University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Anatomy of the Piano

General data

Course ID: 3700-KON263-AL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Anatomy of the Piano
Name in Polish: Anatomia fortepianu
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Elementarna wiedza z zakresu historii muzyki oraz znajomość podstawowej terminologii muzycznej nie jest konieczna, choć mile widziana. Niezbędna jest umiejętność posługiwania się językiem angielskim, niemieckim lub francuskim na poziomie umożliwiającym swobodną lekturę tekstów naukowych.

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone są wielowymiarowemu fenomenowi fortepianu w kulturze. Podczas spotkań będziemy analizować procesy związane z funkcjonowaniem instrumentu w praktykach społecznych.

Full description: (in Polish)

Głównym celem zajęć jest podjęcie interdyscyplinarnej refleksji nad historią fortepianu: fenomenu w kulturze, jak również przedmiotu, w którym „zapisane są” społeczne interakcje. Wspólnie wkroczymy do świata fortepianu, aby poznać jego język, geografię i historię. Będziemy badać procesy społeczne i gry statusowe, w których fortepian odgrywał istotną rolę jako fetysz (Marks, Böhme) lub przedłużenie (McLuhan). Przyglądając się biografiom rzeczy (Kopytoff) i ludzi związanych z instrumentem (budowniczowie, pianiści wirtuozi), poruszać będziemy zarówno wątki popularne (dyskurs gender), jak również nieco mniej oczywiste w tym kontekście (animal studies). Analiza wybranych tekstów i zjawisk, od „narodzin” instrumentu (Petroski) aż po „zmierzch” fortepianu w procesie performatywnej destrukcji (fluxus) pomoże nam nie tylko lepiej poznać kulturę muzyczną XIX i XX wieku: stanowić będzie ona przyczynek do refleksji nad społecznymi funkcjami muzyki oraz organizacją pola sztuki (Bourdieu). W ramach zajęć przewidziane są także spotkania z gośćmi specjalnymi - znawcami problematyki fortepianowej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)