Children's Literature and Animal Studies
General data
Course ID: | 3700-AZ-FAK-LD |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Children's Literature and Animal Studies |
Name in Polish: | Literatura dziecięca z perspektywy animal studies |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru dla Antropozoologii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Bierna znajomość języka angielskiego umożliwiająca lekturę tekstów artystycznych i naukowych. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dyskusji stanowić będą przykłady publikowanej w XXI w. polskiej i obcej twórczości dla młodych czytelniczek i czytelników, które ukazują zjawiska znaczące z perspektywy animal studies. Twórczynie i twórcy literatury dziecięcej od jej zarania wykorzystują zwierzęta jako nośniki znaczeń symbolicznych lub mało ważny element świata przedstawionego, jednak w ostatnich dekadach zauważyć można zwrot ku zwierzętom i podejmowanie tematów związanych z ich dobrostanem, etycznym traktowaniem czy wymieraniem gatunków. Prowadzone dyskusje poświęcone będą rozwiązaniom artystycznym w warstwie werbalnej i wizualnej, a analiza wybranych publikacji pozwoli na ukazanie współczesnej książki dla dzieci jako nośnika treści ważnych z perspektywy animal studies. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot dyskusji stanowić będą przykłady publikowanej w XXI w. polskiej i obcej twórczości dla młodych czytelniczek i czytelników, które ukazują zjawiska znaczące z perspektywy animal studies. Twórczynie i twórcy literatury dziecięcej od jej zarania wykorzystują zwierzęta jako nośniki znaczeń symbolicznych lub nieważny element świata przedstawionego, jednak w ostatnich dekadach zauważyć można zwrot ku zwierzętom i podejmowanie tematów związanych z ich dobrostanem, etycznym traktowaniem czy wymieraniem gatunków. Każde ze spotkań dotyczyć będzie wybranego problemu (stereotypy gatunkowe, cyrk i ogród zoologiczny, zwierzęce ofiary wojny i zwierzęcy uchodźcy, prawa zwierząt i kwestie etyczne, itd.) omówionego na kilku różnych przykładach, wskazujących na różnorodność w sposobie podejmowania tych zagadnień w najnowszej literaturze dziecięcej. Prowadzone dyskusje poświęcone będą również rozwiązaniom artystycznym, zarówno na poziomie języka (retoryka, ideologia), jak i ilustracji, a książka traktowana będzie jako całość łącząca tekst i obraz (zwłaszcza w odniesieniu do książek obrazkowych). Wieloaspektowa analiza wybranych publikacji – zakorzeniona głównie w literaturoznawstwie – czytanych w nurcie studiów nad zwierzętami pozwoli na ukazanie współczesnej książki dla dzieci jako istotnego medium przekazującego treści ważne z perspektywy animal studies. W trakcie konwersatorium omówione zostaną między innymi następuje tytuły: – I. Bunnell, „Znikające zwierzęta”, tłum. T. Oziewicz, Warszawa 2017; – G. Duprat, „Zooptique”, Paris 2015; – J. Durr, „Skąd pochodzi nasze jedzenie”, tłum. A. i R. Jończyk, Racibórz 2021; – M. Figura, A. i D. Mizielińscy, „Wilki”, Warszawa 2022; – P. George, „Uratuj mnie!”, Warszawa 2017; – W. i J. Grimm, „Czerwony Kapturek”, tłum. Ł. Musiał, il. J. Concejo, Toruń 2015; – R.M. Groński, „Szlemiel”, il. K. Figielski, Warszawa 2010; – N. Kucharska, „Zwierzęta, które zniknęły”, Warszawa 2018; – D. Marfiak, J. Rey, „Mamo, tato – dlaczego nie jemy zwierząt?”, Kraków 2014; – J. Mikołajewski, „Zoo”, il. E. Wasiuczyńska, Warszawa 2019; – E. Nowak, „Kot, który zgubił dom”, il. A. Pękalski, Warszawa 2016; – M. Pałasz, „Sposób na Elfa”, il. O. Reszelska, Kraków 2012; – R. Roth, „Dlatego nie jemy zwierząt”, tłum. M. Mikita, Warszawa 2013; – J. Rothman, „Anatomia farmy”, tłum. B. Burger, Warszawa 2014. – T. Samojlik, „Ryjówka przeznaczenia”, Warszawa 2012; – O. Woldańska-Płocińska, „Zwierzokracja”, Poznań 2018. Lista wybranych opracowań znajduje się w części „Literatura”. