(in Polish) Analiza i interpretacja dzieła sztuki
General data
Course ID: | 3700-ANDZ-ZW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Analiza i interpretacja dzieła sztuki |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
Remedial classes for students of the 1 year of full-time studies 1-cycle and long-cycle studies |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym lekturę tekstów naukowych. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia wyrównawcze, poświęcone będą pogłębianiu umiejętności przeprowadzenia analizy i interpretacji dzieła sztuki. Uwzględnione zostanie zróżnicowanie mediów, jakimi tradycyjnie posługiwali się artyści, i jakie współcześnie wprowadzane są do dziedziny sztuk wizualnych. W oparciu o przykłady prac realizowanych w różnych mediach i technikach, począwszy od malarstwa i rzeźby, przez happeningi, performense, po multimedialne instalacje, omawiane będą zagadnienia związane ze specyfiką ich analizy. Interpretacje dzieł dyskutowane będą w oparciu o przykłady odnoszące się do różnych metodologii i teorii w humanistyce. Zajęcia prowadzone będą w oparciu o teksty z zakresu badań nad sztuką, jak i w formie ćwiczeń uczestników z analizy i interpretacji dzieła sztuki. |
Full description: |
(in Polish) Uprawnieni do zapisu na zajęcia są studenci pierwszego roku studiów stacjonarnych pierwszego stopnia i jednolitych studiów magisterskich. Proponowany kurs to zajęcia wyrównawcze, których celem jest uzupełnienie i pogłębienie wiedzy i umiejętności przeprowadzenia analizy i interpretacji dzieła sztuki. Podczas kolejnych spotkań uwzględnione zostanie zróżnicowanie technik, jakimi tradycyjnie posługiwali się artyści, jak malarstwo, rzeźba czy rysunek, nowoczesnych mediów, jak happening czy performens, a także tych, które współcześnie wprowadzane są do dziedziny sztuk wizualnych, jak multimedialne instalacje. W oparciu o przykłady konkretnych prac realizowanych w różnych mediach i technikach, omawiane będą zagadnienia związane ze specyfiką ich analizy. Natomiast problem interpretacji dyskutowany będzie w oparciu o przykłady odnoszące się do różnych metodologii i teorii w humanistyce: od ikonologii, przez zwrot poststrukturalny i postmodernizm, po współczesne teorie posthumanizmu. Zajęcia prowadzone będą w oparciu o teksty z zakresu badań nad sztuką, jak i w formie ćwiczeń uczestników z analizy i interpretacji dzieła sztuki. |
Bibliography: |
(in Polish) Berger, John, Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Warszawa 2008 Białostocki Jan, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980 Biografia, historiografia dawnej i dziś. Biografia nowoczesna, nowoczesność biografii, red. R. Kasperowicz, E. Wolicka, Lublin 2005 Bryl, Mariusz, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań 2008 Czekalski, Stanisław, Intertekstualność i malarstwo, Poznań 2008 Davis, Whitney, „Homoseksualizm”, studia gejowsko-lesbijskie i teoria „queer” w historii sztuki, tłum.M.Bryl, AQ, nr XIV, 2003 Derrida, Jacques, Prawda w malarstwie, tłum. M. Kwietniewska, Gdańsk 2003 Didi-Huberman, Georges, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, tłum. B. Brzezicka, Gdańsk 2011 Friedberg, A., Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu, przeł. A. Rejniak-Majewska, M. Pabiś-Orzeszyna, Warszawa 2012 Gombrich, Ernst H., O sztuce, tłum. M. Dolińska et al., Poznań 2008 Muzeum sztuki. Antologia, red. M Popczyk, Kraków 2005 Mitchell, W.J.T., Czego chcą obrazy? [w:] tegoż, Czego chcą obrazy?, Warszawa 2013, s. 65-87 Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 roku, red. J. Białostocki, Gdańsk 2001 Panofsky Erwin, Studia z historii sztuki, red. J. Białostocki, Warszawa 1971 Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl et al. Poznań 2009. Piotrowski, Piotr, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka i polityka w Europie Środkowo-Wschodniej, Poznań 2005 Tajemnica Las Meninas. Antologia tekstów, red. A. Witko, Kraków 2006 Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700–1870, red. E. Grabska, M. Poprzęcka, Warszawa 1989 Vasari, Giorgio, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, tłum. K. Estreicher, t. 4–5, Warszawa-Kraków, 1985–1986 Warburg Aby, Atlas obrazów Mnemozyne, red. M. Warnke, C. Brink, tłum. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk, Warszawa 2015 Warburg, Aby, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, tłum. R. Kasperowicz, Gdańsk 2010 Wölfflin Heinrich, Podstawowe pojęcia historii sztuki, tłum. D. Hanulanka, Wrocław–Warszawa–Kraków 1962 |
Learning outcomes: |
(in Polish) - wiedza: K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych K_W08 Zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych - umiejętności: K_U01 Potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych K_U02 Potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U04 Potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności K_U06 Potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie K_U07 Potrafi przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim K_U10 Potrafi przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców K_U13 Potrafi wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej - kompetencje społeczne: K_K01 Jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych K_K08 docenia bogactwo kultury K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia oceniane będą na podstawie: - obecności (usprawiedliwione są dwie nieobecności w semestrze) - aktywności w dyskusjach podczas zajęć - zaprezentowania wyników pracy własnej - eseju zaliczeniowego, składanego do końca semestru. Zaliczenie na ocenę. Ocena końcowa uwzględnia: - przygotowanie do zajęć i aktywność- 50% - esej zaliczeniowy- 50% |
Copyright by University of Warsaw.