Europe: Idea, Divisions, Borders
General data
Course ID: | 3700-AL-EIPG-qDP |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Europe: Idea, Divisions, Borders |
Name in Polish: | Europa: idea, podziały , granice |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) 1) Student/-ka ma podstawową wiedzę z zakresu studiów regionalnych, historii idei oraz dziejów Europy i świata śródziemnomorskiego. 2) Student/-ka zamierza zapoznać się z kilkunastoma tekstami naukowymi i eseistycznymi oraz skłonny/-a jest uczestniczyć w dyskusji na ich temat. 3) Student/-ka wykazuje bierną znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym zrozumienie tekstów naukowych i eseistycznych. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest refleksja nad ideą Europy w ujęciu historycznym i przestrzennym. Zajęcia poświęcone będą dyskusji nad tekstami naukowymi i eseistycznymi dotyczącymi idei Europy jako jedności kulturowej lub cywilizacyjnej, a także odnoszącymi się proponowanych przez wybranych intelektualistów granic i podziałów kontynentu oraz związków między Europą a innymi częściami świata. Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych dziejami Europy, ideą jedności europejskiej, studiami regionalnymi oraz – w pewnym stopniu – historią globalną. |
Full description: |
(in Polish) Cykl konwersatoriów podzielony zostanie na trzy części. W pierwszej z nich przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia dotyczące idei Europy w ujęciu historycznym: kształowanie się i znaczenie średniowiecznej Christianitas, powolne narastanie rozbieżności pomiędzy Europą a Christianitas w okresie nowożytnym związane m. in. ze zróżnicowaniem konfesyjnym Starego Kontytnentu oraz ekspancją europejską z jednej strony i osmańską z drugiej, a także zmiany co do rozumienia idei Europy w okresie nowożytnym i najnowszym, uwarunkowane programem ideologicznym Oświecenia, powstaniem ruchów narodowych, dominacją kolonialną Euopy, a następnie wydarzeniami XX w., konfliktami o skali światowej, dekolonizacją i podziałem świata na dwa bloki polityczne. Tematem drugiej części cyklu będzie aspekt przestrzenny idei Europy, obejmujący podziały i granice kontynentu w ujęciu kulturowym, gospodarczym i cywilizacyjnym. Podczas tej częsci zajęć zostaną poruszone takie zagadnienia jak: podział Europy na część wschodnią i zachodnią, idea Europy Środkowej i jej krytyka oraz kryteria wyodrębnienia regionów na pograniczach Europy: Bałkanów i świata śródziemnomorskiego. Wreszcie trzecia część zajęć poświęcona zostanie relacji Europy do pozostałych części świata: idei Zachodu, ujęć geograficznych i cywilizacyjnych dominacji europejskiej oraz celów i zastosowania world history, stanowiącej odpowiedź na dominację zainteresowania Europą we współczesnej historiografii. Punktem wyjścia do każdego z tematów drugiej i trzeciej części konwersatorium będzie wybrana publikacja z zakresu literatury podstawowej (lub jej fragment); natomiast pierwsza część konwersatorium realizowana będzie w oparciu o trzy podstawowe lektury o charakterze przekrojowym (G. Delanty, D. Hay, H. Mikkeli), ewentualnie dwie dodatkowe w językach obcych innych niż j. angielski (F. Chabod, L. Febvre). Dodatkowo dyskusję na zajęciach wzbogacać będą referaty lub prezentacje w innej formie przygotowane przez uczestników zajęć, poświęcone kontekstom, tj. lekturom uzupełniającym do poszczególnych tematów, wybranym zgodnie z zainteresowaniami Studentów spośród propozcycji przedstawionych przez prowadzącego. Szacuje się, że aktywny udział w zajęciach może oznaczać konieczność poświęcenia ok. 2 godzin tygodniowo na przygotowanie się do nich, tj. łącznie ok. 30 godzin (nie licząc samych zajęć). |
Bibliography: |
Literatura podstawowa: Bottici C., Challand B., Imagining Europe. Myth, Memory, and Identity, Cambridge: Cambridge University Press, 2013. Chakrabarty D., Prowincjonalizacja Europy. Myśl postkolonialna i różnica historyczna, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2011. Delanty G., Odkrywanie Europy. Idea, tożsamość, rzeczywistość, Warszawa: PWN, 1999. Halecki O., Historia Europy – jej granice i podziały, Lublin: IEŚW, 2000. Hay D., Europe. The Emergence of an Idea, Edinburgh: Edinburgh University Press, 1998. Goody J., Kapitalizm i nowoczesność. Islam, Chiny, Indie a narodziny Zachodu, Warszawa: Dialog, 2006. Herzfeld M., ‘Practical Mediterraneism. Excuses for Everything, from Epistemology to Eating,’ [w:] W. Harris (red.), Rethinking the Mediterranean, Oxford–New York: Oxford University Press, 2005, s. 45–63. Kundera M, Zachód porwany albo tragedia Europy Środkowej, „Zeszyty Literackie” 1984 (2), z. 5, s. 14–31. Małowist M., Wschód a Zachód Europy w XIII–XVI w. Konfrontacja struktur społeczno-gospodarczych, Warszawa: PWN, 1973. Mikkeli M., Europe as an Idea and Identity, Basingstoke: Macmillan, 1998. Pomeranz K., The Great Divergence. China, Europe, and the Making of the Modern World Economy, Princeton–Oxford: Princeton University Press, 2000. Sosnowska A., Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947–1994), Warszawa: Trio, 2004. Stearns P., World History. The Basics, London–New York: Routledge, 2011. Szűcs J., Trzy Europy, Lublin: IEŚW, 1995. Todorova M., Bałkany wyobrażone, Wołowiec: Czarne, 2008. Wolff L., Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, Kraków: MCK, 2020. Literatura uzupełniająca – por. niżej (część B) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Ukończywszy kurs, Student/-ka: K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych K_U02 potrafi dokonać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U07 potrafi przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim K_U10 potrafi przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Do zaliczenia zajęć wymagane są następujące elementy: 1) aktywny udział w zajęciach, w tym udział w dyskusji i/lub przygotowanie referatu na temat głównych tez określonej lektury spoza listy lektur obowiązkowych (30% wagi oceny końcowej); 2) regularne przygotowanie krótkiej wypowiedzi pisemnej (ok. 200–350 słów) podsumowującej zajęcia; wymagane jest przesłanie wypowiedzi pisemnych dotyczących przynajmniej połowy z łącznej liczby zajęć (35% wagi oceny końcowej); 3) rozmowa końcowa poświęcona tematyce poruszanej podczas zajęć (35% wagi oceny końcowej). Kryteria oceny obejmują: nabycie wiedzy z zakresu problemowego obejmującego tematykę konwersatorium, umiejętność dogłębnej i krytycznej lektury analizowanych tekstów, oryginalność i trafność wyrażanych opinii, rzetelność w zakresie referowania tez wskazanych publikacji, jasność i zwięzłość przygotowywanych referatów (prezentacji itp.), elegancję i komunikatywność wypowiedzi. |
Copyright by University of Warsaw.