Alternative History of Cinema
General data
Course ID: | 3700-AL-INNHK-QHU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Alternative History of Cinema |
Name in Polish: | Inna historia kina |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla studentów studiów II stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy (in Polish) Przedmioty do humanistycznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student powinien znać podstawy historii kina (dokładna znajomość nie jest wymagana – najważniejsze konteksty będą omawiane na zajęciach) oraz orientować się w najważniejszych procesach kulturowych XX i XXI wieku. Student powinien również czytać ze zrozumieniem teksty w języku angielskim. Studentom zaleca się równoczesne uczestnicwo w przedmiocie Główne kierunki dziejów kina. |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć studenci poznają te rozdziały historii kinematografii, które – mimo ogromnego znaczenia dla rozwoju medium – rzadko pojawiają się w popularnych podręcznikach oraz programach nauczania. Zajęcia obejmują zarówno kinematografie peryferyjne (m.in. latynoamerykańskie), jak i niesłusznie marginalizowane aspekty największych przemysłów (m.in. amerykańskie kino eksploatacji). W ramach zajęć studenci poznają znaczenie omawianych tematów w szerokim kontekście ewolucji medium, dyskutują też o zasadach rządzących budowaniem historycznofilmowego kanonu i przyczynach marginalizacji poszczególnych zjawisk. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium „Inna historia kina” to zajęcia, które mają na celu zapoznanie studentów z mniej znanymi rozdziałami historii kina oraz krytycznym spojrzeniem na reguły budowania kanonów w badaniach nad filmem. W ramach zajęć studenci dyskutują nad zadaną literaturą przedmiotu oraz filmami, które omawiane są w szerokim kontekście społeczno-polityczno-ekonomicznym i w relacji do najszerzej badanych nurtów historii kina. Każde zajęcia poświęcone są – w miarę możliwości w ujęciu chronologicznym – konkretnemu zjawisku, filmowi lub twórcy i dotyczą zarówno kinematografii peryferyjnych (m.in. wybranych krajów latynoamerykańskich, afrykańskich, azjatyckich), jak i zjawisk zachodzących w ramach największych przemysłów (m.in. amerykańskiemu kinu eksploatacji). Studenci przedstawiają własne wnioski w formie autoreferatów, które poddawane są koleżeńskiej ocenie. Poza udziałem w zajęciach od studentów oczekuje się własnej pracy w wymiarze przynajmniej 30 godzin w semestrze, co daje łącznie około 60 godzin. |
Bibliography: |
Literatura zalecana Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2010. Bordwell David, Thompson Kristin, Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie, przeł. Bogna Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010 Chan Felicia, The international film festival and the making of a national cinema, „Screen” 2011, nr 2 (52), s. 253–260 Falicov Tamara, Migrating from South to North: The Role of Film Festivals in Funding and Shaping Global South Film and Video, [w:] G. Elmer, Ch. H. Davis, J. Marchessault, J. McCullough (red.). Locating Migrating Media, Lexington Books, Lanham 2012, s. 3–19. Galt Rosalind, Schoonover Karl, Introduction: The Impurity of Art Cinema, [w:] Rosalind Galt, Karl Schoonover (red.), Global Art Cinema: New Theories and Histories, Oxford University Press 2010, s. 3–30. Golka Marian, Socjologia sztuki, Difin, Warszawa 2008 Gunning Tom, Jesteśmy tutaj i gdzie indziej. Magia sceniczna końca XIX wieku a pojawienie się (i zanikanie) wirtualnego obrazu jako korzenie kina, "Kultura popularna"; 2014; 3(37):6-17. Hale Randall, Offering Tales They Want To Hear: Transnational European Film Funding as Neo-Orientalism,[w:] Rosalind Galt, Karl Schoonover (red.), Global Art Cinema: New Theories and Histories, Oxford University Press 2010, s. 303–319. Kletowski Piotr (red.), Europejskie kino gatunków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016. Lubelski Tadeusz, Sowińska Iwona, Syska Rafał, Historia kina, tom 1-4, Kraków, Universitas. Minkner Kamil, Brazylijskie cinema novo i inne kinematografie Ameryki Łacińskiej, w: Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015. Nagib Lucia, Towards a positive definition of world cinema [w:] Song Hwee Lim (red.), Remapping World Cinema: Identity, Culture and Politics in Film, Stephanie Dennison,, Wallflower Press, London & New York 2006, s. 30–37. Pabiś-Orzeszyna Michał, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. Część pierwsza: bedeker oraz pogodne wołanie o historię teorii i historię historiografii, "EKRANy”nr 6/2013., Pabiś-Orzeszyna Michał, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. Część druga: rewidowanie rewizjonistów, „EKRANy” nr 1/2014. Racięski Bolesław, Demony postępu : "Alucarda, córa ciemności"Juana Lópeza Moctezumy ,[w:]: Kaja Łuczyńska, Marta Stańczyk (red.), Poszukiwacze zaginionych znaczeń : perspektywa (wy)twórcy, odbiorcy i krytyka w badaniach nad kulturą audiowizualną, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, s. 109–119 Shaefer Eric, "Bold! Daring! Shocking! True!": A History of Exploitation Films, 1919-1959, Duke University Press, 1999. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Absolwent: - zna metody analizy i interpretacji tekstów kultur K_W06 - potrafi kontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lekturyK_U02 - potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U05 - jest gotów do poznawania nowych metod badawczych K_K02 - docenia bogactwo kultury K_K06 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wymagania: 1.Uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności). 2. Aktywność. 3. Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Bolesław Racięski | |
Group instructors: | Bolesław Racięski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) W semestrze zimowym 2023/24 przedmiot będzie merytorycznie uzupełniał się z głównymi kierunkami dziejów kina |
Copyright by University of Warsaw.