Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ernst Bloch albo filozofia jeszcze-nie-świadomego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-EBFJN-QSP
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ernst Bloch albo filozofia jeszcze-nie-świadomego
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty do społecznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Bez szczegółowych wymagań wstępnych. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się ze wskazaną lekturą.

Oczekuje się zasadniczo nabycia dwóch rodzajów wiedzy: (1) orientacji w historii filozofii oraz filozofii XX wieku; (2) orientacji w współczesnych sposobach interpretowania głównych pojęć filozoficznych. Umiejętnością, która będzie na zajęciach szczególnie stymulowana to umiejętność aktywnego, intensywnego „czytania” tekstu filozoficznego.

Skrócony opis:

Zajęcia będą poświęcone analizie niemieckiego filozofa, „schellingiańskiego marksisty” Ernesta Blocha. Dla Blocha sny śnione przez ludzkość mają znaczenie antycypacyjne. Sny na jawie zapewniające materiał do technicznego i politycznego ulepszenia świata. Ponadto, zdaniem Blocha, nieświadomość nie jest, jak u Freuda, efektem stłumienia, tj. zasadą wszystkich regresji. Należy przeciwstawić tej freudowskiej wizji nieświadomości nieświadomość antycypacyjną. Nieświadomość psychoanalizy nie jest nigdy „jeszcze-nie-świadomym”, tj. elementem postępu; składa się tylko z śladów przeszłych. Jeszcze-nie-świadome – przeciwnie – jest przedświadomością tego, co ma nadejść, miejscem narodzin wszelkiej „nowości”. „Nowość” nie jest czystą fantasmagorią. Parafrazując Marksa, należy powiedzieć, że nie wystarczy, aby myśl parła do urzeczywistnienia fantazji, trzeba jeszcze, aby sama rzeczywistość domagała się urzeczywistnienia myśli.

Pełny opis:

W trakcie seminarium będziemy przyglądać się ewolucji poglądów Blocha, który kiedyś powiedział – „Jest tylko Karl May i Hegel”, a „wszystko pomiędzy jest „mieszaniną””. Spróbujemy wyjaśnić to enigmatyczne twierdzenie.

(1-2) Zasada nadziei, opór obiektywności, pragnienie nowości

Literatura: Ernst Bloch, The Principle of Hope, Volume One, Translated by Neville Plaice, Stephen Plaice and Paul Knight, MIT Press 1995. Ernst Bloch, Rzeczywistość antycypowana, czyli jak przebiega i co osiąga myślenie utopijne, tłum. Anna Czajka, Studia filozoficzne 1982, nr 7–8.

(3.-4) Zarys lepszego świata.

Literatura: Ernst Bloch, The Principle of Hope, Volume 2, The MIT Press: 1995.

(5.-6) Techniki docierania do „ojczyzny” sprawiedliwości

Literatura: Ernst Bloch, The Principle of Hope, Vol. 3, Boston: The MIT Press 1995 .

(7.-8.) Jestem. Jesteśmy. To prawie nic. Ale na początek wystarczy.

Literatura: Ernst Bloch, The Spirit of Utopia, Stanford University Press: 2000.

(9.-10.) Duch utopii: Karl Marks, Śmierć i Apokalipsa

Literatura: Ernst Bloch, Oblicze woli (zakończenie Ducha utopii), tłum. Anna Czajka, Literatura na świecie 1981, nr 7 (123);

(11.-12) Ateizm w chrześcijaństwie: czy dobry chrześcijanin musi być ateistą?

Literatura: Ernst Bloch, Atheism in Christianity: The Religion of the Exodus and the Kingdom, Verso: 2009

.

(13.-14) Awicenna (Ibn Sina) albo nasiona radykalnego materializmu

Literatura: Ernst Bloch, Avicenna and the Aristotelian Left, Columbia University Press: 2019

.

(15.-16) Dziedzictwo albo fałszywe korzenie historii i mitologii

Literatura: Ernst Bloch, The Heritage of Our Times, Wiley; Polity Press: 2015.

.

(17-18) Nieustępliwość mówienia o Maksie

Literatura: Ernst Bloch, On Karl Marx, Verso: 2018

(19-208) Hermetyczność albo dojrzewanie ducha

Literatura: Ernst Bloch, Ślady, tłum. Anna Czajka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.

Literatura:

Ernst Bloch, The Principle of Hope, Volume One, Translated by Neville Plaice, Stephen Plaice and Paul Knight, MIT Press 1995. Ernst Bloch, Rzeczywistość antycypowana, czyli jak przebiega i co osiąga myślenie utopijne, tłum. Anna Czajka, Studia filozoficzne 1982, nr 7–8. Ernst Bloch, The Principle of Hope, Volume 2, The MIT Press: 1995. Ernst Bloch, The Principle of Hope, Vol. 3, Boston: The MIT Press 1995 . Ernst Bloch, The Spirit of Utopia, Stanford University Press: 2000. Ernst Bloch, Oblicze woli (zakończenie Ducha utopii), tłum. Anna Czajka, Literatura na świecie 1981, nr 7 (123); Literatura: Ernst Bloch, Atheism in Christianity: The Religion of the Exodus and the Kingdom, Verso: 2009. Ernst Bloch, Avicenna and the Aristotelian Left, Columbia University Press: 2019. Ernst Bloch, The Heritage of Our Times, Wiley; Polity Press: 2015. Ernst Bloch, On Karl Marx, Verso: 2018. Ernst Bloch, Ślady, tłum. Anna Czajka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej

K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych

K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej

K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym

K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych

K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac

K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów

K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej

K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze

K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne

K_K05 potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań

K_K06 ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy

K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym.

Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)