University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cartographies of environmental humanities

General data

Course ID: 3700-AL-KHS-qZS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Cartographies of environmental humanities
Name in Polish: Kartografie humanistyki środowiskowej
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr letni
(in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest znajomość języka angielskiego na poziomie pozwalającym na czytanie tekstów naukowych.

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu wprowadzenie do nurtów, zagadnień i pojęć rozwijanych w ramach tzw. humanistyki środowiskowej. Rozpoczniemy od ujęcia genealogicznego, badając jak doszło do “zazielenienia” humanistyki, a także zastanowimy się nad rolą humanistyki w dobie kryzysu klimatyczno-środowiskowego, sytuując różne rozgałęzia humanistyki środowiskowej w kontekście badań nad epoką Antropocenu. Po wstępnym rozpoznaniu pola badawczego, przyjrzymy się kolejno kierunkom łączonym z pojęciem humanistyki środowiskowej, zastanawiając się zarazem, czy stanowią one jej część.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu wprowadzenie do nurtów, zagadnień i pojęć rozwijanych w ramach tzw. humanistyki środowiskowej. Rozpoczniemy od ujęcia genealogicznego, badając jak doszło do “zazielenienia” humanistyki, a także zastanowimy się nad rolą humanistyki w dobie kryzysu klimatyczno-środowiskowego, sytuując różne rozgałęzia humanistyki środowiskowej w kontekście badań nad epoką Antropocenu. Po wstępnym rozpoznaniu pola badawczego, przyjrzymy się kolejno kierunkom łączonym z pojęciem humanistyki środowiskowej, zastanawiając się zarazem czy stanowią one jej część.

W trakcie zajęć przyjmiemy perspektywę interdyscyplinarną, sięgając do dziedzin takich jak estetyka, filozofia, kulturoznawstwo, antropologia czy historia.

Zajęcia podzielone będą na bloki tematyczne (dany temat omawiany będzie podczas 2-3 spotkań):

1. Humanistyka środowiskowa - wprowadzenie;

2. Człowiek i inne zwierzęta, czyli humanistyka środowiskowa a animal studies;

3. Sprawczość materii: krytyczny posthumanizm, feministyczny nowy materializm;

4. Petrokultury, czyli humanistyka energii;

5. Błękitna planeta, błękitna humanistyka;

6. Dokąd zmierzamy? Humanistyka przyszłości wobec kryzysu środowiskowego.

Zajęcia prowadzone będą przez dwie prowadzące reprezentujące różne dyscypliny i perspektywy badawcze: kulturoznawczynię zajmującą się głównie animal studies (dr Gabriela Jarzębowska) oraz filozofkę specjalizującą się w posthumanistycznych odczytaniach antropocenu (mgr Maja Rup) co umożliwi komplementarność analiz omawianych problemów.

Bibliography:

Humanistyka środowiskowa - wprowadzenie:

- Czapliński, Przemysław, i inni (red.). 2017. Nowa Humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii. Warszawa: IBL PAN.

- Domańska, Ewa. 2013 „Humanistyka ekologiczna”, w: Teksty Drugie. 1-2: 13-32.

- Horn, Eva, and Hannes Bergthaller. 2020. The Anthropocene. Key Issues for the Humanities. New York: Routledge.

Człowiek i inne zwierzęta, czyli humanistyka środowiskowa a animal studies:

- Bakke, Monika. 2011. „Studia nad zwierzętami: od aktywizmu do akademii i z powrotem?”. Teksty Drugie, (3):193-204.

- DeMello, Margo. 2021. Animals and society: An introduction to human-animal studies. Columbia University Press.

- Wolfe, Cary. 2009. „Human, all too human: “Animal studies” and the humanities”. pmla, 124(2): 564-575.

Sprawczość materii: krytyczny posthumanizm, feministyczny nowy materializm:

- Alaimo, Stacy. 2010. Bodily Natures. Science, environment, and the material Self. Bloomington-Indianapolis: Indiana University Press.

