University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History and the Present Day of Intelligence and Counterintelligence as Dispositional Services of a Modern State and Non-state Network Organizations

General data

Course ID: 3700-AL-HWW-qDP
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History and the Present Day of Intelligence and Counterintelligence as Dispositional Services of a Modern State and Non-state Network Organizations
Name in Polish: Historia i współczesność wywiadu i kontrwywiadu jako służb dyspozycyjnych nowoczesnego państwa i niepaństwowych organizacji sieciowych.
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Nie stawiam żadnych wymogów formalnych. Pozyskane wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne będą przydatne zarówno na I jak i II etapie kształcenia akademickiego.

Bardzo pomocna, zwłaszcza na etapie pisania pracy zaliczeniowej, będzie praktyczna znajomość języków obcych, przede wszystkim angielskiego, rosyjskiego, niNa zajęcia zapraszam przede wszystkim studentów zainteresowanych relacjami polityki i życia społecznego, w szczególności tych zainteresowanych poznaniem rzeczywistych mechanizmów funkcjonowania służb dyspozycyjnych państwa, a także niepaństwowych organizacji sieciowych wszystkim na polu wywiadu i kontrwywiadu. Dekonstrukcja otaczającej je mitologii jest jednym z celów zajęć i pozwoli na rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia.

Kurs będzie szczególnie interesujący dla osób zainteresowanych karierą w dyplomacji, dziennikarstwie (w tym zwłaszcza o profilu międzynarodowym) i szeroko rozumianej administracji państwowej.


Short description: (in Polish)

W wyniku udziału w zajęciach, student dowie się jak funkcjonują podobne służby. Zrozumie ich podstawowe definicje i zasadnicze role pełnione przez nie w systemie bezpieczeństwa państwa (prognostyczną, informacyjną i obronną). W oparciu o rzeczywiste przykłady (case studies) dowie się o metodach pracy operacyjnej wywiadu i kontrwywiadu, a także zapozna się z mechanizmem cyklu wywiadowczego (aspekt paranaukowy i informacyjny). Będzie rozumiał takie kategorie jak HUMINT, OSINT czy SIGINT, WN-T czy WTO. W oparciu o pozyskaną wiedzę student będzie odróżniał rzeczywistość funkcjonowania podobnych służb od otaczających je mitów kreowanych przez kulturę popularną i media, będzie potrafił prawidłowo ocenić dane pochodzące z podobnych źródeł, wreszcie, co najważniejsze, zidentyfikować ewentualne zagrożenia płynące z ich strony w jego przyszłej pracy zawodowej.

Full description: (in Polish)

W wyniku udziału w zajęciach student dowie się jak funkcjonują podobne służby. Zrozumie ich podstawowe definicje i zasadnicze role pełnione przez nie w systemie bezpieczeństwa państwa (prognostyczną, informacyjną i obronną). W oparciu o rzeczywiste przykłady (case studies) dowie się o metodach pracy operacyjnej wywiadu i kontrwywiadu, a także zapozna się z mechanizmem cyklu wywiadowczego. A więc określenia potrzeb informacyjnych danego kraju przez decydentów korzystających z pracy wywiadu bądź nim zarządzających (tasking), następnie pozyskiwanie w ten czy inny sposób interesujących „informacji wywiadowczych” (collection), potem przetwarzania i wprowadzanie owych informacji do baz danych (collation), następnie oceny i opracowania zdobytych danych w postaci gotowych raportów, informacji i analiz (analysis), wreszcie przekazanie ich do użytku odbiorcom informacji wywiadu (dissemination), zazwyczaj tożsamych

z przywołanymi wyżej decydentami. Na tym cykl się zamyka.

Będzie też rozumiał takie kategorie jak HUMINT (wywiad oparty na osobowych źródłach informacji), OSINT (wywiad oparty na materiałach jawnoźródłowych), SIGINT (wywiad polegający na przechwycie obcej komunikacji), WN-T (wywiad naukowo-techniczny) czy WTO (wywiadowcza technika operacyjna).

W oparciu o pozyskaną wiedzę student będzie odróżniał rzeczywistość funkcjonowania podobnych służb od otaczających je mitów kreowanych przez kulturę popularną i media, będzie potrafił prawidłowo ocenić dane pochodzące z podobnych źródeł, wreszcie, co najważniejsze, zidentyfikować ewentualne zagrożenia płynące z ich strony w jego przyszłej pracy zawodowej.

