Radioactive History and Postapocalyptic Clouds: Cultural and Philosophical Studies of the Nuclear Age
General data
Course ID: | 3700-KON377-AL |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Radioactive History and Postapocalyptic Clouds: Cultural and Philosophical Studies of the Nuclear Age |
Name in Polish: | Historia radioaktywna i postapokaliptyczne obłoki. Analiza filozoficzno-kulturowa epoki nuklearnej |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Nie ma wymogu zaliczenia konkretnych przedmiotów, pożądane jest podstawowe rozeznanie w zakresie historii XX wieku. Istotna będzie umiejętność czytania tekstów naukowych w języku angielskim. Plastyczność myślenia, chęć uczestniczenia w dyskusji, systematyczność lektur oraz zaangażowanie w zajęcia będą najbardziej istotne. Przydatna będzie podstawowa wiedza z zakresu kulturoznawstwa i filozofii XX wieku. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia zostaną poświęcone analizie dyskursów kultury atomowej i wyobrażeń postapokaliptycznych w perspektywie filozofii techniki, semiotyki dzieła oraz analizy afektywnej. Układ zajęć zostanie zaprojektowany według współpracujących ze sobą kluczy chronologicznych oraz problemowych. Na każdych zajęciach będą omawiane teksty teoretyczne i reprezentatywne zjawiska kultury atomowej („nuclear culture”). |
Full description: |
(in Polish) Kiedy pierwszy raz na nieboskłonie pojawiła się chmura atomowa, rozpoczęła się nowa epoka panowania technicznego. Społeczeństwo zostało skonfrontowane z własną potęgą i kruchością. Wobec nowej sytuacji ujawniło się szerokie spektrum społecznych artykulacji emocji oraz filozoficznych odpowiedzi na rodzącą się rzeczywistość. Można wręcz powiedzieć, że atom zapanował nie tylko w technice, ale we wszystkich sferach ludzkiej egzystencji, stając się przestrzenią dla ekspresji nadziei oraz lęków nowoczesnego społeczeństwa. Zajęcia zostaną poświęcone analizie dyskursów kultury atomowej i wyobrażeń postapokaliptycznych w perspektywie filozofii techniki, semiotyki dzieła oraz analizy afektywnej. Układ zajęć zostanie zaprojektowany według współpracujących ze sobą kluczy chronologicznych oraz problemowych. Na każdych zajęciach będą omawiane teksty teoretyczne i reprezentatywne zjawiska kultury. Kurs rozpocznie się od przedstawienia krótkiej historii atomu, w tym epoki, którą ujmujemy jako przedatomową. Następnie skupimy się na teorii – zarówno nauk ścisłych (z zaproszonym gościem), jak i refleksji humanistycznej. Uważamy, że dostarczenie narzędzi teoretycznych uczestnikom pozwoli im aktywnie uczestniczyć w drugiej części kursu o charakterze praktycznym i nastawionym na współtworzenie treści. Następnie przejdziemy do bezpośrednich analiz wybranych wątków kultury atomowej, gdzie pochylimy się nad społeczno-artystycznymi sposobami przedstawiania i przepracowywania traumy nuklearnej zagłady. Uczestnicy zajęć zdobędą nie tylko wiedzę z zakresu filozofii techniki, kulturoznawstwa oraz historii, ale dzięki zaproponowanej strukturze spotkań będę mogli doskonalić swoje umiejętności analitycznej i krytycznej interpretacji zjawisk społeczno-kulturowych. Tym samym celem zajęć jest nie wyłącznie poszerzenie zakresu informacji, ale także wypracowanie własnych strategii analitycznych oraz interpretacyjnych w zakresie fenomenów kultury atomowej i filozofii techniki poprzez wspólną refleksję. Ze względu na aktualność tematu oraz pojawiające się nowe zjawiska autorzy programu zajęć pozostają otwarci na sugestie uczestników oraz ich wkład własny. Nakład pracy studenta: – 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium (tzw. kontaktowych), – 50 godzin pracy własnej (praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się, to jest przygotowanie do zajęć oraz pisanie pracy zaliczeniowej). |
Bibliography: |
