A little (alchemy and) chemistry and related sciences for humanities students
General data
Course ID: | 3700-AL-SALCH1-qZS |
Erasmus code / ISCED: |
13.0
|
Course title: | A little (alchemy and) chemistry and related sciences for humanities students |
Name in Polish: | Szczypta (al)chemii i nauk pokrewnych dla humanistów cz.1 |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy (in Polish) Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zakres wiedzy/umiejętności/innych kompetencji, jakie powinien posiadać student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu obejmuje wiedzę wyniesioną z okresu edukacji licealnej oraz posiadanie ciekawości świata. |
Short description: |
(in Polish) Dwuczęściowy wykład zaprezentuje humanistom rozwój Wszechświata od „wielkiego wybuchu” do współczesności, przez ewolucję matematyczną, fizyczną, chemiczną i biologiczną. Przybliżona zostanie filozofia i metodologia uprawiania nauk przyrodniczych oraz wybrane „historie sukcesu”. Omówione zostanie znaczenie nauk ścisłych i przyrodniczych dla rozumienia materii oraz to jak zazębiają się one z naukami humanistycznymi (historią, antropologią kultury, religioznawstwem, psychologią, socjologią itp.) i do czego mogą być humanistom przydatne. Wykład pokazuje świat w perspektywie naszego poznania, na styku racjonalności i metafizyki, w przekroju przez jego trwającą 13,8 mld lat historię. Rozszerzony syllabus: http://www.chem.uw.edu.pl/people/WGrochala/AL_syllabus.pdf |
Full description: |
(in Polish) Nauki humanistyczne vs. przyrodnicze i ścisłe. Hierarchiczna struktura i miejsce nauk w ich piramidzie. Języki nauk. Rewolucje naukowe. Zakres poznania. Moralność nauk. Powstanie Wszechświata, jaki znamy. Narodziny atomów. Powstanie i budowa Układu Słonecznego. Historia planety Ziemia. Geneza pierwiastków chemicznych. Atom i niepodzielność drobin materii. Modele atomu. Jak "wyglądają" i jak duże są atomy? Układ Okresowy Pierwiastków Chemicznych. Jeden czy wielu odkrywców? Cząsteczka chemiczna. Wiązania chemiczne. Misja chemii. Samoorganizacja. Estetyka chemii. Symetria. Kosmochemia. Chemia życia. Skład chemiczny Wszechświata, skorupy ziemskiej i organizmów żywych. Dlaczego węgiel jest podstawa życia? Definicja życia, jego powstanie i ewolucja. Klasyfikacja organizmów żywych. Promieniowanie jonizujące i mutacje. Powstanie Homo sapiens. "Więzy krwi." Mitochondrialne i chromosomalne DNA. Ewolucja umysłowa. Powstanie nauki i religii. |
Bibliography: |
[1] Theodore Gray "Wielka księga pierwiastków, z których zbudowany jest Wszechświat", wyd. Bellona, Warszawa 2011. [2] Bill Bryson "Krótka historia prawie wszystkiego", wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2009. [3] Mircea Eliade "Kowale i alchemicy", wyd. Aletheia, Warszawa 2007. [4] Richard Holmes "Wiek cudów: jak odkrywano piękno i grozę nauki ", wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2010. |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. Wiedza (K_W03, K_W04, K_W06 studia I stopnia, K_W03, K_W05 studia II stopnia): – zna zakres badan, hierarchię, wzajemne powiązania i metodologię nauk przyrodniczych i ścisłych – rozumie ewolucję materii nieożywionej i ożywionej – rozpoznaje ziarnistą budowę materii na różnych poziomach samoorganizacji 2. Umiejętności (K_U01 i K_U05 studia I stopnia, K_U01 studia II stopnia)): – potrafi wykorzystać wyniki nauk ścisłych i przyrodniczych dla rozwoju nauk humanistycznych – rozpoznaje podstawowe wyzwania stojące przed naukami przyrodniczymi – potrafi wskazać cechy sugerujące „pseudonaukowość” przedstawionych informacji 3. Kompetencje społeczne (K_K04 i K_K10 studia stopnia I, K_K01, K_K02 i K_K06 studia stopnia II): – jest gotowy do nawiązania współpracy z przyrodnikami w celu rozwiazywania problemów badawczych z dziedzin nauk humanistycznych – szanuje złożoność bogactwa Przyrody i współzależności między rożnymi jej komponentami i docenia konieczność ich ochrony |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), pisemna praca semestralna (esej do 5 stron). Oceniana poprawność stawianych tez, zdolność dowodzenia tez, oryginalność i barwność wywodu, umiejętność posłużenia się literaturą przedmiotu. Liczba dopuszczalnych nieobecności na zajęciach: 3 Pisemna praca semestralna (esej do 5 stron), na której przygotowanie jest min. 1 m-c czasu. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Wojciech Grochala | |
Group instructors: | Wojciech Grochala | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Examination |
Copyright by University of Warsaw.