jako istotna otwartość człowieka oraz jego niepowtarzalność.

Etyczny sens spotkania według Levinasa. Relacja z Innym – odpowiednik dialogu.

Etyka dialogu.

Full description: (in Polish)

Wykład ma za zadanie przedstawienie filozoficznego fundamentu problematyki dialogu jako rozmowy, w tym rozmowy interpretacyjnej, jako dyskursu argumentacyjnego oraz jako więzi międzyludzkiej.

Współczesne filozoficzne koncepcje hermeneutyczne i komunikacyjne poniekąd kontynuują rozumienie dialogu jako rozmowy wypracowane w starożytności. Spróbujemy się przyjrzeć treści i formie starożytnego dialogu i jego aktualnemu intelektualnemu znaczeniu. Będzie nas interesował dialog jako forma myślenia i sposób na poznanie rzeczywistości. Prześwietlimy te wątki hermeneutyki Gadamerowskiej, które podkreślają uprzedniość pytania w stosunku do odpowiedzi oraz otwartość.

Spróbujemy zbliżyć się do czułej materii dzieł Levinasa, zwracając szczególną uwagę na etyczne rozumienie więzi międzyludzkiej i pojawiającą się w związku z tym kategorię Innego.

Odpowiemy również na pytania o to, jakie są warunki dialogu i kiedy dialog żadną miarą nie może się rozwinąć. Ta precyzja w określaniu kryteriów dialogu jest nam potrzebna, ponieważ współcześnie, zwłaszcza w sferze społeczno-politycznej, termin ten jest nadużywany i wypaczany.

Zapraszam wszystkich, którzy chcieliby odkryć głębsze, znaczenie dialogu zarówno jako formy poszukiwania porozumienia, jak i treści odsłaniającej istotny aspekt człowieczeństwa.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)