Anatomy of the Piano
General data
Course ID: | 3700-KON263-AL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Anatomy of the Piano |
Name in Polish: | Anatomia fortepianu |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Elementarna wiedza z zakresu historii muzyki oraz znajomość podstawowej terminologii muzycznej nie jest konieczna, choć mile widziana. Niezbędna jest umiejętność posługiwania się językiem angielskim, niemieckim lub francuskim na poziomie umożliwiającym swobodną lekturę tekstów naukowych. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są wielowymiarowemu fenomenowi fortepianu w kulturze. Podczas spotkań będziemy analizować procesy związane z funkcjonowaniem instrumentu w praktykach społecznych. |
Full description: |
(in Polish) Głównym celem zajęć jest podjęcie interdyscyplinarnej refleksji nad historią fortepianu: fenomenu w kulturze, jak również przedmiotu, w którym „zapisane są” społeczne interakcje. Wspólnie wkroczymy do świata fortepianu, aby poznać jego język, geografię i historię. Będziemy badać procesy społeczne i gry statusowe, w których fortepian odgrywał istotną rolę jako fetysz (Marks, Böhme) lub przedłużenie (McLuhan). Przyglądając się biografiom rzeczy (Kopytoff) i ludzi związanych z instrumentem (budowniczowie, pianiści wirtuozi), poruszać będziemy zarówno wątki popularne (dyskurs gender), jak również nieco mniej oczywiste w tym kontekście (animal studies). Analiza wybranych tekstów i zjawisk, od „narodzin” instrumentu (Petroski) aż po „zmierzch” fortepianu w procesie performatywnej destrukcji (fluxus) pomoże nam nie tylko lepiej poznać kulturę muzyczną XIX i XX wieku: stanowić będzie ona przyczynek do refleksji nad społecznymi funkcjami muzyki oraz organizacją pola sztuki (Bourdieu). W ramach zajęć przewidziane są także spotkania z gośćmi specjalnymi - znawcami problematyki fortepianowej. |
Copyright by University of Warsaw.