- Barad, Karen. 2007. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham: Duke University Press.

- Braidotii, Rosi. 2014. Po człowieku. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.

- Dipali, Matchur. 2022. Available to be poisoned. Toxicity as a Form of Life. Lanham: Lexington.

- Pasek, Anne. 2021. Carbon Vitalism: Life and the Body in Climate Denial. “Environmental Humanities”. 13(1).

Petrokultury, czyli humanistyka energii:

- Barney, Darin, and Imre Szeman. 2021. “Introduction: From Solar to Solarity.” South Atlantic Quarterly. 120(1): 1–11.

- Bellamy, Brent, and Jeff Diamanti, ed. 2018. Materialism and the Critique of Energy. Chicago: MCM.

- Carlson, Adam, Imre Szeman, and Sheena Wilson, ed. 2017. Petrocultures. Oil, Politics, Culture. Montreal: McGill-Queen’s University Press.

- Coleman, Kevin, James, Daniel (red.). 2021. Capitalism and the camera. Essays on Photography and Extraction. London: Verso.

- Hickel, Jason, and Giorgos Kallis. 2020. “Is Green Growth Possible?”. New Political Economy. 25(4): 469-486.

- LeMenager, Stephanie. 2014. Living Oil. Petroleum Culture in the American Century. New York: Oxford University Press.

- Malm, Andreas. 2016. Fossil Capital. The Rise of Steam Power and the Roots of Global Warming. London-New York: Verso.

- Mulvaney, Dustin. 2019. Solar Power. Innovation, Sustainability, and Environmental Justice. Oakland: University of California Press.

- Timothy, Mitchell. 2011. Carbon Democracy political power in the age of oil. London-New York: Verso.

Błękitna planeta, błękitna humanistyka:

- Naimanis, Astrida. 2017. Bodies of Water. Posthuman Feminist Phenomenology. London-New York: Bloomsbury Publishing.

- Jarosz, Ewelina. 2021. „Błękitna humanistyka: kultura, sztuka i wspólnota”. Przegląd Kulturoznawczy. 48(2): VII–XIV.

Dokąd zmierzamy? Humanistyka przyszłości wobec kryzysu środowiskowego:

- Domańska, Ewa, Słodkowski, Piotr Stobiecka, Monika (red.). 2022. Humanistyka prewencyjna. Warszawa-Poznań: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Poznańskie Centrum Dziedzictwa.

- Tsing, Anna. 2015. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton: Princeton University Press.

Wskazane pozycje stanowią propozycje lektur. Szczegółowa lista ustalona zostanie z osobami uczestniczącymi na początku zajęć.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć:

W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie (K_W01, K_W05, K_W06)

- podstawową terminologię związaną z humanistyką środowiskową, kryzysem klimatycznym i antropocenem oraz rozumie ich rolę kulturze

- podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów związanych z katastrofą klimatyczną

- podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej dotyczące zagadnień dotyczących problematyki klimatycznej

W zakresie umiejętności student/ka potrafi (K_U01, K_U03, K_U07):

- selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji dotyczących katastrofy klimatycznej i antropocenu, pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

- sformułować problem badawczy dotyczący wybranych zagadnień związanych z humanistyką środowiskową

- przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim

W zakresie kompetencji społecznych student/ka(K_K04, K_K11):

- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań

- szanuje etyczny wymiar badań naukowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

- merytoryczny udział w dyskusjach na zajęciach (50%),

- praca pisemna (50%).

Limit nieobecności w semestrze: 2. W przypadku 3-4 nieobecności w semestrze osoba może te nieobecności zaliczyć w formie ustnej (rozmowa o wybranych tekstach). W przypadku więcej niż 4 nieobecności w semestrze nie ma możliwości zaliczenia zajęć.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Gabriela Jarzębowska-Lipińska, Maja Rup
Group instructors: Gabriela Jarzębowska-Lipińska, Maja Rup
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)