University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Europe: Idea, Divisions, Borders

General data

Course ID: 3700-AL-EIPG-qDP
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Europe: Idea, Divisions, Borders
Name in Polish: Europa: idea, podziały , granice
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) 1) Student/-ka ma podstawową wiedzę z zakresu studiów regionalnych, historii idei oraz dziejów Europy i świata śródziemnomorskiego.

2) Student/-ka zamierza zapoznać się z kilkunastoma tekstami naukowymi i eseistycznymi oraz skłonny/-a jest uczestniczyć w dyskusji na ich temat.

3) Student/-ka wykazuje bierną znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym zrozumienie tekstów naukowych i eseistycznych.


Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest refleksja nad ideą Europy w ujęciu historycznym i przestrzennym. Zajęcia poświęcone będą dyskusji nad tekstami naukowymi i eseistycznymi dotyczącymi idei Europy jako jedności kulturowej lub cywilizacyjnej, a także odnoszącymi się proponowanych przez wybranych intelektualistów granic i podziałów kontynentu oraz związków między Europą a innymi częściami świata. Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych dziejami Europy, ideą jedności europejskiej, studiami regionalnymi oraz – w pewnym stopniu – historią globalną.

Full description: (in Polish)

Cykl konwersatoriów podzielony zostanie na trzy części. W pierwszej z nich przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia dotyczące idei Europy w ujęciu historycznym: kształowanie się i znaczenie średniowiecznej Christianitas, powolne narastanie rozbieżności pomiędzy Europą a Christianitas w okresie nowożytnym związane m. in. ze zróżnicowaniem konfesyjnym Starego Kontytnentu oraz ekspancją europejską z jednej strony i osmańską z drugiej, a także zmiany co do rozumienia idei Europy w okresie nowożytnym i najnowszym, uwarunkowane programem ideologicznym Oświecenia, powstaniem ruchów narodowych, dominacją kolonialną Euopy, a następnie wydarzeniami XX w., konfliktami o skali światowej, dekolonizacją i podziałem świata na dwa bloki polityczne. Tematem drugiej części cyklu będzie aspekt przestrzenny idei Europy, obejmujący podziały i granice kontynentu w ujęciu kulturowym, gospodarczym i cywilizacyjnym. Podczas tej częsci zajęć zostaną poruszone takie zagadnienia jak: podział Europy na część wschodnią i zachodnią, idea Europy Środkowej i jej krytyka oraz kryteria wyodrębnienia regionów na pograniczach Europy: Bałkanów i świata śródziemnomorskiego. Wreszcie trzecia część zajęć poświęcona zostanie relacji Europy do pozostałych części świata: idei Zachodu, ujęć geograficznych i cywilizacyjnych dominacji europejskiej oraz celów i zastosowania world history, stanowiącej odpowiedź na dominację zainteresowania Europą we współczesnej historiografii.

Punktem wyjścia do każdego z tematów drugiej i trzeciej części konwersatorium będzie wybrana publikacja z zakresu literatury podstawowej (lub jej fragment); natomiast pierwsza część konwersatorium realizowana będzie w oparciu o trzy podstawowe lektury o charakterze przekrojowym (G. Delanty, D. Hay, H. Mikkeli), ewentualnie dwie dodatkowe w językach obcych innych niż j. angielski (F. Chabod, L. Febvre). Dodatkowo dyskusję na zajęciach wzbogacać będą referaty lub prezentacje w innej formie przygotowane przez uczestników zajęć, poświęcone kontekstom, tj. lekturom uzupełniającym do poszczególnych tematów, wybranym zgodnie z zainteresowaniami Studentów spośród propozcycji przedstawionych przez prowadzącego.

Szacuje się, że aktywny udział w zajęciach może oznaczać konieczność poświęcenia ok. 2 godzin tygodniowo na przygotowanie się do nich, tj. łącznie ok. 30 godzin (nie licząc samych zajęć).

Bibliography:

Literatura podstawowa:

Bottici C., Challand B., Imagining Europe. Myth, Memory, and Identity, Cambridge: Cambridge University Press, 2013.

Chakrabarty D., Prowincjonalizacja Europy. Myśl postkolonialna i różnica historyczna, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2011.

Delanty G., Odkrywanie Europy. Idea, tożsamość, rzeczywistość, Warszawa: PWN, 1999.

Halecki O., Historia Europy – jej granice i podziały, Lublin: IEŚW, 2000.

Hay D., Europe. The Emergence of an Idea, Edinburgh: Edinburgh University Press, 1998.

Goody J., Kapitalizm i nowoczesność. Islam, Chiny, Indie a narodziny Zachodu, Warszawa: Dialog, 2006.

Herzfeld M., ‘Practical Mediterraneism. Excuses for Everything, from Epistemology to Eating,’ [w:] W. Harris (red.), Rethinking the Mediterranean, Oxford–New York: Oxford University Press, 2005, s. 45–63.

Kundera M, Zachód porwany albo tragedia Europy Środkowej, „Zeszyty Literackie” 1984 (2), z. 5, s. 14–31.

Małowist M., Wschód a Zachód Europy w XIII–XVI w. Konfrontacja struktur społeczno-gospodarczych, Warszawa: PWN, 1973.

Mikkeli M., Europe as an Idea and Identity, Basingstoke: Macmillan, 1998.

Pomeranz K., The Great Divergence. China, Europe, and the Making of the Modern World Economy, Princeton–Oxford: Princeton University Press, 2000.

Sosnowska A., Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947–1994), Warszawa: Trio, 2004.

Stearns P., World History. The Basics, London–New York: Routledge, 2011.

Szűcs J., Trzy Europy, Lublin: IEŚW, 1995.

Todorova M., Bałkany wyobrażone, Wołowiec: Czarne, 2008.

Wolff L., Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, Kraków: MCK, 2020.

Literatura uzupełniająca – por. niżej (część B)

Learning outcomes: (in Polish)

Ukończywszy kurs, Student/-ka:

K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych

K_U02 potrafi dokonać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_U07 potrafi przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim

K_U10 potrafi przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców

K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Do zaliczenia zajęć wymagane są następujące elementy:

1) aktywny udział w zajęciach, w tym udział w dyskusji i/lub przygotowanie referatu na temat głównych tez określonej lektury spoza listy lektur obowiązkowych (30% wagi oceny końcowej);

2) regularne przygotowanie krótkiej wypowiedzi pisemnej (ok. 200–350 słów) podsumowującej zajęcia; wymagane jest przesłanie wypowiedzi pisemnych dotyczących przynajmniej połowy z łącznej liczby zajęć (35% wagi oceny końcowej);

3) rozmowa końcowa poświęcona tematyce poruszanej podczas zajęć (35% wagi oceny końcowej).

Kryteria oceny obejmują: nabycie wiedzy z zakresu problemowego obejmującego tematykę konwersatorium, umiejętność dogłębnej i krytycznej lektury analizowanych tekstów, oryginalność i trafność wyrażanych opinii, rzetelność w zakresie referowania tez wskazanych publikacji, jasność i zwięzłość przygotowywanych referatów (prezentacji itp.), elegancję i komunikatywność wypowiedzi.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)