Teatr tragedii greckiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-TTG-qTM |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.3
|
Nazwa przedmiotu: | Teatr tragedii greckiej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Theatrum mundi" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Czytanie trzech tragedii greckich w przekładzie. Zajmiemy się analizą fabuły, postaci oraz możliwości teatralnych każdej z tragedii. Zastosujemy narzędzia pisania scenariuszy filmowych by zrozumieć, jak są zbudowane fabuły tragedii. Będziemy interpretować współczesne znaczenie tragedii przez “Narodziny Tragedii” Friedricha Nietzschego. Zajęcia będą miały kontynuację w kolejnym semestrze, kiedy będziemy inscenizować jedną z czytanych tragedii. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest przeczytanie i przyswojenie trzech tragedii greckich i zrozumienie ich fabuł i możliwego współczesnego znaczenia. Na kolejnych spotkaniach, będziemy czytać trzy fundamentalne dla kultury zachodniej tragedie: Edyp Król Sofoklesa, Medea Euripidesa, Siedmiu przeciw Tebom Ajschylosa. Są to teksty, które do dziś mogą mieć siłę teatralną, pod warunkiem ich współczesnego odczytania i zrozumienia. Będziemy analizować te tragedię używając bardzo współczesnych, narzędzi — teorii pisania scenariuszy filmowych. Gdy się przykłada hollywoodzkie wzory do antycznych tragedii, widzimy fabuły tych tragedii w ostrzejszym świetle, i możemy zrozumieć, jak są skonstruowane skuteczne filmy. Równocześnie będziemy czytać, powoli, “Narodziny Tragedii” Nietzschego - jako próbę zrozumienia, jakie znaczenie mogą mieć tragedie dla nas dziś, w epoce katastrofy klimatycznej i rozliczeń postkolonialnych. Studenci i studentki będą opracowywać kolejne tragedie i teksty teoretyczne w formie wystąpień i prezentacji, realizowanych w grupach i indywidualnie. Kontynuacją tych zajęć będą zajęcia w kolejnym semestrze z zakresu wystawienie tragedii greckiej, na którą studenci i studentki mogą, ale nie muszą się zapisać. |
Literatura: |
Sofokles, Edyp Król, tłum. Kazimierz Morawski (Wolne Lektury) lub Stefan Srebrny Euripides, Medea, tłum. Jan Kasprowicz (Wolne Lektury) lub Robert R. Chodkowski Ajschylos, Siedmiu Przeciw Tebom, tłum. Jan Kasprowicz (Wikiźródła) lub Stefan Srebrny Friedrich Nietsche, Narodziny Tragedii, tłum. Blake Snyder, Save the Cat. (Po angielsku) |
Efekty uczenia się: |
K_W01, K_W0, K_UO2, K_U04, K_U08, K_U10, K_U11, K_U13, K_K02, K_K07, K_K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywność na zajęciach: 20% - Kartkówki z lektur/obecność: 20% - Prezentacja 10 minut - analiza fabuły tragedii - 30% - Prezentacja filozoficzna 7 minut - 30% - Studenci i studentki będą prezentowały efekty swoich analiz na kolejnych zajęciach poświeconych danym tematom. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.