University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Auxiliary seminar „Biological and cultural diversity”

General data

Course ID: 3700-SEMP2-AL
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Auxiliary seminar „Biological and cultural diversity”
Name in Polish: Seminarium pomocnicze - RBiK
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student zaliczył przedmioty wymagane na danym etapie studiów.

Student posiada podstawą wiedzę i pojęcia z zakresu humanistyki i nauk przyrodniczych oraz zna język angielski na poziomie umożliwiającym czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych, popularnonaukowych i filozoficznych.


Short description: (in Polish)

Tematyka seminarium obejmie całość zagadnień dotyczących relacji między przyrodą kulturą oraz różnorodności biologicznej i kulturowej ze szczególnym uwzględnieniem ich wzajemnych uwarunkowań. Poszczególne seminaria będą oparte na pracy badawczej studentów związanej z działalnością naukową wykładowców.

Full description: (in Polish)

Tematyka seminarium obejmie całość zagadnień dotyczących relacji między przyrodą kulturą oraz różnorodności biologicznej i kulturowej ze szczególnym uwzględnieniem ich wzajemnych uwarunkowań. Seminarium poprowadzone będzie w dwóch częściach. Jedna poświęcona będzie rożnym aspektom bioróżnorodności, psychoróżnorodności i różnorodności kulturowej (zgodnie z trójpodziałem według K. Poppera) ze szczególnym uwzględnieniem wartości (statusu aksjologicznego) tych form różnorodności. Druga część dotyczyć będzie postrzegania i oceniania zwierząt i całej przyrody przez ludzi w przeszłości i obecnie z naciskiem na różnorodność wartości uznawanych za podstawowe. Poszczególne seminaria będą oparte na pracy badawczej studentów związanej z działalnością naukową wykładowców. Podsumowaniem rocznego seminarium będzie panel naukowy z udziałem studentów, w czasie którego studenci przedstawią w postaci referatów wyniki prac badawczych prowadzonych podczas seminarium.

Bibliography:

Wybrana przykładowa literatura:

Fragmenty z:

Baratay E., Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, tłum. (Warszawa: 2014)

Biedrzycki M., Genetyka kultury (Warszawa: Prószyński i S-ka 1998).

Boehm Ch., Hierarchy in the Forest. The Evolution of Egalitarian Behavior (Cambridge (Mass.) — London: Harvard University Press 1999).

Buliiet R.W., Hunter s, Herders, and Hamburgers. (Columbia University Press 2005).

Diamond J., Upadek. Dlaczego niektóre społeczeństwa upadły a innym się udało?, tłum. Lang J. (Warszawa: Prószyński i S-ka, 2007).

Donaldson S., Kymlicka W., Zoopolis. A Political Theory of Animal Rights (Oxford University Press 2011).

Freud S., Totem i tabu, przeł. M. Poręba i R. Reszke [w:] Pisma społeczne, Warszawa: KR 2009, ss. 241-377.

de Waal F., Good Natured: The Origins of Right and Wrong in Humans and Other Animals (Cambridge [Mass]: Harvard University Press 1996).

de Waal F., Małpy I filozofowie. Skąd pochodzi moralność?, tłum. Brożek B., Furman M. (Kraków: Coeprnicus Center Press 2013).

Katz L. D., Evolutionary Origins of Morality: Cross Disciplinary Perspectives ( Thorverton (UK) — Bowling Green (USA): Imprint Academic 2000).

McGrew W.C., Chimpanzee Material Culture – Implications for Human Evolution (Cambridge Uni Press. M. Mies, V. Shiva, Ecofeminism, London: Zed Books 1993).

Nietzsche F., Z genealogii moralności, tłum. Sowiński G. (Kraków: Wydawnictwo UJ 2011).

Pearce F., The New Wild – Why Invasive Species Will Be Nature’s Salvation (Boston: Beacon Press 2015).

Oates J. F., Myth and Reality in the Rain Forest / How Conservation Strategies Are Failing in West Africa (University of California Press, Berkeley 1999).

Singer, P., Wyzwolenie zwierząt, tłum. A. Alichniewicz i A. Szczęsna (Warszawa: PIW 1995)

The Great Ape Project. Equality Beyond Humanity, ed. Cavalieri, P. & P. Singer (New York: St. Martin's Press 1994)

Popper K.R., Eccles J. C., The Self and Its Brain (Springer 1985).

Ridely M., O pochodzeniu cnoty, tłum. Koraszewska M., Poznań: Dom Wydawniczy Rebis 2000).

Böhme G. Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu ekologicznego, tłum. Merecki J. (Warszawa: Oficyna Naukowa 2002).

Morris D., The Artist Ape. Three Million Years of Art (London: Red Lemon Press 2013).

Landscape, natural beauty and the arts, ed. Kemal S., Gaskell I. (Cambridge University Press 1993).

Zestaw lektur może ulec zmianie w zależności od poziomu wiedzy, zainteresowań i rozwoju badawczego studentów.

Learning outcomes:

W zakresie wiedzy student:

K_W06 Knowing in depth the relationship between humanities disciplines and the exact and natural sciences and in a philosophical and social context

K_W02 Comprehensive understanding of the terminology of the humanities and social scienses and knows how to use it

K_W12 knowing mechanisms of how language and speech functions in an anthropological, sociological and natural-science context

K_W13 knowing various methods of interpreting literary and philosophical texts and textual historical sources

K_W15 in depth on contemporary cultural life in Poland and Europe

K_W16 understanding all significant relationships between cultural activities and changes in social life

W zakresie umiejętności student:

K_U02 analysing artistic, philosophical and sociological texts using the appropriate research tools, and presenting the results of such work

K_U05 basic skills in using interdisciplinary research methods and tools to analyse phenomena of contemporary culture

K_U06 the capacity to use theoretical knowledge in cultural activities with a social aspect

K_U07 the capacity to take part in conferences, symposia and discussions on literary, artistic and philosophical topics

W zakresie kompetencji społecznych student:

K_K01 understanding the need for continual education after graduation

K_K02 understanding the principles, rules and necessity of group work

K_K06 taking responsibility for protecting the cultural heritage of the region, the country and Europe

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

obecność, aktywność, referat, praca pisemna/projekt badawczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)