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach, a wszystkie materiały zostaną udostępnione przez prowadzącego. Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się student/ka musi przeznaczyć 90 godzin (30h zajęć w sali, 60h przygotowania do zajęć). |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrana literatura Utwory dla dzieci: – L. Bardijewska, „Kot Karima i obrazki”, il. A. Sędziwy, Łódź 2016; – I. Bunnell, „Znikające zwierzęta”, tłum. T. Oziewicz, Warszawa 2017; – L. Crawford, „Jasnopióra. Uratowana kura”, il. S. Stangl, tłum. M. Rykowska, Łódź 2019; – L. Crawford, „Jaśminka. Uratowana świnka”, il. S. Stangl, tłum. M. Rykowska, Łódź 2019; – G. Duprat, „Zooptique”, Paris 2015; – J. Durr, „Skąd pochodzi nasze jedzenie”, tłum. A. i R. Jończyk, Racibórz 2021; – M. Figura, A. i D. Mizielińscy, „Wilki”, Warszawa 2022; – P. George, „Uratuj mnie!”, Warszawa 2017; – W. i J. Grimm, „Czerwony Kapturek”, [w:] ciż, „Baśnie dla dzieci i dla domu”, tłum. E. Pieciul-Karmińska, Poznań 2010; – W. i J. Grimm, „Czerwony Kapturek”, tłum. Ł. Musiał, il. J. Concejo, Toruń 2015; – R.M. Groński, „Szlemiel”, il. K. Figielski, Warszawa 2010; – E. Keret, „Tata ucieka z cyrkiem”, il. R. Modan, Warszawa 2011; – N. Kucharska, „Zwierzęta, które zniknęły”, Warszawa 2018; – D. Marfiak, J. Rey, „Mamo, tato – dlaczego nie jemy zwierząt?”, Kraków 2014; – M. Marotta, „Znikające królestwo”, tłum. J. Wajs, Warszawa 2019; – J. Mikołajewski, „Zoo”, il. E. Wasiuczyńska, Warszawa 2019; – E. Nowak, „Kot, który zgubił dom”, il. A. Pękalski, Warszawa 2016; – M. Pałasz, „Sposób na Elfa”, il. O. Reszelska, Kraków 2012; – S. Pennypacker, „Pax”, tłum. D. Dziewońska, il. J. Klassen, Kraków 2016; – R. Roth, „Dlatego nie jemy zwierząt”, tłum. M. Mikita, Warszawa 2013; – J. Rothman, „Anatomia farmy”, tłum. B. Burger, Warszawa 2014; – T. Samojlik, „Ryjówka przeznaczenia”, Warszawa 2012; – O. Woldańska-Płocińska, „Zwierzokracja”, Poznań 2018. Opracowania: – A. Butrymowicz, Canis lupus – dziki i oswojony, realny i antropomorfizowany, czyli ponad sto lat wilka w literaturze dziecięcej i młodzieżowej (wybrane problemy), „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, 2/2020. – Czytanie menażerii. Zwierzęta w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, red. A. Mik, P. Pokora, M. Skowery, Warszawa 2016; – S.I. Dobrin, K. Kidd, Introduction: Into the Wild, [w:] Wild Things: Children's Culture and Ecocriticism, red. S.I. Dobrin, K. Kidd, Detroit 2004; – A. Jarzyna, Szlemiele. Zwierzęta wobec Zagłady w literaturze dla dzieci, „Narracje o Zagładzie”, 2/2016; – W. Kostecka, Baśń postmodernistyczna. Przeobrażenia gatunku, Warszawa 2014; – M. Kubisz, Leo zmienia świat. Wegańska literatura dziecięca wobec wyzwań antropocenu, „Zoophilologica” 1/2022; – E. Rąbkowska, From Empathy to Ethical Reflection: Polish Children’s and Young Adult Literature (19th–21st Century) in a Cultural Animal Studies Perspective – Selected Problems, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, 2/2020; – E. Rąbkowska, Zwierzęta i ich dzieci – poznanie, empatia, etyka. Perspektywa ekokrytyczna w literaturze dla dzieci i młodzieży, [w:] Literatura i jej natury. Przewodnik ekokrytyczny dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, red. P. Czapliński, J. B. Bednarek, D. Gostyński, Poznań 2017; – K. Sinkowska, Literackie zwierzę poza stereotypami? Analiza wizerunku lisa w powieści Pax Sary Pennypacker z perspektywy animal studies oraz posthumanizmu, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, 2/2020; – A. Suchańska, Komiks w perspektywie edukacyjnej, czyli o formalnej budowie komiksu, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 4/2021. