Our Mythical Childhood: Picture Books
General data
Course ID: | 3700-AL-NMDKO-qKR |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Our Mythical Childhood: Picture Books |
Name in Polish: | Nasze mityczne dzieciństwo: Książki obrazkowe |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Kultury i religie" - I stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przed rozpoczęciem zajęć Student/ka: 1. zna najważniejszych autorów/bohaterów starożytnych oraz podstawowe mity greckie i rzymskie; 2. zna język angielski na poziomie pozwalającym mu/jej śledzić tok dyskusji badaczy, włączać się w dyskusje, a także podejmować próby pisania krótkich tekstów, np. na bloga Our Mythical Childhood (nad poprawnością językową będziemy wspólnie pracować). |
Short description: |
(in Polish) Seminarium poświęcone recepcji antyku ze szczególnym uwzględnieniem tekstów kultury współczesnej przeznaczonych dla młodych odbiorców. Seminarium stanowi część międzynarodowego programu badawczego Our Mythical Childhood... realizowanego na Wydziale „Artes Liberales”. |
Full description: |
(in Polish) Książki obrazkowe – picture booki. Jakie funkcje pełnią? Czy są przeznaczone tylko dla dzieci? Jak stworzyć własną książkę obrazkową? Na te i podobne pytania będziemy szukali odpowiedzi w trakcie seminarium poświęconego recepcji antyku od starożytności po XXI wiek, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów kultury skierowanych do młodych odbiorców. W roku akademickim 2022/2023 w trakcie zajęć skupimy się na książkach obrazkowych inspirowanych kulturą antyczną. Zapoznamy się z najsłynniejszymi, klasycznymi już picture bookami, a także odkryjemy mniej znane, ale równie ciekawe, oraz najnowsze publikacje, które być może staną się kiedyś klasyką gatunku. Czekają nas spotkania z fascynującymi bohaterami książek obrazkowych: od byczka Fernando w jego pacyfistycznej Arkadii, przez Meduzę w trakcie jej pierwszej wizyty u fryzjera, po driady zachęcające do ochrony przyrody. To też okazja, by poznać specyfikę pracy badawczej i zastosować zdobytą wiedzę oraz umiejętności w praktyce, odkrywając ślady obecności starożytnych Greków i Rzymian wokół nas. Poruszymy zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i zajmiemy się analizą konkretnych książek. Wszystko to przygotuje nas do twórczego wyzwania (creative writing) połączonego z nauką zasad pracy redakcyjnej – stworzenia przez Uczestniczki i Uczestników seminarium, w ramach zespołów, które powstaną w trakcie zajęć, własnych książek obrazkowych. Wydział „Artes Liberales” to wyjątkowe miejsce, gdzie badacze i studenci mogą współpracować przy projektach naukowych, tworząc Wspólnotę. Od roku 2012/2013 doświadczamy jej w trakcie realizacji międzynarodowego, interdyscyplinarnego programu badawczego Our Mythical Childhood... – kolejno: w ramach grantu Harvard University Loeb Classical Library Foundation (publikacja z udziałem studentów: www.al.uw.edu.pl/omc_catalogue), w ramach Alexander von Humboldt Foundation Alumni Award for Innovative Networking Initiatives oraz w ramach ERC Consolidator Grant (więcej informacji: http://omc.obta.al.uw.edu.pl/). W trakcie seminarium Studentki i Studenci będą mieli możliwość zgłębiania zagadnień związanych z tematyką programu, a zwłaszcza z metodami Classical Reception Studies oraz badaniami literatury dziecięcej i młodzieżowej. Jako że w programie „Our Mythical Childhood” uczestniczą uczeni z różnych regionów świata (od Ameryki Północnej, przez Europę, Afrykę, po Australię), Studentki i Studenci będą mieli możliwość poznawania różnorodnego dziedzictwa kulturowego i praktycznej nauki współpracy międzykulturowej w duchu wzajemnego zrozumienia i szacunku. Dodatkowe możliwości – w zależności od chęci i potrzeb grupy zajęciowej: Studentki i Studenci będą mogli uczestniczyć w wydarzeniach naukowych i popularyzatorskich odbywających się w ramach projektu. Jest to szansa na konsultacje ze specjalistami, rozwój naukowy i nawiązywanie ciekawych kontaktów naukowych w Polsce i za granicą, a także zdobywanie doświadczeń organizacyjnych i ćwiczenie zdolności językowych oraz kompetencji społecznych, np. Studentki i Studenci mogą uczestniczyć w realizacji cyklu minifilmów „45 Sekund Recepcji” (http://omc.obta.al.uw.edu.pl/45-reception) lub w przygotowywaniu postów na bloga projektu (https://ourmythicalchildhoodblog.wordpress.com/). |
Bibliography: |
1. Teksty źródłowe: książki obrazkowe oraz starożytne przekazy mitologiczne lub historyczne w przekładach. Materiały te będą dostarczane grupie mailowo/udostępniane w czytelni Wydziału. 2. Przykładowe opracowania (nieobowiązkowe): • Arizpe, Evelyn; Farrell, Maureen; McAdam, Julie, eds., Picturebooks: Beyond the Borders of Art, Narrative and Culture, New York, NY–London: Routledge, 2013; • Blackford, Holly Virginia, The Myth of Persephone in Girls’ Fantasy Literature, New York–Oxon: Routledge, 2012; • Colomer, Teresa; Kümmerling-Meibauer, Bettina; Silva-Díaz, Cecilia, eds., New Directions in Picturebook Research, New York, NY–London: Routledge, 2010; • Davidson Reid, Jane; Rohmann, Chris, Classical Mythology in the Arts, 1300-1900s, voll. I–II, Oxford–New York, NY: Oxford University Press, 1993; • Evans, Janet, ed., Challenging and Controversial Picturebooks: Creative and Critical Responses to Visual Texts, New York, NY–London: Routledge, 2015; • Grimal, Pierre, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, polska