University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Form-Structure-Deconstruction: 20th-Century Literary Theories from Formalism to Poststructuralism

General data

Course ID: 3700-AL-FSDTL-QHU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Form-Structure-Deconstruction: 20th-Century Literary Theories from Formalism to Poststructuralism
Name in Polish: Forma-Struktura-Dekonstrukcja: Teorie literatury w XX wieku, od formalizmu do poststrukturalizmu
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty do humanistycznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 (wybrane artykuły w języku angielskim)

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest przegląd najważniejszych teorii literatury XX wieku od zwrotu antypozytywistycznego i skierowania uwagi na formę i język dzieła, poprzez naukowe modele systemu literatury wyrastające na gruncie strukturalizmu, aż po kryzys teorii towarzyszący przełomowi poststrukturalistycznemu. Omówione zostaną teksty literaturoznawców, językoznawców i filozofów XX wieku, które okazały się przełomowe dla badań nad literaturą w XX wieku. Zastanowimy się również w jakiej relacji do teorii dwudziestowiecznych pozostają współczesne badania literaturoznawcze spod znaku zwrotu kulturowego i posthumanizmu.

Full description: (in Polish)

Wiek XX w badaniach literaturoznawczych to wiek teorii. Kurs śledzi główne linie rozwoju w dwudziestowiecznych teoriach literatury od zwrotu antypozytywistycznego do przełomu poststrukturalistycznego, ze szczególnym naciskiem na teorie wyrosłe na gruncie zainteresowań językiem i językoznawstwem strukturalnym. Punktem wyjścia będą postulaty rosyjskich formalistów ogłoszone w drugiej dekadzie XX w., dotyczące między innymi poszukiwania cech specyficznych dla języka poetyckiego odróżniających go od języka praktycznego. Postulaty formalistów rosyjskich porównamy z rozwijającym się niemal równolegle formalizmem anglo-amerykańskim, znanym jako Nowa Krytyka i znaczeniem tej szkoły dla rozumienia badań literackich jako odrębnej dyscypliny i wprowadzenia nowych metod nauczania o literaturze. Znaczna część kursu poświęcona będzie omówieniu różnych aspektów myśli strukturalistycznej w literaturoznawstwie, u podstaw której leżą koncepcje językoznawstwa strukturalnego Ferdinanda de Saussure’a i antropologia strukturalna Claude’a Lévi-Straussa. Metoda strukturalistyczna w badaniach językoznawczych stała się źródłem inspiracji dla badaczy literatury. Koncepcję języka jako systemu oraz metody badań językoznawczych przeniesiono na grunt badań literaturoznawczych, próbując w ten sposób dać wiedzy o literaturze solidne podstawy naukowe. Wsłuchamy się również w głosy krytyczne wobec strukturalizmu, które pojawiły się w szeregach krytyków należących do tej szkoły w szczytowym momencie jej rozwoju, i które ostatecznie doprowadziły do przełomu postsrukturalistycznego. Przyjrzymy się również specyficznej „rozbiórce” kanonicznych tekstów strukturalizmu dokonanej przez Derridę za pomocą metody dekonstrukcjonistycznej oraz zastosowaniu tej metody w interpretacji literatury przez krytyków szkoły z Yale. Podsumowując, zastanowimy się, co z omawianych teorii i postulatów pozostało w dzisiejszych badaniach literaturoznawczych i myśleniu o literaturze.

Na zajęciach oprócz tekstów teoretycznych przeczytamy również kilka przykładów interpretacji tekstów literackich dokonanych w duchu omawianych teorii.

Bibliography:

Antologie i opracowania:

• The Critical Tradition, D. H. Richter (ed.)

• The Norton Anthology of Theory and Criticism, 2001.

• Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. H. Markiewicz (t. 1-5)

• Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006

• Anna Burzyńska, Pomiędzy strukturalizmem i poststrukturalizmem: przypadek Rolanda Barthesa, 2001.

• Robert Young, Poststructuralism: The End of Theory, „Oxford Literary Review”, 1982, Vol. 5.

• Kryzys czy przełom. Studia z teorii i historii literatury, M. Lubelska, A. Łebkowska, 1994.

• Po strukturalizmie. Współczesne badania teoretycznoliterackie, red. R. Nycz, 1992.

Szczegółowa lista tekstów omawianych na zajęciach znajduje się w części opisowej dotyczącej zakresu tematów realizowanych w aktualnym cyklu dydaktycznym

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Absolwent

• zna podstawową terminologię nauk humanistycznych w zakresie teorii literatury i badań literackich i rozumie ich rolę kulturze

• Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury, w szczególności tekstów teoretyczno-literackich

• Zna podstawowe kierunki badań literaturoznawczych i ich związki z innymi dyscyplinami

Umiejętności

Absolwent

• potrafi dokonywać analizy tekstów naukowych (w szczególności tekstów teoretycznoliterackich) za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

• rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

• uczestniczyć w dyskusjach na temat teorii literatury, ich związków z innymi dyscyplinami i roli w kulturze

Kompetencje społeczne

Absolwent

• jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych:

20% aktywny udział w dyskusji w czasie zajęć

20% krótki esej polemiczny odnoszący się do wybranego tekstu omawianego na zajęciach (do 500 słów)

60% Egzamin (test końcowy sprawdzający umiejętność rozpoznania omawianych założeń teoretycznych w tekstach krytyczno- i teoretyczno-literackich; głównie pytania zamknięte)

Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze

Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia poprawkowego jest złożenie wszystkich prac najpóźniej do końca poprawkowej sesji egzaminacyjnej semestru letniego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)