Form-Structure-Deconstruction: 20th-Century Literary Theories from Formalism to Poststructuralism
General data
Course ID: | 3700-AL-FSDTL-QHU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Form-Structure-Deconstruction: 20th-Century Literary Theories from Formalism to Poststructuralism |
Name in Polish: | Forma-Struktura-Dekonstrukcja: Teorie literatury w XX wieku, od formalizmu do poststrukturalizmu |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do humanistycznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 (wybrane artykuły w języku angielskim) |
Short description: |
(in Polish) Celem kursu jest przegląd najważniejszych teorii literatury XX wieku od zwrotu antypozytywistycznego i skierowania uwagi na formę i język dzieła, poprzez naukowe modele systemu literatury wyrastające na gruncie strukturalizmu, aż po kryzys teorii towarzyszący przełomowi poststrukturalistycznemu. Omówione zostaną teksty literaturoznawców, językoznawców i filozofów XX wieku, które okazały się przełomowe dla badań nad literaturą w XX wieku. Zastanowimy się również w jakiej relacji do teorii dwudziestowiecznych pozostają współczesne badania literaturoznawcze spod znaku zwrotu kulturowego i posthumanizmu. |
Full description: |
(in Polish) Wiek XX w badaniach literaturoznawczych to wiek teorii. Kurs śledzi główne linie rozwoju w dwudziestowiecznych teoriach literatury od zwrotu antypozytywistycznego do przełomu poststrukturalistycznego, ze szczególnym naciskiem na teorie wyrosłe na gruncie zainteresowań językiem i językoznawstwem strukturalnym. Punktem wyjścia będą postulaty rosyjskich formalistów ogłoszone w drugiej dekadzie XX w., dotyczące między innymi poszukiwania cech specyficznych dla języka poetyckiego odróżniających go od języka praktycznego. Postulaty formalistów rosyjskich porównamy z rozwijającym się niemal równolegle formalizmem anglo-amerykańskim, znanym jako Nowa Krytyka i znaczeniem tej szkoły dla rozumienia badań literackich jako odrębnej dyscypliny i wprowadzenia nowych metod nauczania o literaturze. Znaczna część kursu poświęcona będzie omówieniu różnych aspektów myśli strukturalistycznej w literaturoznawstwie, u podstaw której leżą koncepcje językoznawstwa strukturalnego Ferdinanda de Saussure’a i antropologia strukturalna Claude’a Lévi-Straussa. Metoda strukturalistyczna w badaniach językoznawczych stała się źródłem inspiracji dla badaczy literatury. Koncepcję języka jako systemu oraz metody badań językoznawczych przeniesiono na grunt badań literaturoznawczych, próbując w ten sposób dać wiedzy o literaturze solidne podstawy naukowe. Wsłuchamy się również w głosy krytyczne wobec strukturalizmu, które pojawiły się w szeregach krytyków należących do tej szkoły w szczytowym momencie jej rozwoju, i które ostatecznie doprowadziły do przełomu postsrukturalistycznego. Przyjrzymy się również specyficznej „rozbiórce” kanonicznych tekstów strukturalizmu dokonanej przez Derridę za pomocą metody dekonstrukcjonistycznej oraz zastosowaniu tej metody w interpretacji literatury przez krytyków szkoły z Yale. Podsumowując, zastanowimy się, co z omawianych teorii i postulatów pozostało w dzisiejszych badaniach literaturoznawczych i myśleniu o literaturze. Na zajęciach oprócz tekstów teoretycznych przeczytamy również kilka przykładów interpretacji tekstów literackich dokonanych w duchu omawianych teorii. |
Bibliography: |
Antologie i opracowania: • The Critical Tradition, D. H. Richter (ed.) • The Norton Anthology of Theory and Criticism, 2001. • Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. H. Markiewicz (t. 1-5) • Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006 • Anna Burzyńska, Pomiędzy strukturalizmem i poststrukturalizmem: przypadek Rolanda Barthesa, 2001. • Robert Young, Poststructuralism: The End of Theory, „Oxford Literary Review”, 1982, Vol. 5. • Kryzys czy przełom. Studia z teorii i historii literatury, M. Lubelska, A. Łebkowska, 1994. • Po strukturalizmie. Współczesne badania teoretycznoliterackie, red. R. Nycz, 1992. Szczegółowa lista tekstów omawianych na zajęciach znajduje się w części opisowej dotyczącej zakresu tematów realizowanych w aktualnym cyklu dydaktycznym |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Absolwent • zna podstawową terminologię nauk humanistycznych w zakresie teorii literatury i badań literackich i rozumie ich rolę kulturze • Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury, w szczególności tekstów teoretyczno-literackich • Zna podstawowe kierunki badań literaturoznawczych i ich związki z innymi dyscyplinami Umiejętności Absolwent • potrafi dokonywać analizy tekstów naukowych (w szczególności tekstów teoretycznoliterackich) za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych • rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności • uczestniczyć w dyskusjach na temat teorii literatury, ich związków z innymi dyscyplinami i roli w kulturze Kompetencje społeczne Absolwent • jest gotów do poznawania nowych metod badawczych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych: 20% aktywny udział w dyskusji w czasie zajęć 20% krótki esej polemiczny odnoszący się do wybranego tekstu omawianego na zajęciach (do 500 słów) 60% Egzamin (test końcowy sprawdzający umiejętność rozpoznania omawianych założeń teoretycznych w tekstach krytyczno- i teoretyczno-literackich; głównie pytania zamknięte) Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia poprawkowego jest złożenie wszystkich prac najpóźniej do końca poprawkowej sesji egzaminacyjnej semestru letniego. |
Copyright by University of Warsaw.