Romanticism in Comic and Film
General data
Course ID: | 3700-AL-RKF-qTM |
Erasmus code / ISCED: |
09.202
|
Course title: | Romanticism in Comic and Film |
Name in Polish: | Romantyzm w komiksie i filmie |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) brak wymagań; mile widziane uczestnictwo w innych zajęciach cyklu romantycznego |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są funkcjonowaniu romantyzmu w tekstach kultury dwóch dziedzin sztuki, które powstały na przełomie XIX i XX wieku, a zatem wiele dekad po periodyzacyjnym końcu epoki romantycznej. Podczas kursu przyglądamy się albumom komiksowym i filmom (serialom), które świadczą o żywotności zarówno konkretnych postaci literackich, jak typów bohaterów i bohaterek ukształtowanych w epoce czy schematów kompozycyjnych; nośności zarówno danych dzieł literackich – i ich podatności adaptacyjnej – czy elementów wyobraźni romantycznej, jak aspektów biografii twórców romantycznych oraz wydarzeń doby romantyzmu. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są funkcjonowaniu romantyzmu w tekstach kultury dwóch dziedzin sztuki, które powstały na przełomie XIX i XX wieku, a zatem wiele dekad po periodyzacyjnym końcu epoki romantycznej. Albumy komiksowe, filmy (w tym seriale) odwołujące się do jej tradycji świadczą same w sobie o trwałości romantycznych kodów kulturowych – przypomnienie tych kodów stanowi jedno z głównych zadań stawianych zajęciom. Przedmiotem zajęć więc są konkretne postacie literackie, którymi interesowały się i interesują kino i komiks (np. potwór Frankensteina); typy bohaterów ukształtowanych w romantyzmie (np. bohater byroniczny, romantyczni szaleńcy) czy schematy kompozycyjne (np. powieść walterscottowska); funkcjonowanie w kinie i komiksie wyobraźni romantycznej, elementów świata przedstawionego charakterystycznych dla dzieł romantyzmu (np. frenezja romantyczna), inspiracje wizualne (otwarte nawiązania do malarstwa Caspara Davida Friedricha czy Grottgera); ironia romantyczna – czy można w niej widzieć poprzedniczkę postmodernizmu? Ważny wątek stanowią oczywiście adaptacje dzieł literackich (a także niezrealizowane projekty oraz adaptacje postulowane przez historyków/czki literatury). Zastanawiamy się również, które wydarzenia historyczne doby romantyzmu – i jak ujmowane – powracają w kinie, komiksie. Biografie których twórców romantycznych inspirują autorów filmowych i komiksowych, a dokładniej: co w tych biografiach jest akcentowane? To, w jaki sposób kino i komiks patrzą na tę tradycję – co (i kiedy, tj. w którym momencie swojego rozwoju jako sztuk) z niej wybierają, jak to przetwarzają, w jakim celu, mówi wiele nie tylko o romantyzmie jako takim i o komiksie i kinie, ale również o potrzebach odbiorców, kondycji kultury danego momentu historycznego, stanowiącej wypadkową szerszych zjawisk politycznych, społecznych, obyczajowych. Spektrum tematów, które pojawiają się przy nawet pobieżnej próbie analizy zagadnień, jest niezwykle szerokie. Obok tropów najbardziej oczywistych zwracają też uwagę zjawiska takie jak manga/anime, gry, komiks undergroundowy z całym zestawem przetworzeń romantycznych motywów, będących często podstawą identyfikacji danego dzieła w obrębie konkretnej stylistyki, nurtu czy podgatunku. |
Bibliography: |
M. Ahmed, Monstrous Imaginaries: The Legacy of Romanticism in Comics, University Press of Mississippi 2020. M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński (red.), Słownik terminów literackich, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, wiele wydań. M. Janion, Wampir. Biografia symboliczna, wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008. A. Kowalczykowa, J. Bachórz (red.), Słownik literatury polskiej XIX wieku, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, wiele wydań. M. Piwińska, Legenda romantyczna i szydercy, PIW, Warszawa 1973. Ł. Kozak, Upiór. Historia naturalna, Fundacja Augusta Hr. Cieszkowskiego, Warszawa 2021. R. Corben, Edgar Allan Poe: Spirits of the Dead, Mucha, Warszawa 2021 N. Steve, B. Wrightson, Frankenstein żyje, żyje!, Kboom, Warszawa 2020 J. O’Barr, Kruk, Wydawnictwo Planeta Komiksów, Warszawa 2018 G. Janusz, K. Gawronkiewicz, Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona, t. 2: Romantyzm. Mandragora 2007. K. Rosiński, K. Gawronkiewicz, Achtung Zelig! Druga wojna, Zin Zin Press, Kultura Gniewu, Poznań-Warszawa 2004. M. Mignola, Hellboy w piekle, Egmont, Warszawa 2021. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W04 Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie K_U10 przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców K_K08 docenia bogactwo kultury K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową wpływ mają: - aktywność (2/3) - ocena z pracy zaliczeniowej/referatu (1/3) Dopuszczalna nieobecność na 4 zajęciach, przy czym nieobecności 3. i 4. muszą zostać zaliczone. zaliczenie na podstawie referatu lub eseju/recenzji wybranego tekstu kultury |
Copyright by University of Warsaw.