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się dla przedmiotu: W zakresie wiedzy: • zna podstawy nauk o zwierzętach prezentowane w literaturze dziecięcej (K_W01); • rozumie rolę literatury dziecięcej w kształtowaniu postaw wobec zwierząt (K_W06); • wykazuje się znajomością postaw etycznych i kulturowych wobec zwierząt w historii cywilizacji ukazanych w literaturze dziecięcej (K_W07); • zna podstawową terminologię i metodologię nauk humanistycznych, zwłaszcza literaturoznawstwa (K_W10); • zna ikonografię animalistyczną prezentowaną w publikacjach dla dzieci (K_W12); • orientuje się w zasobach literatury dziecięcej w zakresie refleksji nad zwierzętami i zwierzęcością (K_W13). W zakresie umiejętności: • potrafi z perspektywy literaturoznawczej analizować zjawiska dotyczące relacji człowiek-zwierzę ukazane w literaturze dziecięcej (K_U01); • potrafi w kontekście społecznym i etycznym analizować i interpretować utwory literatury dziecięcej dotyczące zwierząt (K_U05); • potrafi komunikować się w języku angielskim i korzystać z anglojęzycznych materiałów źródłowych (K_U06); • potrafi interpretować teksty naukowe i publicystyczne dotyczące relacji człowiek-zwierzę ukazanych w literaturze dziecięcej (K_U07); • potrafi wykorzystywać Google Classroom i inne narzędzia internetowe w pracy akademickiej (K_U09). W zakresie kompetencji społecznych: • jest gotów/gotowa do krytycznego analizowania postaw wobec zwierząt ukazanych w literaturze dziecięcej (K_K01); • jest gotów/gotowa do wykorzystania uzyskanej wiedzy i umiejętności w działaniach publicznych związanych z wykorzystaniem literatury dziecięcej do krzewienia wiedzy o relacjach ludzko-zwierzęcych (K_K05); • jest gotów/gotowa do wykorzystania umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie literatury dziecięcej (K_K08). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przez cały semestr punktowane są różnego rodzaju aktywności, z których student/ka realizuje tylko wybrane, aby zebrać liczbę punktów wymaganą do zaliczenia przedmiotu. Ocenie podlegają: przygotowanie do zajęć (prace domowe), aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, wypowiedzi na platformie Google Classroom, prezentacja dodatkowych przykładów) oraz krótkie (6-7 tys. ZZS) response papers (maks. 2 w ciągu semestru). Skala ocen: 3.0 dostateczny (65–70%), 3.5 dostateczny plus (71–76%), 4.0 dobry (77–82%), 4.5 dobry plus (83–88%), 5.0 bardzo dobry (89–94%), 5! bardzo dobry plus (95–100%). Szczegółowa tabela aktywności i punktów zostanie udostępniona studentkom i studentom na pierwszych zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze. Drugą należy nadrobić krótką (3 tys. zzs) pracą pisemną dotyczącą zajęć, podczas których student/ka był/a nieobecny/a. Trzy nieobecności i więcej skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia. Zwiększenie liczby dopuszczalnych nieobecności jest możliwe na podstawie decyzji KJD o przyznaniu Indywidualnej Organizacji Studiów. Liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu wynosi zero. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Krzysztof Rybak | |
Group instructors: | Krzysztof Rybak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.