University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Radioactive History and Postapocalyptic Clouds: Cultural and Philosophical Studies of the Nuclear Age

General data

Course ID: 3700-KON377-AL
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Radioactive History and Postapocalyptic Clouds: Cultural and Philosophical Studies of the Nuclear Age
Name in Polish: Historia radioaktywna i postapokaliptyczne obłoki. Analiza filozoficzno-kulturowa epoki nuklearnej
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Nie ma wymogu zaliczenia konkretnych przedmiotów, pożądane jest podstawowe rozeznanie w zakresie historii XX wieku. Istotna będzie umiejętność czytania tekstów naukowych w języku angielskim. Plastyczność myślenia, chęć uczestniczenia w dyskusji, systematyczność lektur oraz zaangażowanie w zajęcia będą najbardziej istotne. Przydatna będzie podstawowa wiedza z zakresu kulturoznawstwa i filozofii XX wieku.



Short description: (in Polish)

Zajęcia zostaną poświęcone analizie dyskursów kultury atomowej i wyobrażeń postapokaliptycznych w perspektywie filozofii techniki, semiotyki dzieła oraz analizy afektywnej. Układ zajęć zostanie zaprojektowany według współpracujących ze sobą kluczy chronologicznych oraz problemowych. Na każdych zajęciach będą omawiane teksty teoretyczne i reprezentatywne zjawiska kultury atomowej („nuclear culture”).

Full description: (in Polish)

Kiedy pierwszy raz na nieboskłonie pojawiła się chmura atomowa, rozpoczęła się nowa epoka panowania technicznego. Społeczeństwo zostało skonfrontowane z własną potęgą i kruchością. Wobec nowej sytuacji ujawniło się szerokie spektrum społecznych artykulacji emocji oraz filozoficznych odpowiedzi na rodzącą się rzeczywistość. Można wręcz powiedzieć, że atom zapanował nie tylko w technice, ale we wszystkich sferach ludzkiej egzystencji, stając się przestrzenią dla ekspresji nadziei oraz lęków nowoczesnego społeczeństwa.

Zajęcia zostaną poświęcone analizie dyskursów kultury atomowej i wyobrażeń postapokaliptycznych w perspektywie filozofii techniki, semiotyki dzieła oraz analizy afektywnej. Układ zajęć zostanie zaprojektowany według współpracujących ze sobą kluczy chronologicznych oraz problemowych. Na każdych zajęciach będą omawiane teksty teoretyczne i reprezentatywne zjawiska kultury.

Kurs rozpocznie się od przedstawienia krótkiej historii atomu, w tym epoki, którą ujmujemy jako przedatomową. Następnie skupimy się na teorii – zarówno nauk ścisłych (z zaproszonym gościem), jak i refleksji humanistycznej. Uważamy, że dostarczenie narzędzi teoretycznych uczestnikom pozwoli im aktywnie uczestniczyć w drugiej części kursu o charakterze praktycznym i nastawionym na współtworzenie treści. Następnie przejdziemy do bezpośrednich analiz wybranych wątków kultury atomowej, gdzie pochylimy się nad społeczno-artystycznymi sposobami przedstawiania i przepracowywania traumy nuklearnej zagłady. Uczestnicy zajęć zdobędą nie tylko wiedzę z zakresu filozofii techniki, kulturoznawstwa oraz historii, ale dzięki zaproponowanej strukturze spotkań będę mogli doskonalić swoje umiejętności analitycznej i krytycznej interpretacji zjawisk społeczno-kulturowych. Tym samym celem zajęć jest nie wyłącznie poszerzenie zakresu informacji, ale także wypracowanie własnych strategii analitycznych oraz interpretacyjnych w zakresie fenomenów kultury atomowej i filozofii techniki poprzez wspólną refleksję. Ze względu na aktualność tematu oraz pojawiające się nowe zjawiska autorzy programu zajęć pozostają otwarci na sugestie uczestników oraz ich wkład własny.

Nakład pracy studenta:

– 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium (tzw. kontaktowych),

– 50 godzin pracy własnej (praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się, to jest przygotowanie do zajęć oraz pisanie pracy zaliczeniowej).

