University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Seminarium wiodące: Dziedzictwo historyczne, kultura i polityka Hiszpanii oraz jej związki z Polską

General data

Course ID: 3700-CS1-3-SD-DHH
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Seminarium wiodące: Dziedzictwo historyczne, kultura i polityka Hiszpanii oraz jej związki z Polską
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla III roku programu kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (od 2019/20)
ECTS credit allocation (and other scores): 12.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Spanish
Type of course:

B.Sc. seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie wystarczającym do samodzielnej lektury tekstów w tym języku.

Short description: (in Polish)

Seminarium w języku hiszpańskim poświęcone dziedzictwu historycznemu, kulturze i polityce Hiszpanii oraz jej związkom z Polską. Umożliwia zdobycie szerokiej wiedzy na ten temat oraz osiągnięcie wysokiego poziomu języka hiszpańskiego.

Full description: (in Polish)

Prowadzone w języku hiszpańskim seminarium poświęcone jest dziedzictwu historycznemu, kulturze i polityce Hiszpanii oraz jej związkom z Polską. Umożliwia zdobycie szerokiej wiedzy na ten temat oraz osiągnięcie wysokiego poziomu języka hiszpańskiego. W ramach seminarium przeanalizowane zostaną wybrane, najistotniejsze zagadnienia związane z historią, kulturą i polityką Hiszpanii w ramach dwóch bloków tematycznych, dotyczących: hiszpańskiej „czarnej legendy”, w tym inkwizycji, walki z Anglią, odkrycia, podboju i kolonizacji Ameryki, a także Hiszpanii oraz jej deklarowanej i rzeczywistej roli w obronie chrześcijaństwa. W ramach trzeciego bloku szczególna uwaga zostanie poświęcona masowemu udziałowi Polaków w hiszpańskiej Wojnie o Niepodległość w latach 1808-1813. Poddane zostaną analizie porównawczej źródła polskie i hiszpańskie na temat ważnych z punktu widzenia historii obu krajów epizodów, takich jak szarża pod Somosierrą i oblężenia Saragossy, a także ech tych wydarzeń w literaturze i kinematografii („Popioły” Stefana Żeromskiego oraz ich ekranizacja w reżyserii Andrzeja Wajdy), jak również inne interesujące elementy obecności w Hiszpanii szwoleżerów Gwardii Cesarskiej, Legii Nadwiślańskiej, Pułku Lansjerów Nadwiślańskich oraz Dywizji Księstwa Warszawskiego.

Blok tematyczny 1

Hiszpańska „czarna legenda”: inkwizycja hiszpańska; Filip II Habsburg; Krzysztof Kolumb; hiszpański podbój Ameryki i konkwistadorzy; debata na temat kolonizacji Ameryki Hiszpańskiej.

Blok tematyczny 2

Hiszpania i obrona chrześcijaństwa: Karol V Habsburg, ostatni krzyżowiec; bitwa pod Lepanto (1571); wypędzenie morysków (1609); „tercios viejos” – konflikt w Niderlandach.

Blok tematyczny 3

Polacy w Hiszpanii w latach 1808–1813: 1. Pułk Szwoleżerów-Lansjerów Gwardii Cesarskiej, m.in. Powstanie 2 Maja, szarża pod Somosierrą; Legia Nadwiślańska, m.in. oblężenia Saragossy; Pułk Lansjerów Nadwiślańskich, m.in. bitwa pod Albuerą; Dywizja Księstwa Warszawskiego, m.in. obrona Fuengiroli).

Bibliography: (in Polish)

Najważniejsze pozycje:

ALVAR EZQUERRA. Alfredo. Juan Sebastián Elcano (1476?-1526), Madrid 2016.

CÉSPEDES DEL CASTILLO, Guillermo. América Hispánica (1492-1898), Madrid 2009.

DOMÍNGUEZ ORTIZ, Antonio. Historia de los moriscos. Vida y tragedia de una minoría, Madrid 1993.

FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel. Felipe II y su tiempo, Barcelona 2014.

FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel. Isabel la Católica, Madrid 2003.

JUDERÍAS, Julián. La leyenda negra. Estudios acerca del concepto de España en el extranjero, Madrid 1974.

KAMEN, Henry. El gran duque de Alba, Madrid 2004.

