„W połowie szklanka jest pusta”. Pesymizm w filozofii Arthura Schopenhauera, Friedricha Nietzschego i Emila Ciorana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON163-AL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | „W połowie szklanka jest pusta”. Pesymizm w filozofii Arthura Schopenhauera, Friedricha Nietzschego i Emila Ciorana |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Pierwszeństwo mają studenci, którzy mieli już zajęcia ze mną. Umiejętność czytania. |
Skrócony opis: |
Analiza hermeneutyczna wybranych pism trzech „zawodowych” pesymistów z uwagi na ich pesymizm egzystencjalny, kulturowy, eschatologiczny |
Pełny opis: |
W pierwszym semestrze zajmujemy się lekturą (w trybie „close reading”, zdanie po zdaniu) najważniejszej książki Schopenhauera Świat jako wola i przedstawienie. Cz. pierwsza: Teoria percepcji (świat jako pojęcie, I) Cz. druga: Teoria woli (świat jako wola, I) Cz. trzecia: Teoria sztuki (świat jako pojęcie, II) Cz. czwarta: etyka (Świat jako wola, II) W semestrze drugim zamierzam poddać analizie trzy książki Nietzschego: Niewczesne rozważania (konfrontacja Nietzschego z Schopenhauerem jako wychowawcą), Narodziny tragedii (konfrontacja Nietzschego z z teorią estetyczna Schopenhauera) i Wiedzę radosną (pesymizm vs. afirmacja rzeczywistości), oraz wybrane książki Ciorana, z których na pewno będziemy czytać dwie: Święci i łzy, Pokusa istnienia. |
Literatura: |
A. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie. F. Nietzsche, Narodziny tragedii F. Nietzsche, Niewczesne rozważania F. Nietzsche, Wiedza radosna E. Cioran, Święci i łzy, E. Cioran, Pokusa istnienia E. Cioran, Zarys rozkładu |
Efekty uczenia się: |
K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej H1A_W03 , S1A_W09 K_W07 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją, H1A_W07 K_W12 zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania języka i mowy w kontekście antropologicznym, socjologicznym i przyrodnicznych, H1A_W09, S1A_W05 K_W13 zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego, H1A_W07 K_W16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym, H1A_W10 S1A_W05 K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac H1A_U04 H1A_U05 K_U04 posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki H1A_U01, H1A_U02, H1A_U03 K_U06 potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym, H1A_U04, S1A_U02, S1A_U06 K_U13, potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców, H1A_U08 S2A_W05 K_K01, rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów, H1A_K01 S1A_K01 K_K04, potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne, H1A_K03, S1A_K02, S1A_K03 K_K06, ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy, H1A_K05 S1P_K05 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.