University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ecofictions in culture, art and design

General data

Course ID: 3700-AL-EKSD-qZS
Erasmus code / ISCED: 03.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0210) Arts, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ecofictions in culture, art and design
Name in Polish: Ekofikcje w kulturze, sztuce i dizajnie
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy
(in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć przyjrzymy się ekofikcji (ang. ecofiction) jako sposobowi opowiadania historii, ale także konstruowania obiektów i przestrzeni spekulatywnych. Będziemy zastanawiać się nad tym, co alternatywne scenariusze dotyczące ekologii i zmian w środowisku mówią nam o teraźniejszości i przyszłości. Zapoznamy się także z pracami tworzonymi przez artystów i projektantów, które negocjują granicę między fikcją, a naukami przyrodniczymi i technologią.

Obszary tematyczne, które obejmuje kurs: ekofikcja, ecovention, dizajn spekulatywny

Full description: (in Polish)

Celem kursu jest zapoznanie studentów z zyskującym na popularności zjawiskiem tworzenia eko-fikcyjnych opowieści, zarówno w obszarze literatury i sztuki, jak i współczesnego projektowania. Podczas kursu będziemy dyskutować nad relacjami eko-fikcji z innymi nurtami takimi jak: science-fiction, geo-fiction czy solar punk oraz nad ich wymiarem praktycznym, który realizuje się w postaci pewnych propozycji spekulatywnych, które przekształcone zostają w realne rozwiązania lub technologie. Sięgniemy także do źródeł eko-fikcji i omówimy taki istotne pozycje jak: Ecotopia Ernesta Callenbacha czy Wyspa Doktora Moreau H.G. Wellsa. Jako odniesienie teoretyczne posłużą nam między innymi teksty Donny Haraway, Rosi Braidotti czy Glena Albrechta. Odpowiemy także na pytanie czym jest solastalgia i sprawiedliwość środowiskowa.

Bibliography:

Przykłady analizowanych tekstów kultury (wybór podlega uzgodnieniu ze studentami):

● M. Atwood, Rok potopu, Prószyński i Spółka, 2017.

● E. Callenbach, Ecotopia, Bantam Books, 1977.

● M. Christie, Greenwood, Hogarth, 2020.

● Nora K. Jemisin, Piąta pora roku, cz. I. Trylogii pękniętej ziemi, Sine Qua Non, 2016.

● Ch. Vadnais, Flora, Coach House Books, 2020.

● H.G. Wells, Wyspa doktora Moreau, 1896 i film Wyspa doktora Moreau, reż. J. Frankenheimer, USA 1996.

● Marsjanin, reż. Ridley Scott, USA, Wielka Brytania 2015.

● Christa Sommerer i laurent Mignonneau, wybrane prace.

● Ackroyd & Harvey, Conflicted Seeds + Spirit, https://www.ackroydandharvey.com/conflicted-seeds-spirit-2/

● Kudsk Steensen, wybrane prace (digital gardening projects).

● Alexandra Daisy Ginsberg, The Wilding of Mars, 2021.

● Botanicula, Amanita Design, 2012.

● Spore, Will Wright, 2008.

Literatura przedmiotu (wybrana):

● A. Bucknell, Ecological World-Building: From Science Fiction to Virtual Reality, “Serpentine”, 2021, https://www.serpentinegaller

ies.org/art-and-ideas/ecological-world-building-from-science-fiction-to-virtual-reality/ .

● R. Braidotti, Polityka życia jako bios i zoe, tłum. I. Holewiński, “Machina Myśli”, 2018, http://machinamysli.org/wp-content/uploads/

2019/01/Braidotti_Bios-zoe.pdf

● J. Dweyer, Where the Wild Books Are: A Field Guide to Ecofiction, University of Nevada Press.

● D. Haraway, When Species Meet, University of Minnesota Press, 2007 i inne tejże autorki.

● T. Morton, Dark Ecology, Columbia University Press, 2018. oraz inne tegoż autora.

● Biblioteka portalu Dragon Fly - An Exploration of Eco fiction: https://dragonfly.eco/

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć:

Student posiada podstawowe umiejętności analizy i interpretacji tekstu naukowego, w tym naukowej literatury anglojęzycznej. .

Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu nauk o kulturze oraz teorii sztuki.

Student potrafi dokonać samodzielnej interpretacji dzieła sztuki lub zjawiska kulturowego w oparciu o różne konteksty teoretyczne.

Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się dla przedmiotu:

K_W04 rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych

K_U01 potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

K_U02 potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_U06 potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie

K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej

K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenie podlega:

- aktywny udział w zajęciach: merytoryczny udział w dyskusji oraz znajomość tekstów źródłowych (25%)

- wykonanie zadań cząstkowych (25%)

- wykonanie projektu końcowego (50%)

Dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych: 2.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Magdalena Krzosek-Hołody
Group instructors: Magdalena Krzosek-Hołody
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)