History of Renaissance art
General data
Course ID: | 3700-CSL2HSRB |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | History of Renaissance art |
Name in Polish: | Historia sztuki Renesansu i baroku |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
The aim of the course is to familiarize students with the greatest Renaissance masterpieces and diverse interpretations. |
Full description: |
The lectures aim to provide students with knowledge based on multilingual literature and works found mainly outside Poland (the illustrative material on CD is the result of many years of the lecturer's trips and studies in Italy), while the seminars will enable students to verify their thoughts based on the set reading (architectural treatises, interpretation works etc.). |
Bibliography: |
M.Baxandal, Painting and Experience in Fifteenth Century Italy, Oxford 1980 P.Brown, R.Wittkower Architectural Principles in the Age of Humanism, [liczne wznowienia] F.Hartt, History of Italian Renaissance, Oxford 1980 Italienische Kunst. Eine neue Sicht auf ihre Geschichre, t.I-II, Berlin 1987 I.Rowland, Culture of the High Renaissance, London 1998 Lektury uzupełniające: P.i K.Marray, Sztuka renesansu, Toruń 1999 P.Marray, Architektura włoskiego renesansu, Toruń 200 H.i S.Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce, Warszawa 1976 J.Shearman Manieryzm, Warszawa 1970 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zdaniu egzaminu studenci mają syntetyczną i analityczną orientację w historii sztuki europejskiego renesansu, manieryzmu, baroku, rokoka i klasycyzmu, znają najważniejsze dzieła architektury, malarstwa i rzeźby XIV-XVIII wieku oraz sylwetki najwybitniejszych twórców i na tej podstawie potrafią rozpoznawać cechy stylistyczne określonych dzieł artystycznych oraz sytuować je w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Potrafią również odczytywać treści ikonograficzne dzieł malarstwa i rzeźby zarówno sakralnej jak i świeckiej, a także programy ideowe zawarte w dziełach architektury. |
Copyright by University of Warsaw.