Pozna w detalach i będzie w stanie krytycznie ocenić najbardziej znane przypadki (operacje) o charakterze wywiadowczym i kontrwywiadowczym (sprawa Dreyfusa, afera Maty Hari, rola wywiadu w wojnie polsko-bolszewickiej, sprawa Enigmy, sprawa rtm. J. Sosnowskiego, sprawa Tadeusza Kobylańskiego, afera „Triest” (Trust), sprawa kręgu z Cambridge i epoka „wielkich nielegałów” wywiadu sowieckiego, brytyjski system podwójnych agentów, itd.)

W trakcie zajęć (wykładów i pokazów filmowych, w tym odtajnionych filmów operacyjnych) poruszone zostaną następujące bloki zagadnień:

1. Podstawowe definicje i pojęcia związane z pracą wywiadu i kontrwywiadu. Anglosaskie szkoły badań na wywiadem i kontrwywiadem („wewnętrzna” i „zewnętrzna”, „brytyjska” i „amerykańska”). Polskie badania nad wywiadem i kontrwywiadem w ramach Europejskiej Szkoły Badań nad Wywiadem.

2. Źródła informacji w wywiadzie i w kontrwywiadzie (HUMINT, SIGINT, OSINT). Rozróżnianie pojęć „agenta” i „kontaktu informacyjnego”.

3. Środki i metody pracy operacyjnej wywiadu i kontrwywiadu (wywiadowcza technika operacyjna (WTO), środki łączności, obserwacja zewnętrzna, inspiracja, dezinformacja, gry operacyjne)

4. Wywiad jako specyficzna instytucja naukowa (analityczna). Cykl wywiadowczy (System EPIW – Elektroniczne przetwarzanie informacji wywiadowczych). Specyfika pracy analityków wywiadu i kontrwywiadu.

5. Wywiad Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny (przypadek schyłkowej epoki PRL)

6. Metody pracy operacyjnej kontrwywiadu. Kontrwywiadowcze kombinacje operacyjne („Triest”, brytyjski system podwójnych agentów (Double Cross), V Komenda WiN, Operacja „Cezary”, Afera Bergu)

7. Specyfika wywiadów i kontrwywiadów w państwach niedemokratycznych w tym służb typu sowieckiego. Przypadki „Nielegałów” i „środków aktywnych”. Pojęcie „interpenetracji” bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego.

8. Specyfika wywiadów i kontrwywiadów w państwach demokratycznych. Etyka w służbach specjalnych; problem zagrożenia terrorystycznego; zagrożenia asymetryczne.

9. Polski wywiad i kontrwywiad historia, specyfika, otoczenie prawne; zagadnienie „wywiadu społecznego”; słabości i silne strony przedwojenna „dwójka”, mit „Enigmy”, wywiad polskiego państwa podziemnego, wywiad PRL.

Wykład z elementami konwersatorium i pokazami filmowymi w formie stacjonarnej.

W przypadku obostrzeń pandemicznych możliwe jest prowadzenie zajęć w sposób zdalny

Bibliography:

Literatura obowiązkowa:

Władysław Bułhak, Ujęcia teoretyczne, metodologiczne i komparatystyczne jako punkt odniesienia w badaniach nad wywiadem cywilnym w strukturze aparatu bezpieczeństwa PRL w latach 1954–1990 [w:] Archiwalia komunistycznego aparatu represji-zagadnienia źródłoznawcze, red. F. Musiał, IPN, Kraków 2012, s. 127-151.

W. Bułhak, Wywiad PRL a Watykan, IPN, Warszawa 2019 (odpowiednie fragmenty).

Artur Gruszczak, Studia wywiadowcze jako poddyscyplina nauk o bezpieczeństwie: kierunki rozwoju, [w:] Bezpieczeństwo. Dyscyplina nauki wobec funkcjonowania państwa, red. Elżbieta Kużelewska, Ryszard Skarzyński, Agencja Wydawnicza Ekopress, Białystok 2018, s. 65-84.

Michael Herman, Potęga wywiadu, Bellona, Warszawa, 2002 (odpowiednie fragmenty).

Jan Larecki, Wielki leksykon tajnych służb świata: organizacje wywiadu, kontrwywiadu i policji politycznych, terminologia profesjonalna i żargon operacyjny, Rytm, Warszawa, 2017 (wyd. 2, poszerzone) – odpowiednie hasła.

Wojciech Martynowicz, Dyskretny urok analizy wywiadowczej. Okiem praktyka, Wywiad i kontrwywiad w polityce międzynarowej na przełomie XX i XXI wieku, red. M. Górka, Warszawa 2016, Difin, s.83-98.

Mirosław Minkina, Sztuka wywiadu w państwie współczesnym, Bellona i Rytm, Warszawa, 2014 (odpowiednie fragmenty).

Filip Musiał, Podręcznik bezpieki, IPN, Kraków 2007 (odpowiednie fragmenty).