Bibliography:

Poniższa lista stanowi punkt wyjściowy dla ustaleń dotyczących lektur na zajęciach:

 Akira Mizuta Lippit, Atomic Light (shadow optics), University Minnesota Press, 2005 [fragment];

 David Deamer, Deleuze, Japanese Cinema, and the Atom Bomb. The Spectre of Impossibility, Bloomsbury 2016 [fragment];

 Jacque Derrida, No Apocalypse, Not Now (Full Speed Ahead, Seven Missiles, Seven Missives), trans. Catherine Porter and Philip Lewis, ‘Diacritics’, Vol. 14, No. 2, Nuclear Criticism (Summer, 1984), pp. 20-31

 Sebastian Domsch, Dystopian Video Games: Fallout in Utopia. “Dystopia, Science Fiction, Post-Apocalypse: Classics—New Tendencies—Model Interpretations” (pp. 395–410). Trier, Germany: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2015

 Dyer-Witheford, N., & de Peuter, G, Games of Empire: Global Capitalism and Video Games. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 2009

 Fred Pearce, The New Wild. Why Invasive Species Will Be Nature’s Salvation, Beacon Press, Boston [fragment];

 Hubert Dreyfus, Heidegger on Gaining a Free Relation to Technology;

 Katarzyna Boni, Ganbare! Warsztaty umierania, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2016, fragmenty: Wyczyście naszą ziemię, s. 225-231 i Pytania, s. 272-273;

 Kathleen McClancy, The Wasteland of the Real: Nostalgia and Simulacra in Fallout, “Game Studies”, volume 18, issue 2, September 2018

 Martin Heidegger, Technika i zwrot, przeł. Janusz Mizera, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 2002 [fragment];

 Mayumi Itoh, Animals and the Fukushima Nuclear Disaster, Palgrave Macmillan 2018 [fragment];

 Piotr Urbanowicz, W cieniu radiacji. Seksualizacja bomby atomowej w kulturze popularnej lat 40. i 50. w Stanach Zjednoczonych, „Przegląd Humanistyczny”, nr 1/2017, s. 33-41;

 Robert C. Scharff and Val Dusek (ed.), Philosophy of Technology: The Technological Condition - An Anthology, Blackwell Publishing, 2002;

 Robert Hariman, John Luis Lucaites, Seeing the Bomb, Imagining the Future: Allegorical Vision in the Post-Cold War Nuclear Optic, http://oic.uqam.ca/en/remix/seeingthebombimaginingthefutureallegoricalvisioninthepostcoldwarnuclearoptic;

 Robert Heilbroner, Do Machines Make History?

 Robert R. Johnson, Romancing the Atom. Nuclear Infatuation from the Radium Girls to Fukushima, PRAEGER, Santa Barbara 2012 [fragment];

 Shannon Cram, Wild and Scenic Wasteland: Conservation Politics in the Nuclear Wilderness, "Environmental Humanities" 7, no. 1 (2016): 89-105;

 Swietłana Aleksiejewicz, Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, przeł. Jerzy Czech, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017, fragment: Wywiad autorki z samą sobą o historii pomijanej i o tym, dlaczego Czarnobyl stawia pod znakiem zapytania nasz obraz świata, s. 31-41;

 Urlich Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. Stanisław Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004 [fragment];

 Ursula K. Heise, Sense of Place and Sense of Planet. The Environmental Imagination of the Global, Oxford University Press, New York 2008 [fragment];

 Val Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student:

– zna poszczególne etapy rozwoju kultury atomowej;

– zna podstawowe koncepcje filozoficzne XX oraz XXI wieku dotyczące technologii oraz teorii afektów;

– potrafi przeanalizować i wyjaśnić przykłady z okresu XX wieku dotyczącej kultury atomowej oraz podać kontekst ich powstania;

– rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych;

– potrafi podjąć rzeczową dyskusję naukową, przy czym:

a) jasno formułuje i umie uargumentować swoje stanowisko,

b) umie modyfikować własne tezy uwzględniając wagę argumentacji przedstawionej w dyskusji

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:

a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, dodatkowe nieobecności będą konsultowane z prowadzącymi oraz nadrabiane);

b) przygotowanie do zajęć;

c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji);

d) praca pisemna (tematyka uzgadniana jest uprzednio z prowadzącymi).

2. Podstawowe kryteria oceny przygotowanej przez studenta pracy pisemnej:

– samodzielność, wnikliwość i głębia interpretacji lub badań,

– sposób wykorzystania stanu badań (bibliografii),

– oryginalność ujęcia tematyki,

– interdyscyplinarny charakter dociekań,

– kompozycja wypowiedzi (spójność, celowość, logika, przejrzystość)

– poprawność wypowiedzi (gramatyka, ortografia, interpunkcja, inne zasady przygotowywania tekstu o charakterze naukowym)

3. Ocena końcowa uwzględnia:

– przygotowanie do zajęć (20% oceny końcowej),

– aktywny udział w zajęciach (20% oceny końcowej),

– praca pisemna przygotowana przez uczestnika konwersatorium (60% oceny końcowej).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)