Cartographies of environmental humanities
General data
Course ID: | 3700-AL-KHS-qZS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Cartographies of environmental humanities |
Name in Polish: | Kartografie humanistyki środowiskowej |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr letni (in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest znajomość języka angielskiego na poziomie pozwalającym na czytanie tekstów naukowych. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu wprowadzenie do nurtów, zagadnień i pojęć rozwijanych w ramach tzw. humanistyki środowiskowej. Rozpoczniemy od ujęcia genealogicznego, badając jak doszło do “zazielenienia” humanistyki, a także zastanowimy się nad rolą humanistyki w dobie kryzysu klimatyczno-środowiskowego, sytuując różne rozgałęzia humanistyki środowiskowej w kontekście badań nad epoką Antropocenu. Po wstępnym rozpoznaniu pola badawczego, przyjrzymy się kolejno kierunkom łączonym z pojęciem humanistyki środowiskowej, zastanawiając się zarazem, czy stanowią one jej część. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu wprowadzenie do nurtów, zagadnień i pojęć rozwijanych w ramach tzw. humanistyki środowiskowej. Rozpoczniemy od ujęcia genealogicznego, badając jak doszło do “zazielenienia” humanistyki, a także zastanowimy się nad rolą humanistyki w dobie kryzysu klimatyczno-środowiskowego, sytuując różne rozgałęzia humanistyki środowiskowej w kontekście badań nad epoką Antropocenu. Po wstępnym rozpoznaniu pola badawczego, przyjrzymy się kolejno kierunkom łączonym z pojęciem humanistyki środowiskowej, zastanawiając się zarazem czy stanowią one jej część. W trakcie zajęć przyjmiemy perspektywę interdyscyplinarną, sięgając do dziedzin takich jak estetyka, filozofia, kulturoznawstwo, antropologia czy historia. Zajęcia podzielone będą na bloki tematyczne (dany temat omawiany będzie podczas 2-3 spotkań): 1. Humanistyka środowiskowa - wprowadzenie; 2. Człowiek i inne zwierzęta, czyli humanistyka środowiskowa a animal studies; 3. Sprawczość materii: krytyczny posthumanizm, feministyczny nowy materializm; 4. Petrokultury, czyli humanistyka energii; 5. Błękitna planeta, błękitna humanistyka; 6. Dokąd zmierzamy? Humanistyka przyszłości wobec kryzysu środowiskowego. Zajęcia prowadzone będą przez dwie prowadzące reprezentujące różne dyscypliny i perspektywy badawcze: kulturoznawczynię zajmującą się głównie animal studies (dr Gabriela Jarzębowska) oraz filozofkę specjalizującą się w posthumanistycznych odczytaniach antropocenu (mgr Maja Rup) co umożliwi komplementarność analiz omawianych problemów. |
Bibliography: |
Humanistyka środowiskowa - wprowadzenie: - Czapliński, Przemysław, i inni (red.). 2017. Nowa Humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii. Warszawa: IBL PAN. - Domańska, Ewa. 2013 „Humanistyka ekologiczna”, w: Teksty Drugie. 1-2: 13-32. - Horn, Eva, and Hannes Bergthaller. 2020. The Anthropocene. Key Issues for the Humanities. New York: Routledge. Człowiek i inne zwierzęta, czyli humanistyka środowiskowa a animal studies: - Bakke, Monika. 2011. „Studia nad zwierzętami: od aktywizmu do akademii i z powrotem?”. Teksty Drugie, (3):193-204. - DeMello, Margo. 2021. Animals and society: An introduction to human-animal studies. Columbia University Press. - Wolfe, Cary. 2009. „Human, all too human: “Animal studies” and the humanities”. pmla, 124(2): 564-575. Sprawczość materii: krytyczny posthumanizm, feministyczny nowy materializm: - Alaimo, Stacy. 2010. Bodily Natures. Science, environment, and the material Self. Bloomington-Indianapolis: Indiana University Press. - Barad, Karen. 2007. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham: Duke University Press. - Braidotii, Rosi. 2014. Po człowieku. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa. - Dipali, Matchur. 