red. nauk. Jerzy Łanowski, Wrocław et al.: Ossolineum, 1990; • Hardwick, Lorna, Reception Studies, Cambridge: Cambridge University Press, 2003; • Hardwick, Lorna; Harrison, Stephen, eds., Classics in the Modern World: A ‘Democratic Turn’?, Oxford–New York: Oxford University Press, 2013; • Hunt, Peter, ed., International Companion Encyclopedia of Children’s Literature, London–New York: Routledge, 1996; • Kümmerling-Meibauer, Bettina; Meibauer, Jörg; Nachtigäller, Kerstin; Rohlfing, Katharina J., eds., Learning from Picturebooks: Perspectives from Child Development and Literacy Studies, New York, NY–London: Routledge, 2015; • Kümmerling-Meibauer, Bettina, ed., The Routledge Companion to Picturebooks, New York, NY–London: Routledge, 2017; • Lerer, Seth, Children’s Literature: A Reader’s History from Aesop to Harry Potter, Chicago–London: University of Chicago Press, 2008; • Nikolajeva, Maria, How Picturebooks Work, New York, NY–London: Routledge, 2001; • Nodelman, Perry; Hamer, Naomi; Reimer, Mavis, eds., More Words about Pictures. Current Research on Picturebooks and Visual/Verbal Texts for Young People, New York, NY–London: Routledge, 2017; • Nodelman, Perry, The Hidden Adult: Defining Children’s Literature, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2008; • Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina, eds., Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning, New York, NY–London: Routledge, 2021. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu seminarium Student/ka zdobywa następujące efekty kształcenia: Wiedza: • zna najważniejszą terminologię i rozumie mechanizmy recepcji tekstów starożytnych (K_W01); • wyjaśnia związki między charakterem recepcji antyku a przemianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi, które zachodzą w poszczególnych epokach i regionach (K_W04); • zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05); • zna teksty kultury odnoszące się do mitów antycznych i postaci historycznych ujętych w programie seminarium (K_W01); • ma znajomość interdyscyplinarnych metod interpretacji tekstów kultury, czerpiących z tradycji antycznej (K_W07); • zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego (K_W09); • ma wiedzę na temat bieżących wydarzeń kulturalnych, odnoszących się do recepcji antyku, w Polsce i na świecie, zna współczesnych twórców i zjawiska kulturowe (K_W01). Umiejętności: • potrafi przeprowadzać efektywne kwerendy, wykorzystując różne źródła, i potrafi weryfikować ich wiarygodność (K_U01); • potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe badaniom nad recepcją antyku do analizy dzieł sztuki i tekstów naukowych na tematy związane z kulturą antyczną (K_U02); • aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi przy tym odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy (K_U05); • potrafi adekwatnie wybrać i zastosować metody i narzędzia badawcze w celu sformułowania, krytycznego opracowania i interpretacji wybranego zagadnienia związanego z recepcją antyku (K_U03); • potrafi przygotować prezentację ustną na temat recepcji antyku z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorców – w języku polskim i angielskim (K_U09 i K_U10); • potrafi samodzielnie interpretować i analizować w postaci prac pisemnych teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny (K_U07); • potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w językach polskim i angielskim (K_U09); • potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej (K_U12); • potrafi korzystać z najważniejszych cyfrowych narzędzi wyszukiwawczych i baz danych (K_U13). Kompetencje społeczne: • rozumie potrzebę i jest gotów do podejmowania pracy zespołowej, w tym w grupie interdyscyplinarnej (K_K02); • rozumie potrzebę konsultowania się ze specjalistami i kształcenia się przez całe życie (K_K01); • ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy (K_K03); • rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i kontynuowania edukacji na studiach II i III stopnia (K_K01); • szanuje poglądy innych osób i ich różne doświadczenia kulturowe (K_K07); • uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych (K_K07); • rozumie konieczność kierowania i dostosowywania popularyzacji kultury antycznej do różnych kręgów odbiorców i publiczności (K_K04, K_K10); • ma świadomość znaczenia dziedzictwa przeszłości w kulturze współczesnej (K_K09); • ma poczucie odpowiedzialności za przechowanie i popularyzację dziedzictwa antyku z należytą starannością, unikając powierzchowności, błędów i uproszczeń (K_K06) oraz szanując własność intelektualną (K_K12). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 30%; prace pisemne – 40%; prezentacje – 30%. W trakcie zajęć przeprowadzana będzie również kontrola obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze – ponadwymiarowe, dopuszczalne w regulaminie studiów, należy zaliczyć indywidualnie: przygotować dodatkową pracę pisemną lub prezentację). Zaliczenie na ocenę. Prace pisemne obejmują: 1. Dwa „response papers” – po dowolnych zajęciach i na dowolny temat poruszony w trakcie zajęć (ok. 2 str. każdy); 2. Post (ok. 1 str.) potencjalnie na bloga Our Mythical Childhood (https://ourmythicalchildhoodblog.wordpress.com) na temat wybranego picture booka; 3. Książka obrazkowa / picture book – jako projekt zespołowy. |
Copyright by University of Warsaw.