Poniższa lista stanowi punkt wyjściowy dla ustaleń dotyczących lektur na zajęciach: Akira Mizuta Lippit, Atomic Light (shadow optics), University Minnesota Press, 2005 [fragment]; David Deamer, Deleuze, Japanese Cinema, and the Atom Bomb. The Spectre of Impossibility, Bloomsbury 2016 [fragment]; Jacque Derrida, No Apocalypse, Not Now (Full Speed Ahead, Seven Missiles, Seven Missives), trans. Catherine Porter and Philip Lewis, ‘Diacritics’, Vol. 14, No. 2, Nuclear Criticism (Summer, 1984), pp. 20-31 Sebastian Domsch, Dystopian Video Games: Fallout in Utopia. “Dystopia, Science Fiction, Post-Apocalypse: Classics—New Tendencies—Model Interpretations” (pp. 395–410). Trier, Germany: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2015 Dyer-Witheford, N., & de Peuter, G, Games of Empire: Global Capitalism and Video Games. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 2009 Fred Pearce, The New Wild. Why Invasive Species Will Be Nature’s Salvation, Beacon Press, Boston [fragment]; Hubert Dreyfus, Heidegger on Gaining a Free Relation to Technology; Katarzyna Boni, Ganbare! Warsztaty umierania, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2016, fragmenty: Wyczyście naszą ziemię, s. 225-231 i Pytania, s. 272-273; Kathleen McClancy, The Wasteland of the Real: Nostalgia and Simulacra in Fallout, “Game Studies”, volume 18, issue 2, September 2018 Martin Heidegger, Technika i zwrot, przeł. Janusz Mizera, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 2002 [fragment]; Mayumi Itoh, Animals and the Fukushima Nuclear Disaster, Palgrave Macmillan 2018 [fragment]; Piotr Urbanowicz, W cieniu radiacji. Seksualizacja bomby atomowej w kulturze popularnej lat 40. i 50. w Stanach Zjednoczonych, „Przegląd Humanistyczny”, nr 1/2017, s. 33-41; Robert C. Scharff and Val Dusek (ed.), Philosophy of Technology: The Technological Condition - An Anthology, Blackwell Publishing, 2002; Robert Hariman, John Luis Lucaites, Seeing the Bomb, Imagining the Future: Allegorical Vision in the Post-Cold War Nuclear Optic, http://oic.uqam.ca/en/remix/seeingthebombimaginingthefutureallegoricalvisioninthepostcoldwarnuclearoptic; Robert Heilbroner, Do Machines Make History? Robert R. Johnson, Romancing the Atom. Nuclear Infatuation from the Radium Girls to Fukushima, PRAEGER, Santa Barbara 2012 [fragment]; Shannon Cram, Wild and Scenic Wasteland: Conservation Politics in the Nuclear Wilderness, "Environmental Humanities" 7, no. 1 (2016): 89-105; Swietłana Aleksiejewicz, Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, przeł. Jerzy Czech, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017, fragment: Wywiad autorki z samą sobą o historii pomijanej i o tym, dlaczego Czarnobyl stawia pod znakiem zapytania nasz obraz świata, s. 31-41; Urlich Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. Stanisław Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004 [fragment]; Ursula K. Heise, Sense of Place and Sense of Planet. The Environmental Imagination of the Global, Oxford University Press, New York 2008 [fragment]; Val Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: – zna poszczególne etapy rozwoju kultury atomowej; – zna podstawowe koncepcje filozoficzne XX oraz XXI wieku dotyczące technologii oraz teorii afektów; – potrafi przeanalizować i wyjaśnić przykłady z okresu XX wieku dotyczącej kultury atomowej oraz podać kontekst ich powstania; – rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych; – potrafi podjąć rzeczową dyskusję naukową, przy czym: a) jasno formułuje i umie uargumentować swoje stanowisko, b) umie modyfikować własne tezy uwzględniając wagę argumentacji przedstawionej w dyskusji |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, dodatkowe nieobecności będą konsultowane z prowadzącymi oraz nadrabiane); b) przygotowanie do zajęć; c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji); d) praca pisemna (tematyka uzgadniana jest uprzednio z prowadzącymi). 2. Podstawowe kryteria oceny przygotowanej przez studenta pracy pisemnej: – samodzielność, wnikliwość i głębia interpretacji lub badań, – sposób wykorzystania stanu badań (bibliografii), – oryginalność ujęcia tematyki, – interdyscyplinarny charakter dociekań, – kompozycja wypowiedzi (spójność, celowość, logika, przejrzystość) – poprawność wypowiedzi (gramatyka, ortografia, interpunkcja, inne zasady przygotowywania tekstu o charakterze naukowym) 3. Ocena końcowa uwzględnia: – przygotowanie do zajęć (20% oceny końcowej), – aktywny udział w zajęciach (20% oceny końcowej), – praca pisemna przygotowana przez uczestnika konwersatorium (60% oceny końcowej). |
Copyright by University of Warsaw.