2022. Available to be poisoned. Toxicity as a Form of Life. Lanham: Lexington. - Pasek, Anne. 2021. Carbon Vitalism: Life and the Body in Climate Denial. “Environmental Humanities”. 13(1). Petrokultury, czyli humanistyka energii: - Barney, Darin, and Imre Szeman. 2021. “Introduction: From Solar to Solarity.” South Atlantic Quarterly. 120(1): 1–11. - Bellamy, Brent, and Jeff Diamanti, ed. 2018. Materialism and the Critique of Energy. Chicago: MCM. - Carlson, Adam, Imre Szeman, and Sheena Wilson, ed. 2017. Petrocultures. Oil, Politics, Culture. Montreal: McGill-Queen’s University Press. - Coleman, Kevin, James, Daniel (red.). 2021. Capitalism and the camera. Essays on Photography and Extraction. London: Verso. - Hickel, Jason, and Giorgos Kallis. 2020. “Is Green Growth Possible?”. New Political Economy. 25(4): 469-486. - LeMenager, Stephanie. 2014. Living Oil. Petroleum Culture in the American Century. New York: Oxford University Press. - Malm, Andreas. 2016. Fossil Capital. The Rise of Steam Power and the Roots of Global Warming. London-New York: Verso. - Mulvaney, Dustin. 2019. Solar Power. Innovation, Sustainability, and Environmental Justice. Oakland: University of California Press. - Timothy, Mitchell. 2011. Carbon Democracy political power in the age of oil. London-New York: Verso. Błękitna planeta, błękitna humanistyka: - Naimanis, Astrida. 2017. Bodies of Water. Posthuman Feminist Phenomenology. London-New York: Bloomsbury Publishing. - Jarosz, Ewelina. 2021. „Błękitna humanistyka: kultura, sztuka i wspólnota”. Przegląd Kulturoznawczy. 48(2): VII–XIV. Dokąd zmierzamy? Humanistyka przyszłości wobec kryzysu środowiskowego: - Domańska, Ewa, Słodkowski, Piotr Stobiecka, Monika (red.). 2022. Humanistyka prewencyjna. Warszawa-Poznań: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Poznańskie Centrum Dziedzictwa. - Tsing, Anna. 2015. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton: Princeton University Press. Wskazane pozycje stanowią propozycje lektur. Szczegółowa lista ustalona zostanie z osobami uczestniczącymi na początku zajęć. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć: W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie (K_W01, K_W05, K_W06) - podstawową terminologię związaną z humanistyką środowiskową, kryzysem klimatycznym i antropocenem oraz rozumie ich rolę kulturze - podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów związanych z katastrofą klimatyczną - podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej dotyczące zagadnień dotyczących problematyki klimatycznej W zakresie umiejętności student/ka potrafi (K_U01, K_U03, K_U07): - selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji dotyczących katastrofy klimatycznej i antropocenu, pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych - sformułować problem badawczy dotyczący wybranych zagadnień związanych z humanistyką środowiskową - przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim W zakresie kompetencji społecznych student/ka(K_K04, K_K11): - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań - szanuje etyczny wymiar badań naukowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na zaliczenie przedmiotu składa się: - merytoryczny udział w dyskusjach na zajęciach (50%), - praca pisemna (50%). Limit nieobecności w semestrze: 2. W przypadku 3-4 nieobecności w semestrze osoba może te nieobecności zaliczyć w formie ustnej (rozmowa o wybranych tekstach). W przypadku więcej niż 4 nieobecności w semestrze nie ma możliwości zaliczenia zajęć. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Gabriela Jarzębowska-Lipińska, Maja Rup | |
Group instructors: | Gabriela Jarzębowska-Lipińska, Maja Rup | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.