What Are Minds? Problems of Cognition in a Natural-Sciences Perspective
General data
Course ID: | 3700-KON337-AL |
Erasmus code / ISCED: |
13.9
|
Course title: | What Are Minds? Problems of Cognition in a Natural-Sciences Perspective |
Name in Polish: | Czym są umysły? Problemy kognicji w perspektywie przyrodniczej |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość angielskiego wystarczająca do czytania naukowych tekstów. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone zagadnieniom kognicji - takim jak umysłowość, inteligencja czy świadomość - ujmowanym od strony nauk przyrodniczych. Będzie to próba skonfrontowania się z kognitywnymi aspektami świata ożywionego, przyglądając się, jakie rozwiązania proponują filozofia i nauki ścisłe, oraz na jakie przeszkody zdają się one natrafiać. Konwersatorium „Czym są umysły?” będzie nie tylko zapoznaniem się z teoriami dotyczącymi zagadnień kognicji (takimi jak enaktywizm, embodied cognition, extended cognition czy biosemiotyka), czy analizą danych empirycznych - nie zabraknie również żywej, filozoficznej refleksji, w której wspólnie postaramy się stawić czoła pytaniu: co mamy właściwie na myśli mówiąc o „umyśle”? |
Full description: |
(in Polish) Czym jest umysł? Co jest istotą inteligencji? Kto posiada świadomość, a kto jest jej pozbawiony? Od wieków pytania te nurtują myślicieli, jednak i nasz XXI wiek - jak na razie przynajmniej - nie wydaje się przynosić jednoznacznych odpowiedzi. Co nie znaczy wcale, że nauka i filozofia nie czynią w tej materii znaczących postępów. Wraz ze skokiem technologicznym dynamicznie rozwijają się neuronauki; badania empiryczne dają nam coraz głębszy wgląd w umysłowości innych stworzeń; nie brakuje też nowych, twórczych teorii, które w swych interdyscyplinarnych wysiłkach poszerzają horyzonty poznania. Zagadnienia takie jak enaktywizm, kognicja ucieleśniona czy biosemiotyka; pojęcia afordancji, umweltu, czy poszerzonego umysłu - wszystkie te ujęcia i koncepcje próbują przybliżyć nas do zrozumienia fenomenu, jakim jest umysłowość. Jaka jest rola kognicji w świecie ożywionym? Jak zdefiniować umysł i kto jest jego nosicielem? Jakie wreszcie narzędzia poznawcze oferuje nam w tej materii nauka? Na te pytania wspólnie poszukamy odpowiedzi - posiłkując się śmiałymi teoriami i empirią nauk przyrodniczych. |
Copyright by University of Warsaw.