University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Analiza i interpretacja dzieła sztuki

General data

Course ID: 3700-ANDZ-ZW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: Remedial classes for students of the 1 year of full-time studies 1-cycle and long-cycle studies
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites (description):

(in Polish) Znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym lekturę tekstów naukowych.

Short description: (in Polish)

Zajęcia wyrównawcze, poświęcone będą pogłębianiu umiejętności przeprowadzenia analizy i interpretacji dzieła sztuki. Uwzględnione zostanie zróżnicowanie mediów, jakimi tradycyjnie posługiwali się artyści, i jakie współcześnie wprowadzane są do dziedziny sztuk wizualnych. W oparciu o przykłady prac realizowanych w różnych mediach i technikach, począwszy od malarstwa i rzeźby, przez happeningi, performense, po multimedialne instalacje, omawiane będą zagadnienia związane ze specyfiką ich analizy. Interpretacje dzieł dyskutowane będą w oparciu o przykłady odnoszące się do różnych metodologii i teorii w humanistyce. Zajęcia prowadzone będą w oparciu o teksty z zakresu badań nad sztuką, jak i w formie ćwiczeń uczestników z analizy i interpretacji dzieła sztuki.

Full description: (in Polish)

Uprawnieni do zapisu na zajęcia są studenci pierwszego roku studiów stacjonarnych pierwszego stopnia i jednolitych studiów magisterskich.

Proponowany kurs to zajęcia wyrównawcze, których celem jest uzupełnienie i pogłębienie wiedzy i umiejętności przeprowadzenia analizy i interpretacji dzieła sztuki. Podczas kolejnych spotkań uwzględnione zostanie zróżnicowanie technik, jakimi tradycyjnie posługiwali się artyści, jak malarstwo, rzeźba czy rysunek, nowoczesnych mediów, jak happening czy performens, a także tych, które współcześnie wprowadzane są do dziedziny sztuk wizualnych, jak multimedialne instalacje. W oparciu o przykłady konkretnych prac realizowanych w różnych mediach i technikach, omawiane będą zagadnienia związane ze specyfiką ich analizy. Natomiast problem interpretacji dyskutowany będzie w oparciu o przykłady odnoszące się do różnych metodologii i teorii w humanistyce: od ikonologii, przez zwrot poststrukturalny i postmodernizm, po współczesne teorie posthumanizmu. Zajęcia prowadzone będą w oparciu o teksty z zakresu badań nad sztuką, jak i w formie ćwiczeń uczestników z analizy i interpretacji dzieła sztuki.

Bibliography: (in Polish)

Berger, John, Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Warszawa 2008

Białostocki Jan, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980

Biografia, historiografia dawnej i dziś. Biografia nowoczesna, nowoczesność biografii, red. R. Kasperowicz, E. Wolicka, Lublin 2005

Bryl, Mariusz, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań 2008

Czekalski, Stanisław, Intertekstualność i malarstwo, Poznań 2008

Davis, Whitney, „Homoseksualizm”, studia gejowsko-lesbijskie i teoria „queer” w historii sztuki, tłum.M.Bryl, AQ, nr XIV, 2003

Derrida, Jacques, Prawda w malarstwie, tłum. M. Kwietniewska, Gdańsk 2003

Didi-Huberman, Georges, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, tłum. B. Brzezicka, Gdańsk 2011

Friedberg, A., Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu, przeł. A. Rejniak-Majewska, M. Pabiś-Orzeszyna, Warszawa 2012

Gombrich, Ernst H., O sztuce, tłum. M. Dolińska et al., Poznań 2008

Muzeum sztuki. Antologia, red. M Popczyk, Kraków 2005

Mitchell, W.J.T., Czego chcą obrazy? [w:] tegoż, Czego chcą obrazy?, Warszawa 2013, s. 65-87

Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 roku, red. J. Białostocki, Gdańsk 2001

Panofsky Erwin, Studia z historii sztuki, red. J. Białostocki, Warszawa 1971

Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl et al. Poznań 2009.

Piotrowski, Piotr, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka i polityka w Europie Środkowo-Wschodniej, Poznań 2005

Tajemnica Las Meninas. Antologia tekstów, red. A. Witko, Kraków 2006

Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700–1870, red. E. Grabska, M. Poprzęcka, Warszawa 1989

Vasari, Giorgio, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, tłum. K. Estreicher, t. 4–5, Warszawa-Kraków, 1985–1986

Warburg Aby, Atlas obrazów Mnemozyne, red. M. Warnke, C. Brink, tłum. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk, Warszawa 2015

Warburg, Aby, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, tłum. R. Kasperowicz, Gdańsk 2010

Wölfflin Heinrich, Podstawowe pojęcia historii sztuki, tłum. D. Hanulanka, Wrocław–Warszawa–Kraków 1962

Learning outcomes: (in Polish)

- wiedza:

K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych

K_W08 Zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

- umiejętności:

K_U01 Potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

K_U02 Potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_U04 Potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

K_U06 Potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie

K_U07 Potrafi przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim

K_U10 Potrafi przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców

K_U13 Potrafi wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej

- kompetencje społeczne:

K_K01 Jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie

K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego

K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych

K_K08 docenia bogactwo kultury

K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej

K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim

K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zajęcia oceniane będą na podstawie:

- obecności (usprawiedliwione są dwie nieobecności w semestrze)

- aktywności w dyskusjach podczas zajęć

- zaprezentowania wyników pracy własnej

- eseju zaliczeniowego, składanego do końca semestru.

Zaliczenie na ocenę. Ocena końcowa uwzględnia:

- przygotowanie do zajęć i aktywność- 50%

- esej zaliczeniowy- 50%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)