Auxiliary seminar „Biological and cultural diversity”
General data
Course ID: | 3700-SEMP2-AL |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Auxiliary seminar „Biological and cultural diversity” |
Name in Polish: | Seminarium pomocnicze - RBiK |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student zaliczył przedmioty wymagane na danym etapie studiów. Student posiada podstawą wiedzę i pojęcia z zakresu humanistyki i nauk przyrodniczych oraz zna język angielski na poziomie umożliwiającym czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych, popularnonaukowych i filozoficznych. |
Short description: |
(in Polish) Tematyka seminarium obejmie całość zagadnień dotyczących relacji między przyrodą kulturą oraz różnorodności biologicznej i kulturowej ze szczególnym uwzględnieniem ich wzajemnych uwarunkowań. Poszczególne seminaria będą oparte na pracy badawczej studentów związanej z działalnością naukową wykładowców. |
Full description: |
(in Polish) Tematyka seminarium obejmie całość zagadnień dotyczących relacji między przyrodą kulturą oraz różnorodności biologicznej i kulturowej ze szczególnym uwzględnieniem ich wzajemnych uwarunkowań. Seminarium poprowadzone będzie w dwóch częściach. Jedna poświęcona będzie rożnym aspektom bioróżnorodności, psychoróżnorodności i różnorodności kulturowej (zgodnie z trójpodziałem według K. Poppera) ze szczególnym uwzględnieniem wartości (statusu aksjologicznego) tych form różnorodności. Druga część dotyczyć będzie postrzegania i oceniania zwierząt i całej przyrody przez ludzi w przeszłości i obecnie z naciskiem na różnorodność wartości uznawanych za podstawowe. Poszczególne seminaria będą oparte na pracy badawczej studentów związanej z działalnością naukową wykładowców. Podsumowaniem rocznego seminarium będzie panel naukowy z udziałem studentów, w czasie którego studenci przedstawią w postaci referatów wyniki prac badawczych prowadzonych podczas seminarium. |
Bibliography: |
Wybrana przykładowa literatura: Fragmenty z: Baratay E., Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, tłum. (Warszawa: 2014) Biedrzycki M., Genetyka kultury (Warszawa: Prószyński i S-ka 1998). Boehm Ch., Hierarchy in the Forest. The Evolution of Egalitarian Behavior (Cambridge (Mass.) — London: Harvard University Press 1999). Buliiet R.W., Hunter s, Herders, and Hamburgers. (Columbia University Press 2005). Diamond J., Upadek. Dlaczego niektóre społeczeństwa upadły a innym się udało?, tłum. Lang J. (Warszawa: Prószyński i S-ka, 2007). Donaldson S., Kymlicka W., Zoopolis. A Political Theory of Animal Rights (Oxford University Press 2011). Freud S., Totem i tabu, przeł. M. Poręba i R. Reszke [w:] Pisma społeczne, Warszawa: KR 2009, ss. 241-377. de Waal F., Good Natured: The Origins of Right and Wrong in Humans and Other Animals (Cambridge [Mass]: Harvard University Press 1996). de Waal F., Małpy I filozofowie. Skąd pochodzi moralność?, tłum. Brożek B., Furman M. (Kraków: Coeprnicus Center Press 2013). Katz L. D., Evolutionary Origins of Morality: Cross Disciplinary Perspectives ( Thorverton (UK) — Bowling Green (USA): Imprint Academic 2000). McGrew W.C., Chimpanzee Material Culture – Implications for Human Evolution (Cambridge Uni Press. M. Mies, V. Shiva, Ecofeminism, London: Zed Books 1993). Nietzsche F., Z genealogii moralności, tłum. Sowiński G. (Kraków: Wydawnictwo UJ 2011). Pearce F., The New Wild – Why Invasive Species Will Be Nature’s Salvation (Boston: Beacon Press 2015). Oates J. F., Myth and Reality in the Rain Forest / How Conservation Strategies Are Failing in West Africa (University of California Press, Berkeley 1999). Singer, P., Wyzwolenie zwierząt, tłum. A. Alichniewicz i A. Szczęsna (Warszawa: PIW 1995) The Great Ape Project. Equality Beyond Humanity, ed. Cavalieri, P. & P. Singer (New York: St. Martin's Press 1994) Popper K.R., Eccles J. C., The Self and Its Brain (Springer 1985). Ridely M., O pochodzeniu cnoty, tłum. Koraszewska M., Poznań: Dom Wydawniczy Rebis 2000). Böhme G. Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu ekologicznego, tłum. Merecki J. (Warszawa: Oficyna Naukowa 2002). Morris D., The Artist Ape. Three Million Years of Art (London: Red Lemon Press 2013). Landscape, natural beauty and the arts, ed. Kemal S., Gaskell I. (Cambridge University Press 1993). Zestaw lektur może ulec zmianie w zależności od poziomu wiedzy, zainteresowań i rozwoju badawczego studentów. |
Learning outcomes: |
W zakresie wiedzy student: K_W06 Knowing in depth the relationship between humanities disciplines and the exact and natural sciences and in a philosophical and social context K_W02 Comprehensive understanding of the terminology of the humanities and social scienses and knows how to use it K_W12 knowing mechanisms of how language and speech functions in an anthropological, sociological and natural-science context K_W13 knowing various methods of interpreting literary and philosophical texts and textual historical sources K_W15 in depth on contemporary cultural life in Poland and Europe K_W16 understanding all significant relationships between cultural activities and changes in social life W zakresie umiejętności student: K_U02 analysing artistic, philosophical and sociological texts using the appropriate research tools, and presenting the results of such work K_U05 basic skills in using interdisciplinary research methods and tools to analyse phenomena of contemporary culture K_U06 the capacity to use theoretical knowledge in cultural activities with a social aspect K_U07 the capacity to take part in conferences, symposia and discussions on literary, artistic and philosophical topics W zakresie kompetencji społecznych student: K_K01 understanding the need for continual education after graduation K_K02 understanding the principles, rules and necessity of group work K_K06 taking responsibility for protecting the cultural heritage of the region, the country and Europe |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) obecność, aktywność, referat, praca pisemna/projekt badawczy |
Copyright by University of Warsaw.