Bolesław Piasecki, Kontrwywiad. Atak i obrona, LTW, Łomianki 2021 (odpowiednie fragmenty).

Literatura uzupełniająca:

Christopher Andrew, Wasilj Mitrochin, Archiwum Mitrochina. KGB w Europie i na Zachodzie, Rebis, t. 1, Poznań 2009.

Tomasz Awłasiewicz, Największa tajemnica służb specjalnych PRL, Agora, Warszawa 2021.

Władysław Bułhak, Patryk Pleskot, Szpiedzy PRL-u, Znak-Horyzont, Kraków 2014.

Władysław Bułhak, Andrzej Krzystof Kunert, Kontrwywiad podziemnej Warszawy. Struktura, zadania i obsada personalna kontrwywiadu Komendy Głównej, Obszaru Warszawa i Okręgu Warszawa ZWZ-AK w latach 1939–1944 [w:] Wywiad i kontrwywiad Armii Krajowej, red. W. Bułhak, Warszawa 2008, s. 239–373.

Sławomir Cenckiewicz, Długie ramię Moskwy. Wywiad wojskowy Polski Ludowej 1943–1990, Wydawnictwo Zysk, Poznań 2011.

John Hughes-Wilson, Największe błędy wywiadów świata, Bellona, Warszawa 2002.

Piotr Matusak, Wywiad Związku Walki Zbrojnej-Armii Krajowej 1939-1945, LSW, Warszawa 2002.

Andrzej Misiuk, Służby specjalne II Rzeczypospolitej, Bellona, Warszawa 1998.

Piotr Pogonowski, Nadzór nad służbami specjalnymi a bezpieczeństwo państwa na tle doświadczeń krajów demokratycznych [w:] Interdyscyplinarność nauk o bezpieczeństwie. Paradygmat. Wiedza. Demarkacja, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.

Zbigniew Siemiątkowski, Wywiad a władza. Wywiad cywilny w systemie sprawowania władzy politycznej PRL, APSRA-JR, Warszawa 2009.

Sabataj Szawit, Byłem szefem Mossadu. Gra o bezpieczny Izrael, Wydawnictwo Dolnośląskie,

Calder Walton, Imperium tajemnic. Brytyjski wywiad, zimna wojna i upadek imperium, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2015.

Peter Wright, Łowca szpiegów. Autobiografia oficera brytyjskiego kontrwywiadu, Officina, Warszawa 1991.

[Podaję wyłącznie pozycje w języku polskim]

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

K_W02 zna i stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_W03 zna i rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_W04 zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych

K_W05 ma wiedzę o najnowszych metodach badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

Umiejętności:

K_U01 potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny

K_U02 potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych

K_U03 potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej

K_U04 potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_U05 wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury

K_U06 uczestniczy w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych

K_U07 przygotowuje prace pisemne spełniające wymogi stawiane pracom akademickim z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej

K_U08 potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym

K_U10 potrafi przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców

K_U11 rozumie i stosuje reguły pracy zespołowej

Kompetencje społeczne:

K_K02 jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze

K_K03 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań

K_K05 szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą do zaliczenia będzie udział w zajęciach (weryfikowany w oparciu o listę obecności) a także ocena przez wykładowcę pisemnej pracy w postaci eseju o objętości 2000-3000 słów. Temat pracy i obowiązkowa literatura uzgodniona z wykładowcą.

Przy ocenie pracy będą brane pod uwagę: wiedza, sposób analizy i wykorzystania materiałów źródłowych, język i styl łącznie z umiejętność posługiwania się aparatem naukowym.

Student otrzyma ocenę zwrotną (feedback) w zakresie:

• samodzielnego myślenia (krytycyzm, analiza, interpretacja, logika, argumentacja, ewaluacja-własna ocena, umiejętność wyrażenia własnego zdania, metoda porównawcza, kontrargumenty i ich zbijanie)

• zrozumienia materii (ścisłość faktograficzna, erudycja, rozumienie podstawowych zagadnień i szerszego kontekstu)

• stylu (struktura tekstu, jasność wywodu, sformułowanie pytań badawczych, abstrakt, słowa klucze, aparat naukowy etc.).

Najlepsze eseje, po odpowiednim rozwinięciu, mogą być zaproponowane do publikacji w odpowiednich czasopismach naukowych.

Zakres ocen wyrażany opisowo (celujący – 6, bardzo dobry – 5, średni 4-3, poniżej oczekiwań 2-1).

W przypadku ocen poniżej oczekiwań (poprawka) zaliczenie w postaci egzaminu ustnego w oparciu o znajomość literatury obowiązkowej

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)