Museums - Ideas, Projects, Stories
General data
Course ID: | 3700-AL-MIPH-qTM |
Erasmus code / ISCED: |
15.6
|
Course title: | Museums - Ideas, Projects, Stories |
Name in Polish: | Muzea - idee, projekty, historie |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Theatrum mundi" - I stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia w formie konwersatorium poświęcone będą różnym koncepcjom muzeów, formułowanym od początków ich istnienia jako instytucji publicznych, aż do dziś. Przedmiotem refleksji będą różne typy muzeów- narodowe, sztuki, etnograficzne, historyczne, poznawane na wybranych przykładach. Podczas spotkań analizowane będą różne programy i teorie, np. muzeum partycypacyjnego, muzeum krytycznego. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone będą różnym koncepcjom muzeów, formułowanym od początków ich istnienia jako instytucji publicznych, aż do dziś. Punktem wyjścia będą dyskusje na temat prywatnych zbiorów, idei kunstkamery i momentu upubliczniania kolekcji, a zamykać program będą dyskusje o koncepcjach muzeum partycypacyjnego, muzeum krytycznego, muzeum zrównoważonego. Przedmiotem refleksji podczas kolejnych spotkań będą różne typy muzeów- narodowe, sztuki, etnograficzne, historyczne, poznawane na wybranych przykładach. Przewidziane są wizyty w różnych muzeach Warszawy, które pozwolą na przeprowadzenie dyskusji i analiz w przestrzeni ekspozycji. Na zajęcia zapraszani będą goście, kuratorzy, pracownicy muzeów, badacze zainteresowani muzeologią. Na zajęciach analizowane będą różne programy i teorie, np. muzeum partycypacyjnego, muzeum krytycznego. |
Bibliography: |
Svetlana Alpers, “The Museum as a Way of Seeing”, w: Ivan Karp and Steven D. Lavine (red.) Exhibiting Cultures. The Poetics and Politics of Museum Display, Smithsonian Institution Press 1991 Hans Belting “Contemporary Art and the Museum in the Global Age”, w: Peter Weibel, Andrea Buddensieg (red.), Contemporary Art and the Museum. A Global Perspective, Hatje Cantz, 2007. Tony Bennett, The Birth of the Museum. History, theory, poli-tics, London and New York 1995 Jean Clair, Kryzys Muzeów, Gdańsk: Słowo/ Obraz Terytoria, 2009 Douglas Crimp, On the Museum’s Ruins, Cambridge MA: The MIT Press, 1997 Carol Duncan, Civilizing Rituals. Inside Public Art Museums, Routledge, 1995. Carol Duncan and Alan Wallach, “The Universal Survey Museum”, w: Art History, Vol. 3, No. 4, December 1980 Dorota Folga-Januszewska, Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, „Muzealnictwo”, 2008, nr 49, s.200-203 Andrzej Kiciński, Muzea - strategie i dylematy rozwoju, Warszawa 2004 Barbara Kirschenblatt-Gimblett, Destination Culture: Tour-ism, Museums, and Heritage, University of California Press, 1998 Janet Marstine „Introduction”, w: Janet Marstine (red.) New Museum. Theory and Practice. An Introduction, Blackwell Publishing, 2005 Arthur Macgregor, Curiosity and Enlightenment: Collectors and Collections from the Sixteenth to Nineteenth Century, Yale 2008 Piotr Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań 2011 Griselda Pollock, Encounters in the Virtual Feminist Museum. Time, Space and the Archive, Routledge, 2007 Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, przekł. Andrzej Pieńkos, Lublin 2001 Maria Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005 Maria Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych. Artefakty przyrody i dzieła sztuki, Kraków 2008 Nina Simon, The Participatory Museum, San Francisco 2010 Zdzisław Żygulski, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982 Żygulski Zdzisław (jun.): Nurt romantyczny w muzealnictwie polskim, w: Romantyzm. Studia nad drugą połową XVIII wieku i wieku XIX, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1967, Zdzisław Żygulski, Przemiany architektury muzeów,„Muzealnictwo”,2004, nr 45,s.106-124 |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_K04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego K_K08 docenia bogactwo kultury K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru. Oceniany jest aktywny udział w dyskusjach, a także praca pisemna składana do końca semestru (temat ustalany z prowadzącą). Zaliczenie na ocenę (obecność, aktywność i praca zaliczeniowa). |
Copyright by University of Warsaw.