University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Museums - Ideas, Projects, Stories

General data

Course ID: 3700-AL-MIPH-qTM
Erasmus code / ISCED: 15.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Library, information and archival studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Museums - Ideas, Projects, Stories
Name in Polish: Muzea - idee, projekty, historie
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Theatrum mundi" - I stopień Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia w formie konwersatorium poświęcone będą różnym koncepcjom muzeów, formułowanym od początków ich istnienia jako instytucji publicznych, aż do dziś. Przedmiotem refleksji będą różne typy muzeów- narodowe, sztuki, etnograficzne, historyczne, poznawane na wybranych przykładach. Podczas spotkań analizowane będą różne programy i teorie, np. muzeum partycypacyjnego, muzeum krytycznego.

Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone będą różnym koncepcjom muzeów, formułowanym od początków ich istnienia jako instytucji publicznych, aż do dziś. Punktem wyjścia będą dyskusje na temat prywatnych zbiorów, idei kunstkamery i momentu upubliczniania kolekcji, a zamykać program będą dyskusje o koncepcjach muzeum partycypacyjnego, muzeum krytycznego, muzeum zrównoważonego. Przedmiotem refleksji podczas kolejnych spotkań będą różne typy muzeów- narodowe, sztuki, etnograficzne, historyczne, poznawane na wybranych przykładach. Przewidziane są wizyty w różnych muzeach Warszawy, które pozwolą na przeprowadzenie dyskusji i analiz w przestrzeni ekspozycji. Na zajęcia zapraszani będą goście, kuratorzy, pracownicy muzeów, badacze zainteresowani muzeologią. Na zajęciach analizowane będą różne programy i teorie, np. muzeum partycypacyjnego, muzeum krytycznego.

Bibliography:

Svetlana Alpers, “The Museum as a Way of Seeing”, w: Ivan Karp and Steven D. Lavine (red.) Exhibiting Cultures. The Poetics and Politics of Museum Display, Smithsonian Institution Press 1991

Hans Belting “Contemporary Art and the Museum in the Global Age”, w: Peter Weibel, Andrea Buddensieg (red.), Contemporary Art and the Museum. A Global Perspective, Hatje Cantz, 2007.

Tony Bennett, The Birth of the Museum. History, theory, poli-tics, London and New York 1995

Jean Clair, Kryzys Muzeów, Gdańsk: Słowo/ Obraz Terytoria, 2009

Douglas Crimp, On the Museum’s Ruins, Cambridge MA: The MIT Press, 1997

Carol Duncan, Civilizing Rituals. Inside Public Art Museums, Routledge, 1995.

Carol Duncan and Alan Wallach, “The Universal Survey Museum”, w: Art History, Vol. 3, No. 4, December 1980

Dorota Folga-Januszewska, Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?,

„Muzealnictwo”, 2008, nr 49, s.200-203

Andrzej Kiciński, Muzea - strategie i dylematy rozwoju, Warszawa 2004

Barbara Kirschenblatt-Gimblett, Destination Culture: Tour-ism, Museums, and Heritage, University of California Press, 1998

Janet Marstine „Introduction”, w: Janet Marstine (red.) New Museum. Theory and Practice. An Introduction, Blackwell Publishing, 2005

Arthur Macgregor, Curiosity and Enlightenment: Collectors and Collections from the Sixteenth to Nineteenth Century, Yale 2008

Piotr Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań 2011

Griselda Pollock, Encounters in the Virtual Feminist Museum. Time, Space and the Archive, Routledge, 2007

Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, przekł. Andrzej Pieńkos, Lublin 2001

Maria Popczyk (red.), Muzeum

sztuki. Antologia, Kraków 2005

Maria Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych. Artefakty przyrody i dzieła sztuki, Kraków 2008

Nina Simon, The Participatory Museum, San Francisco 2010

Zdzisław Żygulski, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982

Żygulski Zdzisław (jun.): Nurt romantyczny w muzealnictwie polskim, w: Romantyzm. Studia nad drugą

połową XVIII wieku i wieku XIX, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1967,

Zdzisław Żygulski, Przemiany architektury muzeów,„Muzealnictwo”,2004, nr 45,s.106-124

Learning outcomes: (in Polish)

K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_K04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego

K_K08 docenia bogactwo kultury

K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru. Oceniany jest aktywny udział w dyskusjach, a także praca pisemna składana do końca semestru (temat ustalany z prowadzącą).

Zaliczenie na ocenę (obecność, aktywność i praca zaliczeniowa).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)