MARTÍNEZ MONTES, Luis Francisco. España, una historia global, Madrid 2018.

ROCA BAREA, María Elvira. Imperiofobia y Leyenda negra. Roma, Rusia, Estados Unidos y el Imperio Español, Madrid 2019.

Anonim, Saragossa w roku 1809. Wyjątek z niedrukowanych dotąd pamiętników;

Anonim, Wąwóz Sommo-Sierra, wyjątek z opowiadania majora;

BRANDT, Henryk, Moja służba w Legii Nadwiślańskiej. Wspomnienia z Hiszpanii oraz Rosji 1807-1812;

DOBIECKI, Wojciech Józef. Wspomnienia wojskowe;

ŁUBIEŃSKI, Roger. Generał Tomasz Pomian hrabia Łubieński;

ŁUBIEŃSKI, Tomasz. Krótki opis bitwy pod Somo-Sierrą, przez Tomasza Łubieńskiego, podówczas podpułkownika w pułku lekkokonnym gwardii;

MŁOKOSIEWICZ, Franciszek. Wspomnienie z wojny hiszpańskiej r. 1810;

MROZIŃSKI, Józef. Oblężenie i obrona Saragossy w latach 1808 i 1809, ze względem szczególniejszym na czynności korpusu polskiego;

NIEGOLEWSKI, Andrzej. Somosierra;

Pamiętniki Józefa Rudnickiego od r. 1806 do 1815;

Pamiętniki moje w Hiszpanii przez Kajetana Wojciechowskiego;

Pamiętniki Wincentego Płaczkowskiego, porucznika dawnéj gwardyi cesarsko-francuzkiéj. Spisane w roku 1845;

Pamiętniki z wojny hiszpańskiéj (1808-1814) Stanisława B[r]oekera, b. oficera b. legionów francuzko-polskich;

SUŁKOWSKI, Antoni Paweł. Listy do żony z wojen napoleońskich;

Wspomnienia o pułku lekkokonnym polskim Gwardyi Napoleona I, przez cały czas od zawiązania pułku w r. 1807, aż do końca w roku 1814, przez Józefa Załuskiego, byłego jenerała brygady w głównym sztabie wojska polskiego, niegdyś oficera i szefa szwadronu rzeczonej gwardyi cesarza Francuzów.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty uczenia się Student ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji;

potrafi wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, krytycznie oceniając ich wiarygodność;

potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny;

potrafi interpretować dzieło sztuki wizualnej, także w kontekście innych źródeł z danej epoki;

potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę i umiejętności badawcze w zakresie podejmowanych studiów nad wybranym tematem z zakresu kulturoznawstwa;

samodzielnie tłumaczy z języka polskiego na wybrany język Śródziemnomorza własny prosty tekst o charakterze profesjonalnym;

potrafi opracować w ujęciu monograficznym wybrany po konsultacji z wykładowcą problem badawczy z zakresu kulturoznawstwa, sytuując go na tle aktualnego stanu badań;

potrafi przygotować proste prace pisemne popularyzujące kulturę, typu: esej, komunikat, recenzja – w językach polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza;

potrafi korzystać z najważniejszych dla kulturoznawstwa narzędzi wyszukiwawczych, w szczególności internetowych baz danych i czasopism;

potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim, w wybranym języku Śródziemnomorza oraz w innym języku obcym; posługuje się wybranym językiem Śródziemnomorza na poziomie B2plus;

potrafi przygotować nieskomplikowaną prezentację pisemną oraz ustną w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza na tematy kulturoznawcze i z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów;

uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych;

aktywnie śledzi wydarzenia kulturalne w Polsce i na świecie, uczestnicząc w wybranych formach życia społecznego i kulturalnego.

aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy.

Student ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza;

ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce oraz w wybranym kraju Śródziemnomorza;

potrafi samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza;

rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza;

ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy;

ma pogłębioną wiedzę o języku jako o podstawowej ekspresji i środku przekazu danej kultury, odzwierciedlającym najważniejsze procesy historyczne i kulturowe.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach; liczba dopuszczalnych nieobecności – 2.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
First cycle diploma seminar, 60 hours, 10 places more information
Coordinators: Cristina Gonzalez Caizan
Group instructors: Cristina Gonzalez Caizan
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
First cycle diploma seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)