University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Ontology of Reality versus Cultural Values in East Asia

General data

Course ID: 3700-CS-ORWK
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The Ontology of Reality versus Cultural Values in East Asia
Name in Polish: Ontologia rzeczywistości a wartości kulturowe w Azji Wschodniej
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Podstawowa wiedza z kulturoznawstwa

Short description: (in Polish)

Wprowadza w świat Wschodu inaczej skonstruowanego, niż Zachód. Analiza porównawcza kategorii obrazu świata, rzeczywistości kulturowej.

Full description: (in Polish)

Celem seminarium jest próba opisu kultur Azji Centralnej oraz Dalekiego Wschodu według swoistego dla każdej z nich wymiaru kulturowego oraz wzajemnego ich porównania. Szamanizm, Taoizm oraz buddyzm stanowią perspektywę do refleksji porównawczej. W dyskusjach nad tekstami pochodzącymi z różnych system kulturowych próbujemy ustalić relacje kategorii rzeczywistości z innymi kategoriami kultury, specyfikę każdej z kultur, co w końcu przybliża nam świat człowieka w kulturach azjatyckich. Program zajęć składa się z 4 rozdziałów: a. Zagadnienia metodologiczne; b. Kategoria Rzeczywistości w obrazie świata szamanizmu Azji Centralnej i Północnej; c. Kategoria Rzeczywistości w taoistycznym obrazie świata; d. Kategoria Rzeczywistości w obrazie świata buddyzmu.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Berger Peter Ludwig, Luckmann Thomas, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa, 1983.

David-Neel, Mistycy i cudotwórcy Tybetu, przeł. M. Jarosławski, Warszawa, 1991.

Diamentowa sutra, przekł. z oryg. tybet. Marek Mejor. Szczecin, 2004; lub przekład W. Fenrycha: http://homepages.tesco.net/~m_w_fenrych/vajracchedika/index.htm

Mejor, Marek, Buddyzm, Warszawa, 1980.

Eliade M., Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy, Warszawa, 1994.

Fairbank J., Historia Chin - nowe spojrzenie, Gdańsk 1996.

The Illustrated Yellow Emperor’s Canon of Medicine. Beijing, 1997.

Istota Tao : wprowadzenie w podstawy taoizmu na podstawie oryginału Tao Te Ching oraz nauk wewnętrznych Chuang-tzu, tł. i oprac. Th.Cleary ; przeł. S. Musielak, R. Bąk i K. Fordoński, Poznań, 2000.

Granet Marcel, Cywilizacja chińska ,Wyd. 2, Warszawa, 1995.

Granet Marcel, Religie Chin, Kraków 1997

Gračeva G.N.Tradicionnoe mirovozzrenie ochotnikov Tajmyra : (na materialach nganasan XIX-načala XX v.), Leningrad, 1983.

Kastaneda K., Podróż do Ixtlan : nauki don Juana Dom Wydawniczy "Rebis", 1999.

Kałużyński St., Dawni Mongołowie , Warszawa, 1983.

Nakamura H.,Systemy myślenia ludów Wschodu. Indie, Chiny, Tybet, Japonia, Kraków 2005.

Łabęcka-Koecherowa M., Mitologia ludów tureckich (Syberia Południowa), Warszawa 1998.

Laozi. Księga dao i de z komentarzami Wang Bi, tł.A.I.Wójcik, Kraków, 2006.

Mejor M., Buddyzm, Warszawa, 1980.

Oldenberg H., Życie, nauczanie i wspólnota Buddy, Kraków, 1994

Sogyal Rinpoche, Tybetańska Księga Życia i Umierania , tł. A. Kozieł, Warszawa, 1995.

Sieroszewski W., Dwanaście lat w kraju Jakutów. T.1-2. Kraków 1961.

Szcherbatskoj F.I. Izbrannye trudy po buddizmu, M.,1989.

Sun Tzu, Sun Pin, Sztuka wojny, Wyd. 2, Helion, 2008.

The Texts of Taoizm, transl.by James Legge, part I-II, N.Y.,Dover Publ., 1961.

Tybetańska Księga Umarłych , przeł. [z jęz. tybet.] i oprac. I.Kania, Kraków , 1991.

G. Tucci ,The religions of Tibet ,transl. from the German and Italian by G. Samuel, Bombay, 1980.

Suzuki D., Wprowadzenie do buddyzmu zen, Poznań,2004.

Watts A., Tao strumienia, Poznań,1996.

Watts, Alan, Droga zen , Poznań,2003.

Whorf B.Lee, Język, myśl i rzeczywistość, przeł. T. Hołówka, Warszawa, 1982

Wasilewski J., Podróże do piekieł : rzecz o szamańskich misteriach , Wyd. 2, Warszawa, 1985.

Williams Paul, Buddyzm mahajana , Kraków, 2000.

Waddell L.A. The Buddhism of Tybet or lamaism. Cambridge, 1971.

Literatura zalecana:

M. A. Czaplicka, Shamanism in Siberia. [Excerpts from] Aboriginal Siberia, Oxford, 1914. http://www.sacred-texts.com/sha/sis/sis00.htm

A.Kuczynski. Ludy dalekie a bliskie, Wrocław 1989.

The legacy of China ed.by Dawson R. Oxford, 1971.

Needham J. Science and Civilization in China. Vol. 1-7. Cambridge, 1954-1983.

Novik E.S. Szamanizm syberyjski : (obrzęd i folklor : próba porównania struktur), Kraków, 1993

Tradicionnoe mirovozzrenie tiurkov južnoj Sibiri, red. E. L’vova, I. Oktjabrskaja, A. Sagalajev, M. Usmanova, t. I-III, Novosibirsk 1988-90.

Learning outcomes: (in Polish)

Uczestnicy zyskują elementy wiedzy o różnych kręgach kulturowych, orientują się w ich podbudowie religijnej i i ideologicznej. Studenci nabywają kompetencje poznawcze oraz funkcjonalne w zakresie dostosowania odpowiedniej metodologii porównawczej do przedmiotu badania. Studenci nabywają umiejętność rozpoznania metod badawczych stosowanych przy opisach różnorodnych kultur i form społecznych z ich instytucjami, wartościami i wzorami zachowań. (K_W01/02/04-09; K_U01-13;; K_K01-12)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceny oparte na kryterium punktacji. Ocena referatów na zajęciach, ocena aktywności i obecności studentów na zajęciach, ocena udziału w dyskusjach (idee, argumentacja), system zaliczeniowy na końcu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)