University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Photography-the power of communication, the power of persvasion

General data

Course ID: 3700-AL-FSPSP-qTM
Erasmus code / ISCED: 03.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0211) Audio-visual techniques and media production The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Photography-the power of communication, the power of persvasion
Name in Polish: Fotografia – siła przekazu, siła perswazji
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Mile widziana znajomość angielskiego i/lub francuskiego B2.

Short description: (in Polish)

Fotografia jako medium jest silnym narzędziem przekazu, ale nie należy zapominać, iż jest to zarazem praktyka społeczna. Jej szybka ewolucja (od fotografii analogowej do cyfrowej) i mnogość sposobów rozpowszechniania (w gazecie, w galerii, na smartofnie...) sprawia, iż teraz bardziej niż kiedykolwiek potrzebna jest refleksja nad jej użyciem.

Kurs ma na celu przybliżenie fotografii jako praktyki społecznej bazując na opracowaniach teoretycznych i praktycznej analizie zdjęć. Podejście kulturoznawcze pozwoli na przyjrzenie się jak historyczne dokonania techniczne, nurty estetyczne, demokratyzacja użycia aparatu, sposoby prezentacji wpłynęły na dzisiejszą fotografię. Omówione zostaną również różne aspekty współczesnych praktyk fotograficznych: utylitarność, podatność na propagandę, autoprezentacja, czy użycie fotografii jako neoliberalnej waluty.

Full description: (in Polish)

Użycie fotografii zmieniało się na przestrzeni wieków, od momentu jej wynalezienia do czasów obecnych. Fotografia nie może być postrzegana tylko i wyłącznie jako obiektywne narzędzie przekazu – jej nieodłącznym elementem jest prezentowanie świata z pewnej perspektywy i pewnym celu. Kurs będzie koncentrował się na rozwoju technik fotograficznych i przemianie sposobów patrzenia na przestrzeni dekad, co umożliwi dostrzeżenie powiązań między przeszłością fotografii a teraźniejszymi praktykami. Kurs ma na celu przybliżenie fotografii jako praktyki społecznej, w tym jej strony artystycznej i reporterskiej. Refleksja nad rolą fotografii jest niezwykle ważna w erze photoshopa, fake newsów i powierzchownej lektury, a także w obliczu przeniesienia dużej części aktywności do trybu zdalnego. Celem zajęć będzie określenie miejsca współczesnych praktyk fotograficznych w kulturze.

By pełniej zrozumieć jak używana jest fotografia spojrzymy na nią pod kątem, m.in.: sposobu rozpowszechniania, rodzaju tematyki, stylu i perspektywy autora, konwencji, doboru techniki i sprzętu, a także towarzyszącej jej narracji.

Podejście kulturoznawcze pozwoli na przyjrzenie się jak historyczne dokonania techniczne, nurty estetyczne, demokratyzacja użycia aparatu, sposoby prezentacji wpłynęły na dzisiejszą fotografię. Omówione zostaną również różne aspekty współczesnych praktyk fotograficznych: utylitarność, podatność na propagandę, autoprezentacja, czy użycie fotografii jako neoliberalnej waluty.

Dyskusje będą oparte na uznanych tekstach teoretycznych, wypowiedziach fotografów i licznych przykładach fotografii.

Kurs ma charakter przeglądowy – dobór tematów będzie ustalony ze studentami w zależności od potrzeb i zainteresowań. Czas na przygotowanie się do zaliczenia szacowany jest na około 80 godzin (praca na zajęciach, praca samodzielna, przygotowanie do zaliczenia).

Bibliography:

Wybrane rozdziały:

Praca zbiorowa (1996). Fotografia XX wieku (tytuł oryginalny: Photographie des 20. Jahrhunderts). Muzeum Ludwig w Kolonii.

Barthes, R. (2011) Światło obrazu. Uwagi o fotografii (tytuł oryginalny: La chambre claire). Aletheia.

Cotton, C. (2009). The photograph as contemporary art. Thames & Hudson.

Rouillé , A. (2020). Fotografia cyfrowa. Siła neoliberalna (tytuł oryginalny: La Photo numérique. Une force néolibérale). L'Échappée.

Rouillé , A. (2017). Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną (tytuł oryginalny: La photographie). Universitas.

Sontag, S. (1986). O fotografii (tytuł oryginalny: On photography). Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe.

Learning outcomes: (in Polish)

Zajęcia są skierowane dla osób na studiach licenjackich. Studenci uczęszczający na niniejsze zajęcia poszerzą swoją wiedzę w następujących obszarach: znajomość teorii fotografii, znajomość technik fotograficznych, znajomość narzędzi badań kulturoznawczych (K_W01, K_W05, K_K03). Kurs ma na celu wzbogacenie warsztatu studenta o następujące kompetencje: analiza tekstów teoretycznych związanych z fotografią (K_U13, K_K04), samodzielna redakcja tekstu (K_U01, K_U12, K_K05), analiza tekstów kultury (K_W09, K_U02, K_U07). Ponadto, studenci będą mieli okazję by uczestniczyć w debacie akademickiej (K_U06, K_U05).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywność na zajęciach (przygotowanie do zajęć, udział w debatach, dodatkowa aktywność)

Do wyboru: 1. esej (na temat wybrany przez studenta, zaakceptowany przez wykładowcę; objętość maksymalnie 3 do max 5 stron. czcionką Times New Roman rozmiar 11) lub 2. kolokwium z otwartymi pytaniami (własna analiza przypadku oparta na wiedzy teoretycznej wyniesionej z zajęć).

W obu przypadkach prace będą oceniane pod względem: kompozycji pracy, oryginalności myśli, odniesień bibliograficznych.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)