Antique traditions in Central Europe
General data
Course ID: | 3700-CS1-3-TAES |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Antique traditions in Central Europe |
Name in Polish: | Tradycje antyczne w Europie Środkowej |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla III roku programu kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (od 2019/20) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
The course aims to acquaint students with forms of the presence of ancient heritage in the culture of Central Europe and to develop their ability to analyse and interpret texts of culture. Familiarity with the European reception of the heritage of Greek and Roman culture is an essential element of Mediterranean studies. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem konwersatorium jest recepcja kultury antycznej na przykładzie różnych tekstów kultury, szczególnie XX-wiecznych; zwłaszcza literackich, ale także filmowych i muzycznych (film J. Kawalerowicza Quo vadis ze ścieżką muzyczną J.A.P. Kaczmarka), malarskich (twórcy podejmujący topos Arkadii, np. K. Markó, H. Siemiradzki), architektonicznych (np. realizacje M. Lalewicza), teatralnych (sceniczne realizacje tekstów o problematyce antycznej lub dramatów starożytnych), a nawet komiksowych (J. Christa, J. Bocheński). Teksty literackie autorów polskich (m.in. S. Wyspiański, J. Parandowski, T. Parnicki, J. Bocheński, A. Świrszczyńska, A. Kowalska, J. Iwaszkiewicz, Cz. Miłosz, Z. Herbert, , T. Różewicz, W. Szymborska) oraz węgierskich, czeskich czy niemieckich (R.M. Rilke, J. Vrchlický, K. Čapek, B. Hamvas, P. Nádas, S. Márai, B. Strauss, Ch. Wolf) będą analizowane także przy uruchomieniu kontekstów szerszych zjawisk artystycznych (np. tendencje rozwojowe narracji w prozie 2. poł. XX wieku) czy na tle np. francuskiej recepcji kultury greckiej i rzymskiej (egzystencjaliści). Oprócz merytorycznych zagadnień dotyczących odwołań do antyku, ważnym aspektem konwersatorium jest problematyka metodologiczna, zwłaszcza pytanie o różne potencjalne ścieżki analizowania dzieł literackich zakorzenionych w tradycji antycznej. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się następujące szersze problemy recepcji kultury antycznej: nowożytna recepcja mitów greckich, a także motywów i tematów literatury i kultury antycznej, przemiany sposobu recepcji dziedzictwa kulturowego antyku w Europie Środkowej, problematyka mowy ezopowej (antyk jako kostium historyczny w literaturze). |
Bibliography: |
Antyk romantyków – model europejski i wariant polski. Rekonesans, pod red. M. Kalinowskiej i B. Paprockiej-Podlasiak, Toruń 2003. Antyk oświeconych. Studia i rozprawy o miejscu starożytności w kulturze polskiej XVIII wieku, pod red. Tomasza Chachulskiego, Warszawa 2013. Antyk w Polsce, cz. 2: Studia, pod red. J. Okonia i J. Starnawskiego, Łódź 1998. The Classical Tradition, red. A. Grafton, G.W. Most, S. Settis, Harvard University Press 2010, hasła: Achilles, Cassandra, Cinema, Pornography, Odysseus. Dziedzictwo Odyseusza. Podróż, obcość i tożsamość, identyfikacja, przestrzeń, red. M. Korytowska, O. Płaszczewska, Kraków 2007. J. Kroutvor, Europa Środkowa: anegdota i historia, przeł. J. Stachowski, Izabelin 1998. A. Ładan, Historia, narracja, kreacja - "Boski Juliusz" i "Nazo poeta" Jacka Bocheńskiego, „Pamiętnik Literacki” 2012, z. 3. H. Münkler, Mity Niemców, przeł. A. Kopacki, Warszawa 2013, rozdziały: Obyczajność zaścianka i „Rzymianie, zuchwałe plemię...”. M. Perloff, Ostrze ironii. Modernizm w cieniu monarchii habsburskiej, przekł. M. Płaza, Wrocław 2018. Dorota Samsonowicz-Kaczmarek, Po co łacina? Nauczanie języka łacińskiego w liceach warszawskich (2009–2016), „Meander” 2020, t. 75. Siew Dionizosa. Inspiracje Grecji antycznej w teatrze i dramacie XX wieku w Europie Środkowej i Wschodniej. Rekonesans, pod red. J. Axera i Z. Osińskiego, Warszawa 1997. T. Sinko, Antyk w literaturze polskiej. Prace komparatystyczne, wybór i prac. T. Bieńkowski, Warszawa 1988. J. Smulski, Kostium historyczny w popaździernikowej prozie rozrachunkowej, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Filologia Polska” 1997, t. 49, z. 315. O. Śmiechowicz, Arystofanes w walonkach. Pożar wiśniowego sadu. Komedie Arystofanesa na scenach rosyjskich, „Meander” 2019, t. 74. D. Sosnowska, Królowe PRL. Sceniczne wizerunki Ireny Eichlerówny, Niny Andrycz i Elżbiety Barszczewskiej jako modele kobiecości, Warszawa 2014. W. Śmieja, Mit i muzyka w funkcji ekspresji "niewypowiadalnego" pożądania : o "Psyche" Jarosława Iwaszkiewicza, „Pamiętnik Literacki” 2006, z. 1. Wiedza o kulturze, cz. III: Teatr w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. W. Dudzik i L. Kolankiewicz, Warszawa 1991. |
Learning outcomes: |
Knowledge: students completing the course will be familiar with and understand - issues related to the reception of antiquity - the most important creators of European culture - classical philosophy authors and their ideas - the basic methods of interpreting a literary text and a textual historical source - the relationships between cultural development and social change Skills: students completing the course will be able to -retrieve and interpret information using different sources, including Latin and Neo-Latin sources, literary and historical texts, anthropological sources - interpret literary texts referencing the heritage of antiquity - write and present a study on the reception of a work of ancient culture in later periods - take part in discussions on cultural studies topics, including presenting logical argumentation and drawing critical conclusions - present the results of their own analysis of a simple research problem in written and oral form - autonomously identify the main theses of an oral presentation / written text in Polish and in a selected language of the Mediterranean area - produce a written and oral presentation taking into account the different needs of their prospective audience, using basic digital tools and internet resources useful for this purpose Social competences: students completing the course will be ready to - be aware of the importance of ancient heritage in European culture - understand the main challenges related to research on culture and inter-civilizational relations - understand the importance of preserving the richness, integrity and awareness of Europe’s cultural heritage, including the individual traditions of the Mediterranean area - take part actively in discussions in Polish and a selected Mediterranean language, respecting the views of their partners - actively follow cultural events in Poland and the world |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Szczegółowe kryteria oceniania znajdują sie w aktualnym cyklu dydaktycznym. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Przemysław Kaniecki | |
Group instructors: | Przemysław Kaniecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Przemysław Kaniecki | |
Group instructors: | Przemysław Kaniecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.